Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Akce Janáčkova filharmonie – Česko-francouzský večer

Janáčkova filharmonie – Česko-francouzský večer

Kino Vesmír
Moravská Ostrava a Přívoz
05.12.202419:00 hod.
Informace o ceně: 460,- / 430,- / 200,- / 100,- 100,- učitel ITIC, student ISIC, dítě a student do 19 let 50% sleva ZTP, ZTP/P, senior nad 65 let

A / Symfonický cyklus

Charismatická francouzsko-belgická violoncellistka Camille Thomas přijíždí do Ostravy zahrát jeden z nejoblíbenějších romantických violoncellových koncertů.

Lukáš Janata
Nová skladba na objednávku

Camille Saint-Saëns
Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 a moll op. 33

Josef Suk
Fantastické scherzo op. 25

Leoš Janáček
Taras Bulba, rapsodie pro orchestr

Camille Thomas – violoncello
Janáčkova filharmonie Ostrava
Andrey Boreyko – dirigent

Vedle prezentace již osvědčených a proslulých děl dává Rok české hudby příležitost k četnějšímu uvádění skladeb mladých tuzemských umělců. Jedním z nich je i skladatel Lukáš Janata, který v současné době žije a působí v San Franciscu. Janatova hudba získala četná ocenění a byla uvedena na mnoha místech v Evropě, v USA, ale i ve Spojených arabských emirátech.

První ze dvou violoncellových koncertů francouzského skladatele Camilla Saint-Saënse pochází z roku 1872 a byl napsán pro francouzského violoncellistu Augusta Tolbecquea. Toto stručné a svěží melodické dílo se zařadilo mezi nejhranější Saint-Saënsovy skladby a mezi nejoblíbenější romantické violoncellové koncerty. Skladba zazní v podání mladé charismatické francouzsko-belgické violoncellistky Camille Thomas.

Přestože Fantastické scherzo Josefa Suka z roku 1903 patří k jeho drobnějším orchestrálním pracím, osobitá směs snové fantastiky a grotesky v mistrovské instrumentaci z něj činí malý klenot české hudby.

Symfonická rapsodie Taras Bulba Leoše Janáčka vznikla ve válečných letech 1915–1918. Pověst o kozáckém atamanu v literárním zpracování Nikolaje Vasiljeviče Gogola inspirovala skladatele k mohutné, expresivní hudební básni, která patří k Janáčkovým nejpůsobivějším orchestrálním skladbám.