Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Dramaturgové ostravského festivalu Hudební Žně: Letošní ročník je nekompromisně kvalitní

Dramaturgové ostravského festivalu Hudební Žně: Letošní ročník je nekompromisně kvalitní

26.3.2025 13:59 Hudba

Třetí ročník festivalu Hudební Žně se bude konat v sobotu 29. března v Domě kultury Poklad v Ostravě-Porubě. O letošních novinkách a změnách ve festivalové dramaturgii jsme si povídali s Petrou Charmite a Janem Rokytou, kteří mají programovou náplň festivalu na starost.

Jan Rokyta a Petra Charmite ve vestibulu Domu kultury Poklad. (Foto: Aleš Honus) Zvětšit obrázek

Jan Rokyta a Petra Charmite ve vestibulu Domu kultury Poklad.
Foto: Aleš Honus

Při pohledu na letošní program Hudebních Žní jsou patrné dvě výrazné změny. Tou první je posun termínu na samotný začátek jara, druhou změnou je zeštíhlení programu. Pojďme nejprve okomentovat první změnu – proč už v březnu? Chtěli jste se posunout do období, kdy se ještě nekoná tolik festivalů a lidé jsou možná po hudbě hladovější?

Charmite: Určitě je to tak. Naší výhodou je, že máme v krásně opraveném Pokladu dva skvělé sály se špičkovou zvukovou technikou, kde si lidé budou moci užít hudbu bez ohledu na počasí.

Rokyta: V letním období stále přibývají různé akce, a to nejen festivaly, ale i různé městské nebo obecní slavnosti, které jsou často zdarma nebo za symbolické vstupné. A lidé těmto akcím často dávají přednost.

Akce, o nichž mluvíte, se ale orientují spíše na mainstreamového posluchače, zatímco Hudební Žně se vyznačují spíše sofistikovaným a artově laděným programem, který má přece také svého cílového posluchače.

Rokyta: To je sice pravda, ale ve výsledku nakonec značná část lidí stejně raději půjde na akci, kde nemusí nic platit. Zvlášť v Ostravě je velmi těžké oslovit skupinu, která by mohla přijít na posluchačsky takto náročný program. I ostatní organizátoři a hudebníci vám potvrdí, že je zde v podstatě nemožné organizovat samostatné koncerty velmi kvalitních kapel, protože se v ostravských podmínkách z pouhého výtěžku prodeje vstupenek prostě nezaplatí.

Pojďme se podívat na druhou výraznou změnu. Festival letos nabídne pouze sedm koncertů, minule jich byly možná dvě desítky. Dá se říct, že jste si po dvou letech uvědomili, že tak košatý program s překrývajícími se hudebními vystoupeními, kdy není v silách posluchače vidět všechny kapely, není ten úplně nejvhodnější model pro tento typ festivalu? A hlavně že propojení velmi úzce menšinových žánrů s mainstreamem taky moc nefungovalo? Letos vlastně v programu mainstream úplně schází.

Rokyta: Pokusy rozšířit náš program o několik zástupců mainstreamu nezafungovaly optimálně. V loňském ročníku jsme měli podprůměrně navštívené koncerty Tomáše Kluse a Monkey Business, ač se na tom neúspěchu do značné míry podílelo i nepříznivé počasí. Nakonec jsme dospěli k tomu, že festival budeme nadále orientovat výhradně na artovou muziku a budeme se snažit postupně budovat komunitu pravidelně se vracejících návštěvníků. To vše s jasným vědomím, že to je běh na dlouhou trať. A co se týče počtu vystoupení, určitě bude ideální, když návštěvník bude moci absolvovat v klidu celý program. I když došlo k určité redukci, Hudební Žně stále nabízejí maraton výborné hudby, kterou si můžete užít od třetí hodiny odpolední až do půlnoci a uslyšíte přehlídku kvalitních výkonů v širokém žánrovém rozpětí.

Jak to vypadá se zájmem o vstupenky?

Charmite: Je to o něco lepší než v minulém roce. Ta sněhová koule se nabaluje pomalu, protože Ostrava nežije hudebně tak, jak by mohla žít s ohledem na svůj počet obyvatel.

