Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Nejvíce cen na Ostravských Bucharech 2025 získalo Statické divadlo

Nejvíce cen na Ostravských Bucharech 2025 získalo Statické divadlo

9.4.2025 08:08 Divadlo

Ostravské Buchary 2025, krajská postupová přehlídka ochotnických divadelních souborů působících v oboru činoherního a hudebního divadla, proběhly ve dnech 1. až 5. dubna v kulturním domě v Ostravě Michálkovicích. Pořadatelem tradiční akce byl divadelní soubor Devítka Ostrava. Soutěžní výkony hodnotila odborná porota ve složení dramaturgyně Sylvie Vůjtková, dramaturgyně Alice Olmová, herečka Karolína Vyhlídal Hýsková a režisér Pavel Gejguš.

Z představení Statického divadla Frýdek-Místek. (Foto: Ostravské Buchary) Zvětšit obrázek

Z představení Statického divadla Frýdek-Místek.
Foto: Ostravské Buchary

Soutěže o postup do Národní přehlídky Divadelní Piknik Most 2025 se zúčastnilo celkem osm divadel. Jako první odehrál svoje představení spolek  D.N.A. Frýdek-Místek, který přijel s inscenací francouzské situační komedie autorů Gérarda Bittona a Michela Munze Smím prosit, Dodo? Hra pro čtyři muže a jednu ženu má celkem zajímavý děj: hlavní postava Henri de Sacy je vášnivý milovník všech žen. Jednoho dne se dozvídá, že po své tetě zdědil milion eur. Peníze ale získá pouze když splní jedinou podmínku. Musí se se do roka oženit. Porota v rozpravě s účinkujícími i zájemci o odborný seminář po představení ocenila zejména vzájemnou souhru herců.

Druhým bodem programu Ostravských Bucharů bylo představení souboru DIOS Propadlo Václavovice, který přijel s autorskou inscenací hry Stanislava Koláře Zážitkové dárky. Do textu hry byl dobře vtělený záměr přivést na jeviště postavu stárnoucího Františka, který žije sám a téměř uzavřený před okolním světem. Jeho čtyři přátelé se snaží zpříjemnit mu samotu zážitkovými dárky. Bohužel se václavovickým ochotníkům nepodařilo realizovat hru s využitím všech divadelních prostředků, jak to kvalitní inscenace vyžaduje. Lektorský sbor pochválil zejména to, že Propadlo Václavovice přijelo s autorskou hrou.

Divadlo BOBAN Bohumín si vybralo k účasti v přehlídce inscenaci hry Lumíra Kubátka Podhorský penzion. Kubátkovu hru o sázce mezi dvěma postavami, ve které jde o slib trojího zasnoubení během několikadenního rekreačního pobytu v pohorském penzionu, si vybírají hlavně ochotnická divadla, protože text má určitý komediální potenciál. Porota doporučila hlavně větší švih a tempo představení.

Páteční program nabídl dvě představení. Divadlo Skřítek Havířov přijelo s hrou nadějného českého autora Jaroslava Wagnera Kurs sebedestrukce. Celkem zkušený a dobrými herci disponující soubor si pro realizaci textu nezvolil jevištní prostor, který by umožnil hercům ukázat celou šířku jejich interpretačních možností. Porota zmínila to, že jednající postavy především na jevišti sedí v jedné řadě před diváky, což herce uzemňuje a pak sklouzávají do místy nežádoucího civilního projevu.

Z představení hry Tři a tři je pět. (Foto: Ostravské Buchary)

Jarkovská divadelní společnost Proskovice odehrála na letošních Bucharech komedii známého britského autora Raye Cooneyho Tři a tři je pět (3+3=5) v režii Petra Rady. Taxikáři Johnu Brownovi se již dvacet let daří tajit, že má současně dvě manželky. S jednou má dceru, s druhou syna. Ti dva se seznámí na internetu a chtějí se osobně poznat. Tomu je ovšem potřeba s pomocí kamaráda Stanlyeho zabránit. Jde o situační a zároveň i tak trochu konverzační komedii z prostředí současného Londýna s bláznivou zápletkou a propletenci mezi paralelními manželkami, bohémským podnájemníkem, popleteným staříkem, důvtipnými dospívajícími dětmi a zejména činorodým manželem, který nemá jinou šanci než ustavičně lhát a zaplétat se víc a víc do vlastních sítí . Hramá velký potenciál pobavit méně náročné publikum, které s napětím očekává, jak de facto sňatkový podvodník dopadne. Však se také hra v originále jmenuje Cought in the net – Chycen do sítě. Porota se dotkla kriticky zvoleného scénografického řešení, konkrétně závěsů, které měly nahradit dveře, a pak celkového řešení prostoru, pochválila a poděkovala za nasazení a vášeň, se kterými se realizátoři divadlu věnují.

