Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Jiné album, jiný koncert, stále věrné publikum. Akustičtí Silent Stream of Godless Elegy nadchli Barrák

Jiné album, jiný koncert, stále věrné publikum. Akustičtí Silent Stream of Godless Elegy nadchli Barrák

11.1.2025 15:26 Hudba

Konečně se to podařilo! Oblíbenou ostravskou folk-metalovou formaci provází poslední dobou smůla. Zpěvačka Hana Hajdová, jejíž spektakulární vokál je neodmyslitelnou součástí Silent Stream of Godless Elegy, už nějaký čas bojuje s nemocí hlasivek. Kapela proto zrušila některé koncerty a přemýšlela, co dál. Až na přání Hajdové, aby kapela koncerty odehrála s jinou zpěvačkou, došlo na krizový scénář. V ostravském Barráku se tak v pátek sešla na pódiu výrazně rozšířená, jedenáctičlenná sestava muzikantů a rozeznělo se aktuální akustické album Jiná. Nechybělo ani početné publikum, které se postaralo o důležitou zpětnou vazbu.

Zvětšit obrázek

Silent Stream of Godless Elegy, 10. ledna 2025, klub Barrák.
Foto: Aleš Honus

Hlas Hany Hajdové se ozval v první písničce Tichý zpěv alespoň z reproduktorů, následně Silenti představili novou desku s podporou pěti pěveckých a instrumentálních hostů. Kapelu ve složení Pavel Hrnčíř (zpěv), Radek Hajda (kytara), Stanislav Pavlík (baskytara), Michal Sýkora (violoncello), Klára Šindelková (housle) a Michal Milták (bicí) doplnili hostující vokalisté Kateřina Eichlerová a Tomáš Bečka, hráč na akordeon Michal Lupač, klávesistka Bára Tížková a kytarista Jaroslav Jeff Novák.

Tomáš Bečka a Kateřina Erlichová. (Foto: Aleš Honus)

Pro koncertní uvedení kapela zvolila odlišné pořadí písní, než skýtá samotné album Jiná. Druhou písní tak byl Ptakoprav se zvukovými imitacemi ornitologické říše, kterých se ujal akordeon.

„Kdybyste slyšeli náhodou nesrovnalosti v textu, tak to není z naší stránky, ale z vaší. My si to tak můžeme upravit,“ častoval publikum legráckami jeden z trojlístku zpěváků Pavel Hrnčíř, který měl během celého koncertu na svědomí průvodní slovo. Mezi novými písněmi figurovala i starší, dnes již klasická píseň Silentů Skryj hlavu do dlaní, která doznala v minulosti i podoby epického klipu.

Pavel Hrnčíř. (Foto: Aleš Honus)

„Chtěl bych vám říct, že tenhle koncert jsme se rozhodli natočit, takže pokud by někdo nesouhlasil, že bude na tom záznamu, tak my ho samozřejmě vymažeme,“ vtipkoval Hrnčíř i nadále mezi dalšími songy.
Zpěvák se ve svém povídání dotknul i tradičně pomalého procesu, který provází vznik nových nahrávek a s tím souvisejících časových prostojů mezi jednotlivými nahrávkami. „Máme v kapele mladou krev, která to nenechá usnout,“ dodal nadějně. Po songu Ten, který ukoval Slunce došlo na samotný křest.

Album pokřtila Niké Vopálecká (vpravo). (Foto: Aleš Honus)

Samotnému aktu sekundovala autorka hudebních aranží, zpěvačka a skladatelka Niké Vopálecká, která aktuálně studuje v USA na prestižní univerzitě Berklee College of Music. „Já tedy prosím velký potlesk pro tuto úžasnou kapelu, je to pro mě velká čest, že tady můžu být,“ vyjádřila své uznání Vopálecká, která jinak celý koncert strávila v publiku. Škoda, že si žádnou písničku se Silenty nezazpívala, sama je výborná zpěvačka a bylo by to přinejmenším zajímavé.