To, co říkáte, není moc dobrá vizitka pro Ostravu…

Charmite: Bohužel, myslím si, že v Ostravě nefunguje kontinuita artové muziky, není tady rozvinutá klubová scéna jako například v Brně nebo v Praze. Ze zkušeností i z rozhovorů víme, že lidé, kterým se tento typ hudby líbí a kteří rádi vyhledávají novou hudbu, je v Ostravě celá řada. Víme, že v Ostravě je vzdělané publikum, ale protože město nenabízí mnoho příležitostí k návštěvě artových koncertů, lidé tento typ kultury příliš nevyhledávají. A to možná souvisí i s tím, jak pomalu roste návštěvnická základna Žní.

Rokyta: Myslím, že kdybychom festival s takovým programem organizovali v jiném velkém českém městě, tak by při stejných podmínkách a při stejné propagaci přišlo určitě více lidí. I proto bereme Hudební Žně jako výzvu. A letošní ročník je nekompromisně kvalitní.

Zatím jsme se moc nebavili o konkrétním programu, tak to vezměme ve velké zkratce. Zkuste, prosím, popořádku říct u každého z interpretů, proč jste pozvali zrovna jeho? Začněme kapelou Vilém Spilka Quartet, která festival zahájí. Proč právě ona?

Charmite: Jsou to vynikající hudebníci, kteří vytvořili velmi zajímavé a výrazné jazzové uskupení. Nebojí se hledat nové cesty a přistupovat k jazzu svěžím, inovativním způsobem.

Proč Clarinet Factory?

Rokyta: Protože jsou to čtyři řemeslně skvělí hudebníci s mezinárodním renomé, kteří se v Ostravě v podstatě vůbec neobjevují. Navíc si myslím, že nástrojovým obsazením, repertoárem i úrovní interpretace jde o světový fenomén.

Proč Štefan Štec?

Rokyta: Je to výborný zpěvák, moderátor a popularizátor nejen východoslovenského folkloru, ale i rusínské kultury. Tento specifický typ hudby se v našich poměrech vůbec neobjevuje, takže to bude pro návštěvníky festivalu velmi inspirativní zkušenost.

Proč Laura Weng?

Charmite: Tahle zpěvačka je pro mě obrovský objev. Na Hudebních Žních je tradice, že vždy zazní nějaký velmi originální ženský hudební projev, ať už to byla na prvním ročníku Kristýna z Lash & Grey nebo v minulém roce Katarzia. Laura Weng si zaslouží opravdu pozornost. Za posledních několik let ušla velký kus cesty. Z pozice vokalistky se posunula k vlastní tvorbě, vystoupila na významných pódiích, profiluje jako výrazná osobnost slovenské hudební scény.

Proč Letní kapela?

Charmite: Protože je to srdcovka. Její frontman Jaromír 99 je naprostý originál. Letní kapela dělá hudbu, která vás svou atmosférou obejme. K tomu není co dodat. Těšíme se moc.

Proč Gentleman Sound, tedy Milan Cais a Ondřej Smeykal?

Rokyta: Na to, že představíme tohle speciální hudební spojení, jsme moc pyšní. Tito dva muzikanti, kteří jsou zároveň aktivní jako výtvarníci, moc často nevystupují a ani svá vystoupení nijak zvlášť nepropagují. Účinkují velmi zřídka a vždy jde svým způsobem o svátek. Věřím, že tohle ambientní hudební spojení přitáhne hodně posluchačů právě tohoto typu hudby.

Festival ukončí Malalata. Chcete všechny, kterým se ještě nebude chtít spát, s přicházející půlnocí roztančit?

Charmite: Určitě ano, my tomu sice pracovně říkáme afterparty, ale jde o plnohodnotný hudební program.

Rokyta: Je mi na nich sympatické, že to nejsou jen dýdžejové, ale že nebojí různých žánrových fúzí a neobvyklých spojení. Myslím, že jejich hudební produkce bude velkým zážitkem a příjemnou tečkou za letošním programem.

Aleš Honus | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.