Pilot a Malý princ: Poetické představení o cestě kolem světa a neobyčejném lidském příběhu
16.11.2024 11:17 Evelína Vaněk Síčová Divadlo Recenze
Divadlo loutek Ostrava uvedlo v pátek novou inscenaci Pilot a Malý princ. Předlohou je stejnojmenná kniha Petra Síse, o adaptaci se postaral režisér Jakub Maksymov s dramaturgyní Terezou Agelovou po boku. O báječnou originální scénu se zasloužila Olga Ziębińska a podmanivou hudbu pro akordeon složil Lazar Novkov.
Z inscenace Pilot a Maly Princ.
Foto: Petr Chodura
Kdo by neznal knihu Malý princ! Útlá kniha plná laskavosti, jemnosti a hlubokého citu se vryla do paměti téměř každému. A troufám si říct, že všichni máme naučené to krásné melodicky znějící jméno autora, Antoine de Saint-Exupéry, které samo o sobě zní jako jméno postavy z románu. A protože jeho životní příběh by sám o sobě vydal na román, stojí za to se o něm dozvědět více. Kniha Pilot a Malý princ Petra Síse k tomu bezesporu vybízí. Ačkoliv je hlavní kostra příběhu o Antoinovi napsaná stručně a přehledně, jeho výpovědní hodnota pro dětského čtenáře je naprosto dostačující. Kniha má nápaditou grafiku s doplňujícími informacemi, které tuto hlavní linku obohatí, ilustrace, které vybízí k detailnímu prozkoumání, a především fantaskní ráz, kterým je život slavného pilota obestřen.
Divadlo loutek Ostrava si z knihy Petra Síse bere především onen stručný příběh. Diváci se postupně seznámí s divokým kudrnatým chlapcem z lepší rodiny, následně s jeho touhou vznést se do oblak a nakonec s odvážným pilotem, jehož nezastaví strach z možného pádu, ale válečná vřava.
Kniha Petra Síse se nese v duchu nebeské modře, která je všudypřítomná, v inscenaci loutkového divadla tomu tak není. Scénografka Olga Ziębińska pracuje především s béžovou barvou, a to jak na pilotních kombinézách, tak i na rekvizitách v podobě krabic. Ty mají především mnohostranné využití, které přináší divákům wow efekt až do samého konce. Celá inscenace je co do barev velmi skoupá, a tak veškerá pozornost může spočinout na hercích, kteří jsou perfektně sehraní a umí velmi dobře improvizovat (k potěšení diváků), když se náhodou něco nedaří, jak má.
Antoine de Saint-Exupéry měl bohatý život na zážitky. Coby poštovní pilot se mohl podívat na těžko dostupná místa. Dnes už si takovou nestabilitu, jakou zažívali odvážní průkopníci letecké dopravy, ani neumíme představit, a přesto je tento příběh fascinující. Inscenace nabízí také technicky poučnou část, kde se diváci mohou seznámit s prvními letouny. Precizní práce s kartonovými modely, větrákem a mlhou vtáhla doslova celé publikum. A co teprve, když se objeví na jevišti velký model letadla!
Tvůrci neopomněli ani samotného Malého prince. Ačkoli v původní předloze se Petr Sís k Malému princi odkazuje pouze ilustracemi a vytváří tak zrcadlovou osobnost Antoina, v divadelní verzi režisér Jakub Maksymov velmi jemně zakomponoval nenásilnou formou setkání Malého prince s Liškou.
Do hlavní role režisér obsadil Jakuba Georgieva. Všestranně talentovaný herec opět předvedl, že loutkoherectví je jeho silnou doménou. Jakub Georgiev je velmi zábavný, má příjemný nevtíravý humor a umí si pohrát s rolí tak, že mu ji naprosto věříte a propadnete jeho kouzlu.
O kvalitách souboru ostravské loutkové scény je až zbytečné vymýšlet stále nové superlativy. Karel Růžička, Aleš Petrič či Karolína Vyhlídal Hýsková, to je vždy radost z divadelního umu. Nejinak tomu je i v aktuální inscenaci Pilot a Malý princ. Celý herecký seznam završují Martin Štěpanda a Tomáš Rossi, který navíc doprovází představení na akordeon, jenž podtrhuje francouzský původ Antoina. Působivé skladby zkomponoval Lazar Novakov.
V Divadle loutek se v poslední době jen stěží hledá nevydařené představení. Důraz na kvalitní zpracování je standardem, a tak není divu, že ani inscenaci Pilot a Malý princ se nedá nic vytknout. Její předností jsou sympatické herecké výkony, které se nepodbízejí a jsou pro dětské diváky čitelné a srozumitelné, nápaditá scéna, podmanivá hudba akordeonu a překvapivé vjemy, které se vzájemně nepřebíjejí.
Inscenace trvá pouhou hodinu, je určená pro děti od sedmi let a horní věková hranice je v tomto případě otevřená. Baví se i dospělí. Jestli jsem do této chvíle doporučovala pouze knihu Petra Síse, nyní všem doporučuji i divadelní adaptaci.
*
Pilot a malý princ. Předloha: Antoine de Saint-Exupéry a Petr Sís. Úprava a režie: Jakub Maksymov. Dramaturgie: Tereza Agelová a Jakub Maksymov. Scénografie: Olga Ziębińska Hudba. Lazar Novkov. Recenze je psaná z premiéry uvedené v pátek 15. listopadu 2024 v Divadle loutek Ostrava.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.