Bree Nichols jako Mimi v nové opavské Bohémě: Nesmírná krása a lidskost, která dojímá
23.10.2024 13:57 Milan Bátor Divadlo Recenze
Druhé premiérové uvedení Pucciniho opery Bohéma ve Slezském divadle Opava se v úterý neslo ve znamení mimořádného zážitku. Postarala se o něj mladičká americká sopranistka Bree Nichols, která v nové operní inscenaci excelentně ztvárnila postavu Mimi. Americká sopranistka je novou tváří tuzemské pěvecké scény a její ztvárnění Mimi se může bez nadsázky začlenit k největším operním senzacím letošního roku. Jejími partnery na jevišti v úterý byli Jason Nichols, Alexander Vovk, Jakub Tolaš, Kristýna Kůstková a další. Orchestr Slezského divadla vedl Miloslav Oswald. Spoluúčinkoval balet, sbor a děti z operního studia Terezy Kavecké.
Z inscenace Bohéma.
Foto: Radovan Šťastný
Opavské divadlo v minulosti čelilo nestabilním podmínkám. Začátek aktuální sezony pak vážně poznamenala povodňová katastrofa, která zasáhla i životy umělců a zaměstnanců. Přesto se Slezskému divadlu daří přilákat diváky na nové atraktivní inscenace a hrát s nasazením, které je jednoduše sympatické a obdivuhodné. Jako názorný příklad může posloužit právě Bohéma v režii Andrey Hlinkové, které se podařilo představení plné dynamické akce, vitality, svěžích nápadů a vizuálně přitažlivých vjemů. Nejvýrazněji se koncepce slovenské režisérky zrcadlí v prokresleném hereckém pojetí všech protagonistů včetně postav v marginálních rolích. Opavská inscenace má svižné tempo, charisma a mnoho bohatých smyslových podnětů, které vedou diváka k základním otázkám soucitu, empatie a lidskosti.
Jestliže nedělní premiéře dominovali spíše představitelé mužských rolí, v úterý tomu bylo spíše naopak. Básníka Rodolfa ztvárnil poprvé na opavském jevišti americký tenorista Jason Nichols. Jeho poeta si zřejmě prožil krušné chvíle: nervozita se odrazila zejména v prozatím nejistém hereckém vedení postavy. Statečně se Nichols naopak popral s náročným pěveckým partem, který zvládl solidně a s rostoucí vehemencí. Marcello opavského barytonisty Alexandra Vovka oslovil publikum svým temperamentem, jenž místy působil poněkud křečovitě. Jeho pěvecké podání bylo solidní, ale nepovzneslo se nad běžný standard.
Spolehlivě své role vytvořili také Jakub Tolaš a Michael Kubečka. Tolašův skladatel především přesvědčivým barytonem, Kubečka více svým komickým hereckým podáním, které bylo spíše inkarnací filozofů typu Díogena. V menších rolích se neztratili ani Parpignol Tomáše Kovaříka a Seržant/Celník Jana Bednáře. Další mužské role ztvárnili stejní představitelé jako během nedělní premiéry.
Pucinni Bohémě vtělil pouze dvě ženské postavy, ale jedná se – zvláště v případě Mimi – o stěžejní repertoárové role, které jsou lakmusovým papírkem pro každou umělkyni. Musettu tentokrát ztvárnila Kristýna Kůstková jako ženu nespoutanou, dravou a lascivní. Mladá sopranistka sehrála přelétavou koketu s rozkošným drajvem a očividným potěšením. Její Musetta je neřízená střela, před níž je třeba mít se neustále na pozoru. Jestliže Kůstková zpočátku upoutala spíše komickou stránkou svého talentu, v dalším průběhu překvapila rostoucí pokorou a své pěvecké a herecké dispozice výborně uplatnila i skvěle odstíněným frázováním.
Bez nadsázky famózní je v opavské inscenaci Mimi americké sopranistky Bree Nichols. Její výkon se může zařadit k tomu nejlepšímu, co je na českých operních jevištích aktuálně k mání. Nichols disponuje sopránem nebývalé krásy, z něhož mrazí po celém těle. Její procítěné pěvecké podání se velmi šťastně doplňuje s výtečnou hereckou charakteristikou. Mimi v podání Nichols upoutá skromností a neokázalostí, jakoby čekala na svou příležitost, ale zároveň tušila prchavost štěstěny. Paradoxně nejvíc dojímá právě absencí patetických gest. I bez přehrávání sálá vnitřním žárem, který vyvěrá z její bytostné touhy po lásce a zdraví a přenáší se na diváka s důvěrností a oboustranným pochopením.
Nichols to nepřehání se zdůrazňováním nemoci neustálým pokašláváním, ale je neobyčejně přesvědčivá v intuitivní řeči těla a psychologické profilaci své postavy. Pěvecké podání této sopranistky vyniká širokou dynamickou škálou a mnohotvárným výrazem, ať už jde o neuvěřitelně jemná a procítěná pianissima, nebo vášnivé emoce ve forte. Nichols zkrátka Mimi nehraje, ona se jí regulérně stává a je tak fantastická, že se nebojím využít bonmotu: Když do Slezského divadla, tak především na její úžasnou Mimi!
Divadlo však není záležitostí jednoho jediného člověka a dalších pozitivních afirmací má opavská Bohéma celou řadu. Kromě sólových výkonů inscenace vyniká přemýšlivým hudebním nastudováním Miloslava Oswalda, které se s partiturou slavné opery hýčká od první do poslední noty. Nestaví nic samoúčelně na efekt, ale slouží vždy kontextu. Výkon orchestru, podobně jako podání dalších účinkujících ve sboru, baletu a dětských rolích, vyzařuje pohodovou spoluprací, vlídnou kolegialitou a kolektivním souzněním. Přestavení dýchá krásnou divadelní magií, spontaneitou a je naplněna velkou radostí a zaujetím pro společnou věc.
Díky kultivované režii Andrey Hlinkové vznikla nádherná inscenace, která má potenciál poctivého, umělecky kvalitního a přesto okamžitě přístupného diváckého hitu.
*
Bohéma. Hudba: Giacomo Puccini. Libreto: Luigi Illica a Giuseppe Giocosa. Režie: Andrea Hlinková. Hudební nastudování, dirigent: Miloslav Oswald. Sbormistryně: Kremena Pešakova. Výprava: Miriam Struhárová. Choreografie: Martin Tomsa. Recenze je psaná z druhé premiéry uvedené v úterý 22. října 2024 ve Slezském divadle Opava.
Čtěte také recenzi první premiéry: Zdařilé vykročení do nové operní sezony. Ledové království opavské Bohémy taje pod silnými emocemi
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.