Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Akce Svatováclavský hudební festival 2024 – Adam Michna „Svatováclavský“

Svatováclavský hudební festival 2024 – Adam Michna „Svatováclavský“

Kostel sv. Mikuláše, Ludgeřovice
Ludgeřovice
20.09.202418:00 hod.
Informace o ceně: 300,-

Svatováclavská mše a nešpory

Program

Adam Václav Michna (1600–1676): Officium Vespertinum & Missa Sancti Wenceslai

OFFICIUM VESPERTINUM
Intonatio
Psalmus 69: Deus in adiutorium
Antiphona: Rex pacificus
Psalmus 109: Dixit Dominus
Concerto loco Antiphonae: Sonata a 4
Antiphona in falsobordone: Tu es pastor ovium
Psalmus 110: Confitebor tibi Domine
Toccata loco Antiphona
Psalmus 111: Beatus vir
Psalmus 112: Laudate pueri Dominum
Hymnus: Te lucis ante terminum
Antiphona: Cum ortus fuerit
Canticum: Magnificat
Canzona loco Antiphonae

MISSA SANCTI WENCESLAI
Kyrie – Christe – Kyrie Gloria
Credo
Sanctus
Benedictus Agnus Dei

Michna a Olomouc
Svatováclavskou mši složil Michna pravděpodobně pro olomouckou katedrálu v letech 1699-1670. Opis mše byl pořízen Pavlem Josefem Vejvanovským a určen pro tradiční oslavy svátku sv. Václava, kterého se účastnil celý biskupský dvůr. Vznik mše pak souvisí i s expanzí svatováclavského kultu poté, co papež Kliment IX. Nechal rozšířit uctívání světce na celou církev. Mimořádnou důležitost skladby pak posiluje i skutečnost, že Michna zde užil trubek, které neměl ve svém jindřichohradeckém instrumentáři a které byly naopak složkou obsazení v Olomouci.

„Svatováclavské“ nešpory
Sbírka žalmů Officium vespertinum z roku 1648 byla dlouho považována za ztracenou. Je věnována městské radě Českých Budějovic 1. října 1648, tedy právě v měsíci a roce podepsání Vestfálského míru. Vzhledem k tomu, že Budějovice byly válkou velmi těžce zkoušeny a statečnost jejich obyvatel je v předmluvě několikrát vyzdvižena, můžeme se dohadovat, že blížící se konec války byl pro Michnu důležitým impulsem k dokončení sbírky. Jednotlivé čáti jsou dle dobové praxe doplněny o příslušné antifony, případě „concerto“ namísto druhé antifony, zpívané po žalmu. Za pozornost stojí závěrečná část nešpor – mariánský zpěv Magnificat. Styl se podstatně liší od ostatních Michnových skladeb a ponějvíce můžeme slyšet ohlasy tvorby Giovanni Gabrieliho a benátské školy.

Interpreti

Concerto Aventino
MORE MAIORUM
Jakub Kydlíček (dirigent)