Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Mamma mia! v Ostravě podruhé: Muzikál s hudbou kapely ABBA potěší ty, kteří se chtějí pobavit

Mamma mia! v Ostravě podruhé: Muzikál s hudbou kapely ABBA potěší ty, kteří se chtějí pobavit

6.4.2025 13:00 Divadlo

V sobotu 5. dubna se v Divadle Jiřího Myrona podruhé rozezněly písně popové ikony jménem ABBA. Jukebox muzikál Mamma mia! je diváckým hitem nového tisíciletí. Jeho atributy jsou dobrá nálada, lehká zábava a roztančené písně, které doprovází s nadsázkou servírovaný příběh o přátelství, lásce a společenských rolích. Muzikál Mamma mia! je v Ostravě uveden v režii Gabriely Petrákové a v hudebním nastudování Jakuba Žídka. Po čtvrteční premiéře jsme navštívili i tu sobotní, která nabízela úplně jiné obsazení hlavních rolí.

Hana Fialová a Adéla Mitášová v muzikálu Mamma mia! (Foto: Aleš Honus) Zvětšit obrázek

Hana Fialová a Adéla Mitášová v muzikálu Mamma mia!
Foto: Aleš Honus

Každá generace má své popkulturní idoly. Elvis, Beatles, ABBA… Tato jména většinou něco říkají i těm, kteří jejich éru nemohli zažít. Jedním z důvodů jsou velkolepé comebacky v podobě reunionů, životopisných filmů či muzikálů, které mají sílu přitáhnout k ikonám minulosti nové generace. Pozitivní pop prostoupený energickými rytmy i chytlavými melodiemi a prodchnutý upřímným citem má své fanoušky po celém světě a funguje spolehlivě i jako součást tzv. jukebox muzikálu, který od své premiéry v roce 1999 navštívilo v divadlech po celém světě přes šedesát miliónů diváků.

Z muzikálu Mamma mia! Uprostřed Adéla Mitášová. (Foto: Aleš Honus)

O nové inscenaci muzikálu Mamma mia! Národního divadla moravskoslezského jsme psali už v recenzi první premiéry. Nyní se zaměříme především na jednotlivé výkony sobotního obsazení. Sofii věrohodně ztvárnila talentovaná Adéla Mitášová jako mladičkou dívku, které se pomalu, ale jistě hroutí její plány a ideály. Její mise je dojemná: touha poznat svého pravého tátu je u ní motivována mimo jiné i snahou neopakovat chyby rodičů. Ve výsledku vede k novému poznání a sblížení s oběma – nebo vlastně všemi stranami. Mitášová je herecky přirozená, zbytečně nepřehrává a má romanticky nasládlý hlas, který se moc příjemně poslouchá. Její výkon je půvabný a nadějný, i když občas v sobotu pěvecky zakolísala a ještě hledala svou intonační jistotu. To se určitě brzy doladí.

Hana Fialová v muzikálu Mamma mia! (Foto: Aleš Honus)

Její matku sehrála v sobotu přední ostravská stálice muzikálu Hana Fialová. Žena, která nakonec zůstala na výchovu své dcery sama, je v jejím podání energická a houževnatá, přesto v sobě nosí stín zklamání z toho, jak její osobní život probíhal. Fialová dokáže jemné tóny zdravého naštvání, frustrace a ironie dávkovat postupně se svou obvyklou intuicí. Po pěvecké stránce její hlas dobře vyzněl i v nejnižších polohách ve výškách měl svou obvyklou pevnost a jistotu.

Bořek Slezáček a Hana Fialová. (Foto: Martin Popelář)

Tutéž jistotu bohužel nelze sdílet u Sama Bořka Slezáčka. Pěveckých nedotažeností mělo jeho podání víc, než lze shovívavě akceptovat. Po herecké stránce jeho postava nepředvedla větší citový vývoj. Stále stejná štěkavá dikce a drsňácky odříkané fráze, které nekorespondovaly s jeho údajnou láskou k Donně.

Tomáš Savka a Jarmila Hašková. (Foto: Aleš Honus)

S jistotou si vedl osvědčený Tomáš Savka, který našel v postavě spisovatele své typické „savkoviny“ a spolehlivě bavil diváky například výtečnou plaveckou etudou. Dokonce přisadil i vtípek, který není v libretu. Škoda jen, že jej pochopili pouze zainteresovaní.

Zajímavě ztvárnil svou roli Tomáš Novotný. Jeho Harry je nervní hyperaktivní muž, který má své tajemství.

Adéla Mitášová a Radim Bierski. (Foto: Martin Popelář)

Sympatický výkon představil i výborně zpívající Radim Bierski jako snoubenec Sofie. Dvojice kamarádek Eva Zbrožková a Jarmila Hašková potvrdily, že jsou dobře sehrané a pěvecky spolehlivé. V drobnějších roličkách se hezky představili také Diana Sumega Demecsová, Kristýna Štarhová a Pavel Liška, další protagonisté účinkovali už na první premiéře.

Z inscenace Mamma mia! (Foto: Aleš Honus)

Nemůžeme zde uvést spoustu dalších jmen umělců, kteří na jevišti odvádějí skvělou taneční, pěveckou a pohybovou akci. Sluší se jim vyjádřit uznání, jejich výkony jsou fyzicky velmi náročné, přesto potěší vitalitou a čím dál větší semknutostí. Orchestr muzikálu i napodruhé bez problémů ukázal, že má partituru pevně pod kontrolou. Kdo slyšel obě premiéry, určitě si v sobotu všimnul strhujících kytarových sól a šťavnatého rockového feelingu, stejně jako precizní rytmiky a sehranosti.

Z muzikálu Mamma mia! (Foto: Aleš Honus)

Muzikál Mamma Mia! je pohodová a nenásilná únikovka z reality. Divák se zaručeně pobaví a zapomene na starosti všedních dní. První polovina díla uplyne rychle a je zábavnější než druhá, která místy ztrácí tempo a jiskru.

Hana Fialová. (Foto: Aleš Honus)

V žánru jukebox muzikálu je ale možné cokoli, v zásadě zde o nic nejde. Scénář je v tomto případě tak čitelný a předvídatelný, že hledat jakýkoliv hlubší interpretační klíč by bylo zbytečným hazardem, který by mohl dopadnout všelijak.

*

Mamma mia! Hudba: Bennny Anderson a Björn Ulvaeus. Libreto: Catherine Johnson. Český překlad: Adam Novák. Režie: Gabriela Petráková. Hudební nastudování: Jakub Žídek.  Scéna: Ondřej Zicha. Kostýmy: Hana Kelar Knotková. Choreografie: Antonín Blahuta a Ladislav Cmorej. Dramaturgie: Hana Nováková. Sbormistr: Martina Juríková. Recenze je psaná z druhé premiéry uvedené ve sobotu 5. dubna 2025 v Divadle Jiřího Myrona v Ostravě.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.