Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Akce NODO – Dny nové opery Ostrava – Ephemeral Pulse / Až tu všichni budou

NODO – Dny nové opery Ostrava – Ephemeral Pulse / Až tu všichni budou

Divadlo Jiřího Myrona
Ostrava
29.06.202418:30 hod.
Informace o ceně: 350,-   Možné zakoupit také permanentku na všechny představení NODO 2024  

Představení v rámci New Opera Days Ostrava 2024

Jednotné vstupné na dvě opery:

18:30 Ian Davis – Ephemeral Pulse
21:00 Haštal Hapka
– Až tu všichni budou

 

18:30 Ian Davis – Ephemeral Pulse
Jednoaktová ambientní opera pro orchestr, elektroniku a zpěváky, 2024

Hudba: Ian Davis
Dirigent: Petr Kotík

Scéna: David Bazika
Režie: Jiří Nekvasil

Účinkují:
Canticum Ostrava
Jurij Galatenko, sbormistr
Ostravská banda

Světová premiéra, 30’


Ephemeral Pulse je krátká (30minutová) operní skladba pro komorní orchestr, zpěváky a elektroniku. Text je převzat z básně Emily Dickinsonové Věčnost se skládá z dnešních dní. Hudební materiál vznikl volně strukturovanou improvizací, která byla zaznamenána, instrumentována pro orchestr a rozestlána jako lůžko, na které se text položí. Cílem kompozičního procesu je zachytit a uchovat drsné, nejisté hudební momenty a nechat strukturu organicky se rozvíjet. Obsah i proces reflektují koncept času; jeho plynutí, dělení a pomíjivost/trvalost spontánních rozhodnutí.

Ian Davis (1989) se narodil v New York City a vyrůstal ve Fairfieldu (Connecticut). V roce 2007 se přestěhoval do New Yorku, kde obdržel bakalářský titul na Newyorské univerzitě. Intenzivně vystupoval, cestoval a nahrával s různými kapelami, včetně vlastních projektů (skupiny Relatives a Ian Davis: Rock band). Dále působil jako orchestrální aranžér a pracoval s Danielem Rossenem (Grizzly Bear), Kazu Makino (Blonde Redhead) či s Cassandrou Jenkins. V letech 2017–2019 žil v Middletown (Connecticut), kde dokončil magisterské studium na Wesleyan University pod vedením Pauly Matthusen a Tyshawna Soreye. Jeho koncertní hudba byla provedena různými soubory, např. NYU Percussion Ensemble, The Westerlies, S.E.M. Ensemble, Mivos Quartet či Ostravskou bandou. Davis v současné době žije v Brooklynu (NY), kde působí jako pedagog – vyučuje hudební teorii a skladbu na Brooklynské hudební konzervatoři a pracuje jako Teaching Artist (vyučující umělec) ve veřejném školství (v rámci programu Newyorské filharmonie Very Young Composers). Jeho díla jsou ovlivněna folkovou hudbou, kánonickými postupy, kontrapunktem, náhodou, dětskými díly, grafovou notací, low-fidelity hudbou a zdánlivě jednoduchými a transparentními strukturálními prostředky. Na Ostravských dnech 2023 uhranul Ian Davis svou kompozicí Pale Blue World, dílem, které ve své světové premiéře uzavřelo 12. bienále tohoto festivalu.

 

21:00 Haštal Hapka – Až tu všichni budou
Jednoaktová opera pro jazzové kombo, smyčcové kvarteto a ansámbl sólistů, 2024

Hudba: Haštal Hapka
Libreto: Vilma BořkovecMagdalena Jiřička Stojowska, Haštal Hapka
Dirigent: Patrik Kako
Dramaturgie: Magdalena Jiřička Stojowska
Výprava: Jakub Peruth
Light design: Judita Mejstříková
Režie: Vilma Bořkovec

Účinkují:
TBA

Instrumentalisté:
Jan Pudlák, klávesové nástroje
Jakub Švejnar, Antonín Procházka, bicí nástroje, perkuse
Jan Bára, drnkací nástroje
Jan Jirucha, trombon / tuba
Martin Debřička, saxofony
Klára Pudláková, kontrabas
Smyčcové kvarteto Ostravské bandy

Světová premiéra, 40’


Línou atmosféru velmi obyčejného (možná až příliš) nedělního rodinného oběda prolínají ponuré zprávy z policejního vyšetřování jisté kauzy. Proplétají se mezi jednotlivými chody, ubrousky a víčky od coca-coly a pomalu se rozkrývá pozoruhodný, leč ohavný čin, jehož pachatele neznáme, ale jehož detaily v různých intervalech prosakují do myslí všech členů rodiny a vzbuzují otázky, co pro koho a jak znamená v dnešní době být hrdinou a kvůli strachu z čeho nebo odvaze k čemu toto hrdinství vyvěrá. Celý hodokvas bedlivě a netečně pozorují členové starostolce, bardi k tomu povolání, aby doprovodili dění nejen souhlasným či nesouhlasným mručením. Ne tolik netečně sleduje rodinu policejní vyšetřovatelka.

Haštal Hapka (1997) se narodil v Praze a při své lásce k ní v ní pravděpodobně i navždy zůstane. Vystudoval Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, kde se zabýval klasickou logikou, fonetikou a obecnou lingvistikou. Paralelně studoval skladbu u Jiřího Churáčka na Konzervatoři Jaroslava Ježka. Po třech letech přesedlal na HAMU, kde je chován pod přísným dohledem Slavomíra Hořínky. Je externím členem Pražského filharmonického sboru, kde se tyčí s ostatními pěvci v basové sekci, dále je zaměstnán v Ústavu pro jazyk český, kde se spoluzasazuje o odklon od preskriptivistických tendencí v ortoepii, a notně spolupracuje s mladými režiséry jako skladatel filmové hudby – Všechno v pořádku, brambory na řádku (Mezinárodním festival ve Varšavě), 3 MWh (IFFR v Rotterdamu). Jeho skladby či úpravy provedla tělesa jako Ensemble Terrible, Orchestr Neoklasik, Jazz Dock Orchestra Filharmonie Bohuslava Martinů, PKF – Prague Philharmonia a další. Je vášnivým fanouškem hromadné dopravy, povrchním dendrologem, vexilologem a kartografem – obecně zbožňuje cokoli spojené s touláním se po Praze a hledáním durových kvintakordů v jejích zajímavých zákoutích.

Více informací na webu NODO.