Klára Šindelková. (Foto: Aleš Honus)

Poté každý z hostů, který se na nahrávce instrumentálně podílel, albu popřál. Zazněla slova, aby se zapsala deska do srdcí, aby nebyla poslední a aby se hodně poslouchala. Aby ji lidé měli rádi, i když to není metal, na jaký jsou fanoušci kapely zvyklí. Padlo i přání, aby se prodávala, a Niké nakonec gratulační kolečko uzavřela větou: „Já přeju, aby tyto písničky, ať už v jakékoli verzi, lidem pořád zněly v uších.“ Jedno album následně letělo obloukem do vzduchu k publiku, kde našlo nového šťastného majitele…

Kytarista Radek Hajda. (Foto: Aleš Honus)

Po křtu pokračovala kapela v koncertu dalšími ochutnávkami z aktuálního alba, která obsahuje hlavně akustické verze starších písní. Zazněly písně Sudice, Samodivá, Malověrná, Přísahám a novinková Pod Babíma horama, kterou si zazpívalo spolu s kapelou i pěvecky předpřipravené publikum. Řádný set kapely zakončila rozlehlá píseň Osamělí, v níž si většina fanoušků vybaví uhrančivý zvuk cimbálu.

Stanislav Pavlík. (Foto: Aleš Honus)

Následovaly hned tři stylově mnohotvárné přídavky, mezi nimiž se neztratila píseň folkového barda Tomáše Kočka Pohanská, který je s kapelou spřízněn nejen přátelsky, ale i žánrovými prostupy jejich tvorby. Poslední dobou oblíbený moravský písničkář inklinuje k metalovým odnožím, kdežto Silenti vydali akustickou folk-metalovou desku.

Michal Milták. (Foto: Aleš Honus)

Oživením příznačně pozvolného tempa písní byl i velmi překvapivý klezmerový přídavek Talk Dirty, který roztančil některé fanoušky. O delikátně magický závěr se postarala tklivá píseň Bezbřeží z ceněného alba Smutnice.

Pavel Hrnčíř. (Foto: Aleš Honus)

Koncert Silent Stream of Godless Elegy měl několik rovin. První se odrážela v soustředěné atmosféře, kterou písně této kapely dokáží vyvolat. Publikum velmi pozorně poslouchalo a užívalo si všechny prvky, které jsou pro tuto kapelu příznačné: zasmušilé harmonické textury, návykové melodie i pozvolna ukrajovaný rytmus, který občas potěšil tempovou změnou.

Bára Tížková. (Foto: Aleš Honus)

O druhou rovinu se postarala pohodová a vtipná moderace Pavla Hrnčíře, která zajistila příjemnou protiváhu k evokativním krajinám podmanivých písní. O třetí aspekt se zasloužilo samotné provedení. Na pódiu se sešla početná sestava muzikantů, do uší se nejvýrazněji propsaly jímavé houslové a violoncellové party a fantasticky mnohotvárné bicí. Aranžmá Niké Vopálecké jednotlivým písním slušelo, bohužel ne všechny doprovodné linky byly v live podání konkrétní a zřetelné.

Michal Sýkora. (Foto: Aleš Honus)

Tradiční vokální trojzvuky zněly poutavě, po zvukové stránce jim však občas chyběla dynamická vyváženost. Občasné kolísání v intonaci bylo v únosných mezích koncertní produkce.

Kateřina Eichlerová neměla snadnou situaci, jelikož nahradit Hanu Hajdovou je téměř nemožné. Přesto se tato zpěvačka postarala o výrazný projev, který splnil očekávání a zapsal se do uší pronikavým vokálem s vibratem a hutnými barvami.

Kateřina Eichlerová. (Foto: Aleš Honus)

Škoda, že Silent Stream of Godless Elegy nezahráli album tak, jak se nachází na desce. Jejich nahrávky disponují nekompromisní dramaturgií, která má svou logiku, gradaci a tudíž i smysl v určeném pořadí. Týká se to i jejich alba Jiná, které ani v akustickém zvukovém hávu neztrácí magický rozměr a subjektivní lyriku, jež vychází z archetypálních zřídel a hlubin podvědomí.

Z koncertů v Barráku. (Foto: Aleš Honus)

Za vyložený omyl považuji provedení a zařazení coververze písně Emptiness od Avishai Cohena, během níž se ukázalo, že na ni kapela po pěvecké stránce nestačí. Naopak další dvě převzaté věci měly své kouzlo a opodstatnění.

Publikum koncertu. (Foto: Aleš Honus)

Přes zmíněné nedostatky jednoznačně převážily klady, mezi kterými je třeba zmínit také šetrné nazvučení. Koncert měl veskrze příznivé ohlasy, lidé si ho užívali a poslouchali velmi pozorně. Tak koncentrované publikum se často nevidí.

Silent Stream of Godless Elegy ukázali, že na hudební scéně je třeba s nimi i nadále počítat. Nabízejí něco jiného a jejich hudba i texty se vyhýbají úzkým komerčním břehům. Ve svém žánru výsadní postavení potvrdili nejen ve studiu při nahrávání alba Jiná, ale i tímto koncertem.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.