Pavel Haas – Šarlatán
Moravská Ostrava a Přívoz
Opera o třech jednáních a sedmi obrazech z roku 1937
Libreto volně inspirované historickým románem Josepha Wincklera (1881–1966) Doktor Eisenbart z roku 1928 napsal Pavel Haas
Hudební nastudování Jiří Habart
Režie Ondřej Havelka
Dramaturgická řada Opery terezínských skladatelů představuje vedle Smetanovského operního cyklu Ostrava 2024 druhý zásadní počin opery NDM věnovaný Roku české hudby 2024. Jejím cílem je uvést na scénu díla skladatelů, již byli nedílnou součástí naší kulturní historie, avšak jejich lidské i umělecké hlasy byly násilně umlčeny nacistickým režimem. Po operách Hanse Krásy a Viktora Ullmanna tak trojici autorů uzavře brněnský rodák a skladatel Pavel Haas. Starší bratr slavného herce Huga Haase a jeden z nejperspektivnějších studentů Leoše Janáčka komponoval svého Šarlatána v letech 1934–1937. Jde o skladatelovu jedinou dokončenou operu a zároveň též o nezpochybnitelný doklad jeho hudebně-dramatického talentu.
Haas se v příběhu svého libreta inspiroval románem německého spisovatele Josepha Wincklera, vypravujícím příhody ze života skutečné historické postavy, německého kočovného lékaře Johanna Andrease Eisenbartha. Skladatel byl však vzhledem ke svému židovskému původu nucen inspiraci německým autorem zamlčet a v partituře tak čteme: „Dle starého námětu napsal…“ Zmíněný starý námět odkazuje na nejstarší české drama ze 14. století Mastičkář, z něhož též pochází i jméno hlavní postavy opery Doktor Pustrpalk. Příběh tedy sleduje pohnutý život potulného lékaře z přelomu 17. a 18. století. Prostředí městských trhů, pestrá směsice dryáčnictví, šarlatánství i opravdového lékařského kumštu, slavné úspěchy i trpké prohry, humor a veselí rozmarných davových scén v prudkém kontrastu s pocitem neuspokojení a opuštěnosti jednotlivce, groteska i tragédie – to vše se střídá v neustálé jevištní akci před divákovýma očima.