Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Prosincové ohlédnutí za pohybem: Ostrava se stala součástí celoevropského projektu Cirkusové noci

Prosincové ohlédnutí za pohybem: Ostrava se stala součástí celoevropského projektu Cirkusové noci

6.12.2024 08:18 Divadlo

V polovině listopadu se ostravská cirkusová a tanečně-pohybová komunita připojila k mezinárodní události s názvem Cirkusové noci (v původní francouzské verzi La Nuit de Cirque), spolu se soubory a umělci z dalších devíti českých měst. U příležitosti této oslavy současného cirkusu představily soubor BoCirk a platforma Move Ostrava reprízy dvou stávávajících inscenací, které zasadily do kulis charakteristických pro Ostravu.

Zvětšit obrázek

Carpet Diem Reloaded.
Foto: Kamil Hauptmann

Do programu, koordinovaného v České republice Asociací nového cirkusu, se zapojili pořadatelé novocirkusových festivalů, souborů či divadel na celkem čtrnácti místech napříč Českou republikou. Ačkoli se tedy jednalo o první počin podobného ražení u nás, účast na Cirkusových nocích se ukázala jako velmi hojná. Cílem akce bylo především upozornit na nový cirkus jako žánr, na jeho rozmanitost, záběr a celé spektrum zážitků, které dokáže divákům nabídnout. Zároveň se díky ní mohly prezentovat subjekty věnující se novému cirkusu a souvisejícím disciplínám.

Novocirkusovou one-man show v interpretaci Jindřicha Kopidola a režii Jana Jiráka s názvem Erlend – Cizinec mohli diváci v rámci Cirkusových nocí vidět na scéně divadla Komorní scéna Aréna. Sólová inscenace, v níž kromě protagonisty hrají hlavní roli na míru vyrobené balanční předměty nabízející nové možnosti pro vzdušnou i pozemní akrobacii, měla premiéru již v lednu tohoto roku v prostoru Jatka78 v Praze. Od té doby se stihla do Ostravy vrátit, a přinesla s sebou nevšední zážitek v podobě propojení akrobacie, pohybového storytellingu a živé hudby.

Z přestavení Erlend. (Foto: Eva Štěrba Molenda)

Pro intimně laděné zamyšlení nad existencí a cestou člověka, zkoumající jeho strach i touhy, se prostor Komorní scény Aréna zdál ideální. Jindřich Kopidol prochází během celovečerní inscenace řadou syrových i poetických situací a odhaluje sám sebe nejen jako postavu inspirovanou Camusovým Cizincem, ale i jako umělce. Chvíle nejistoty, zkoumání i absolutního opojení v závratných pozicích jsou ostatně pro život umělce (a tím spíše cirkusového) tak příznačné. Od své první work-in-progress podoby, kterou jsme měli možnost vidět například během loňského ročníku festivalu Cirkulum, se Erlend značně vyvinul a získal jasné obrysy. Jeho součástí se stala živá hudba (v podání multiinstrumentalistů Kryštofa Krásy, Tomáše Jiráka a zpěvačky Klaudie Korbely), která i v Aréně dokreslila nevšední zážitek z blízkého pozorování lidského úsilí a prožívání.

Carpet Diem Reloaded. (Foto: Kamil Hauptmann)

U příležitosti Cirkusových nocí přetransformovali tvůrci z platformy Move Ostrava Inscenaci Carpet Diem Reloaded na performativní procházku nedávno zrekonstruovanou budovou Futurea v Dolní oblasti Vítkovice. Každé ze zastavení, jimiž provázela herečka Ema Matýsková, otevíralo charismatický a fotogenický prostor bývalé uhelné mlýnice, kde jsou syrový beton i železné konstrukce ponechány bez příkras a kulis. Pro potřeby této nové performativní události se proměnilo jak obsazení, tak do jisté míry i pohybová náplň původních ,,carpetů“. Ke dvojici Jana Ryšlavá a Jindřich Panský se přidaly tanečnice a akrobatky Viktorie Szalóczi a Alžběta Tichá, které do inscenace vnesly vlastní artistické dovednosti a nové pohybové možnosti. Charakteristické červené kulaté koberečky – z nichž ostatně vychází i slovní hříčka v názvu – však zůstaly i nadále.

Carpet Diem Reloaded. (Foto: Kamil Hauptmann)

Tým Carpet Diem Reloaded v čele s režisérem Ondřejem Holbou naplno využil možnosti, které prostor Futurea nabízí – od schodišť a zábradlí, vysokých zdí s patinou a nejrůznějšími průhledy, až po masivní výklopníky a šikminy nabízející zajímavou perspektivu. Párová akrobacie na malých koberečcích i triky na laně zavěšeném vysoko nad zemi se přitom odehrávaly v bezprostřední blízkosti diváků, která byla často dána poměrně stísněnými prostorami. Přesto, a nebo možná právě proto, se podařilo opět dále rozvinout původní myšlenku Carpet Diem, tedy že hravost, bezprostřednost a otevřenost dokáže kultivovat vztah mezi performery, diváky i okolním prostředím.

První ostravské Cirkusové noci přinesly živá vystoupení, která dokázala s městem opravdu dýchat. Scéna nového cirkusu se v Ostravě rozvíjí už několik let a dává o sobě vědět při nejrůznějších příležitostech. Během intenzivního víkendu se však ukázalo, kolik toho Ostrava a její umělci mohou v rámci tohoto odvětví nabídnout.

Tereza Cigánková | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.