Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Těšínská verze Souborného díla Williama Shakespeara ve zkrácené verzi je vítaným osvěžením chmurného podzimu

Těšínská verze Souborného díla Williama Shakespeara ve zkrácené verzi je vítaným osvěžením chmurného podzimu

6.10.2024 16:05 Divadlo

Letem světem Shakespearem, i tak by mohl znít podtitul celosvětově úspěšné hry, která kdysi vznikla téměř náhodou. Adam Long, Daniel Singer a Jess Winfield jsou autoři dnes hojně inscenované parodie na dílo Williama Shakespeara. Pod režijním dohledem Petra Kracika byla v Těšínském divadle v sobotní premiéře uvedena její nová a poměrně zdařilá verze, a to navzdory probíhající rekonstrukci samotné divadelní budovy.

Zvětšit obrázek

Z inscenace Souborné dílo Williama Shakespeara v Těšínském divadle.
Foto: Karin Dziadek

Kroky diváků tentokrát v sobotu nemířily do foyer divadla, nýbrž do technické budovy. Na konci úzké chodby diváky čeká improvizované hlediště v prostorné malířské dílně. Celá scéna Jaroslava Milfajta se skládá z velkých bytelných přepravních kufrů/boxů. Každý z nich na sobě nese název jednoho z děl Williama Shakespeara. Diváky uvítá Petr Sutorý, představitel Jesse, a na hodinkách odstartuje 120 minutový sprint dílem nejslavnějšího dramatika všech dob.

Souborné dílo Williama Shakespeara (zkrácená verze), někdy uváděno s dovětkem ve 120 minutách nebo jen Shakespeare ve 120 minutách, patří mezi ta díla, kdy se při inscenování vše povede a vy jako divák odcházíte z divadla pobavený, nebo se to nepovede a kroutíte hlavou, co to jako bylo. V případě Těšínského divadla se mince obrátila na tu správnou stranu a nevlídné počasí sobotního večera, které diváky doprovázelo do divadla, mělo pozitivní konkurenci. Tři herci představující různé role účinkují ve zběsilém tempu a za pomoci všemožných technik křísí fragmenty Shakespearových postav, aby divákovi naservírovali jakýsi literární fast food.

Z inscenace Souborné dílo Williama Shakespeara. (Foto: Karin Dziadek)

 

Vedle zmíněného Petra Sutorého se objeví v inscenaci také Ondřej Frydrych a Denis Kuboň. Mezi herci funguje velmi dobrá chemie, reagují na sebe přesvědčivě a i sebepředvídavější gag je řemeslně dotažený a diváky následně pozitivně přijatý. Ačkoli hru velmi dobře znám a věděla jsem, co se v jednotlivých etudách bude odehrávat, musím ocenit jemné těšínské improvizace, které vytvořily z celého představení kompaktní tvar. Celé dvě hodiny si trojice herců udržela důstojnou laťku humoru, kterou nezlomilo žádné hluché či nudné místo.

Petr Sutorý se ujal role Daniela, převzal na sebe nelehkou roli konferenciéra a co se jednotlivých postav týče, vytáhl si téměř pokaždé Černého Petra. Lascivní Juliina chůva, úlisný Polonius v Hamletovi či hlavní chod v kulinářské exhibici Tita Andronica. Petr Sutorý byl na premiéře ze všech tří herců nejexpresivnější, i když by neškodilo, kdyby se občas řídil pravidlem méně je někdy více.

Z inscenace Souborné dílo Williama Shakespeara. (Foto: Karin Dziadek)

S jakýmsi filozofickým nadhledem se na své kolegy dívá Jess (Ondřej Frydrych). Herec si zbytečně neuzurpuje prostor jen pro sebe a své exhibiční ambice z dřívějších her krotí natolik, že je z něj vynikající týmový hráč, což se v této inscenaci ukazuje jako velká devíza, a o to více vyzní i jeho herecký talent. Plejáda postav (znuděný Romeo, zapálený kuchař Titus nebo Hamlet ponořený do sebe) nabízí Ondřejovi Frydrychovi možnost se vyřádit v jednotlivých charakterech a ten toho využívá na maximum.

Trojici herců uzavírá Denis Kuboň coby Adam, sympatický „otloukánek“, kterého si kolegové berou na paškál a tak nějak nad ním drží ochranou ruku. Denis Kuboň má sice o poznání méně prostoru i textu, ale o to více jsou jeho ženské role neodolatelné. Julie, Ofélie i královna Gertruda, všechny tyto ženské archetypy se Denisovi Kuboňovi dostaly pod kůži a jeho ztvárnění je velmi rozmanité a barvité.

Z inscenace Souborné dílo Williama Shakespeara. (Foto: Karin Dziadek)

Petr Kracik se jako režisér tentokrát neujal slova před premiérou, nýbrž využil chvilku až při závěrečném potlesku. Zmínil, že inscenaci přímo nerežíroval, ale dohlížel na vznikající improvizaci svých svěřenců. Pokud tomu tak opravdu bylo a Petr Kracík neměl zbytečně skromnou chvilku, pánové odvedli velký kus práce. Jejich vzájemná spolupráce je znát v každém pohybu. Jelikož se jedná o velký fičák, vzájemná důvěra a znalost díla je bezesporu důležitá a citelná.

Ačkoli to může být pro herce a tvůrčí tým, do kterého se tentokrát ve velké míře zapojily také kostymérky, nekomfortní, atmosféru premiéry podpořil i netradiční technický prostor a komorní počet diváků. Ti se díky minimální vzdálenosti od hlediště stali součástí představení, což mělo pozitivní dopad. Důležitou součástí představení jsou rozličné kostýmy, jejichž výběr má na svědomí Tomáš Kypta. Do závěrečného hamletovského defilé zapojili herci také loutky z dílny Pavla Skorkovského a Ivany Kolondrové. S pohybovou průpravou pomohla hercům Gabriela Klusáková a hudebně inscenaci podpořil Karel Albrecht.

Z inscenace Souborné dílo Williama Shakespeara. (Foto: Karin Dziadek)

Pod názvem Souborné dílo Williama Shakespeara (zkrácená verze) si můžete představit ledasco, ale nečekejte přednáškovou nudu. Trojice autorů vytvořila postmoderní, parodující pohled na rozsáhlé dílo Williama Shakespeara, avšak s všudypřítomnou úctou a respektem. Shodit tak rozsáhlé dílo může jen ten, kdo jej velmi dobře zná. Pokud se vydáte na tuto inscenaci, budete mile překvapení, že se na klasiku dá dívat i skrze humor a nadsázku.

Pokud budete mít v tomto podzimním nečase potřebu se rozveselit, Těšínské divadlo vám tuto možnost nabízí. A nebojte, vůbec nemusíte znát celé dílo Williama Shakespeara. Jess, Adam a Daniel vám jej naservírují po svém.

*

Adam Long, Daniel Singer, Jess Winfield: Souborné dílo Williama Shakespeara (zkrácená verze). Překlad: Jiří Josek. Režie: Petr Kracik. Dramaturgie: Alice Olmová. Scéna: Jaroslav Milfajt. Loutky: Pavel Skorkovský a Ivana Kolondrová. Hudba: Karel Albrecht. Recenze je psaná z premiéry uvedené na České scéně Těšínského divadla v Českém Těšíně v sobotu 5. října 2024.

Evelína Vaněk Síčová | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.