Závěrečný den přehlídky zahájili Lordi Orlová představením hry Robina Hawdona Dokonalá svatba v režii Petra Pěnkavy. Výborná a na českých profesionálních i amatérských scénách často viděná komedie pobavila i potěšila jak odborné, tak laické publikum. Dobře vyložené postavy i režijně vystavěné situace na přehledné scéně včetně využití prostoru a práci s mizanscénou patřily k tomu nejlepšímu, co letošní Buchary nabídly. Publikum se velmi dobře bavilo i ve chvílích, kdy herci poněkud opustili žánr komediální frašky a začali nadměrně psychologizovat. Je pravda že tím způsobenou mírnou sentimentalitu a melancholii více citově založení diváci (i někteří členové poroty) také přijali.

Předpoledním bodem programu bylo vystoupení Statického divadla Frýdek-Místek s autorskou inscenací Básník. Statické divadlo je jedním z nejosobitějších neprofesionální divadel v České republice. Svou prací oslovuje spíše menšinové publikum, které vedle vkusné a chytré zábavy a hledá i možnosti zamyšlení nad problémy současné společnosti a tím, co se děje ve veřejném prostoru. Text principála Statického divadla Jakuba Tichého je inspirován krátkým pobytem poštovního úředníka Vladimíra Vaška v Místku v roce 1891. Tehdy se Vladimír Vašek, poději užívající jméno Petr Bezruč, setkal s učitelem Ondřejem Boleslavem Petrem z Bruzovic, milovníkem Beskyd a básníkem opěvujícím krásy beskydské přírody, také však všímající si těžké hornické práce v ostravských dolech a vůbec těžkého života venkovského lidu.  Vladimír Vašek se s Ondřejem Petrem procházel po Lysé hoře a jiných beskydských vrcholech, diskutovali spolu o životě obyvatel kraje v Podbeskydí. Po odjezdu z Místku pak Vašek napsal svoji jedinou básnickou sbírku Slezské písně, která z něho udělala barda slezského lidu a bojovníka s vykořisťovateli dělníků.

Statické divadlo se svým představením hry Básník řadí spíše k těm, kteří pochybují o pravosti Bezručových básní a tvrdí, že Vladimír Vašek si přivlastnil některé básně Ondřeje B. Petra a zařadil je do svých Slezských písní. Jak je ovšem znalcům poetiky Statického divadla už delší dobu známo, činí tak důsledně v žánru komedie, byť autor textu Jakub Tichý v této své hře pranýřuje i současné veřejné činitele a další do sebe zahleděné jedince toužící po vlastních pomnících umístěných ve veřejném prostoru. Představení v rámci Ostravských Bucharů nemohlo být soutěžní z důvodu, že inscenace Básník již získala doporučení k účasti na Národní přehlídce Divadelní Piknik Most na jiné postupové přehlídce. Získalo však nejvíce cen od odborné poroty.

Z představení Divadla nad struhou. (Foto: Ostravské Buchary)

Proskovické Divadlo nad struhou se hrou Marca Camolettiho A do pyžam soutěžní klání v michálkovickém kulturním domě ukončilo. Další proslavená bulvární komedie, která spolehlivě baví a rozesmívá diváky všude, kde ji vydařeně většinou neprofesionální divadla zahrají. Proskovice se díky tomuto představení staly obcí, ve které pracují ochotníci dokonce ve dvou divadelních souborech, přičemž oba porota letošních Bucharů doporučila k postupu na přehlídku.

Ostravská přehlídka měla v nedávné minulosti téměř každý rok jinou porotu. Organizátorům přehlídky lze doporučit, aby se snažili získat lektorský sbor, který pracuje několik let ve stejném složení. Několikaletá kontinuita lektorského sboru, ve kterém pracují divadelní profesionálové  znalí kontextu oboru (přeloženo do běžné řeči to znamená znalost úrovně českého neprofesionálního divadla a práce lektorských sborů na jiných přehlídkách) zvedá úroveň přehlídek i samotných ochotnických divadel. Nestačí totiž jen chválit a motivovat k další práci, je zapotřebí i systematicky vzdělávat v průběhu hodnocení, neboť divadelní ochotníci se právě na postupových přehlídkách učí na odborných seminářích, jak stavět dobře inscenace v žánrech vybraných her, co všechno obnáší herecké umění atd. I v této věci mají Ostravské Buchary dobře nakročeno.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.