Jiří Vodička a jeho The Trio: Takto zní hudební absolutno
26.9.2024 12:37 Milan Bátor Hudba Recenze
Ostravský houslový fenomén Jiří Vodička se spolu s violoncellistou Václavem Petrem a klavíristou Martinem Kasíkem postaral o jedinečný kulturní zážitek. Na Svatováclavském hudebním festivalu jejich The Trio zahrálo reprezentativní díla od nejvýznamnějších českých skladatelů. Večer v Koncertním sále Fakulty umění Ostravské univerzity vyvolal pořádný rozruch, který na podobných akcích vážné hudby dost často chybí.
The Trio na Svatováclavském hudebním festivalu.
Foto: Ivan Korč
Dobrý interpret se pozná podle toho, že přistupuje k hudební skladbě s radostí, respektem a pokorou. Když se k tomu přidá i vlastní úsudek, něco se stane: Ti, co poslouchají, začnou rozumět tomu, jak to myslíte a co prožíváte. Něco podobného se dá zažít pouze na živém koncertě. Stává se to zřídka, ale tentokrát se to přihodilo.
Karty byly rozdány naprosto férově, ačkoli každý z interpretů má naprosto jiné podmínky a možnosti. Vodička je nezkrotný bouřlivák, který se umí pro muziku bezezbytku rozdat. V jeho osobním podání se nachází charisma s intenzitou vulkánu, naštěstí se i on dokáže krotit a ctít rytířské pravidlo jeden za všechny, všichni za jednoho. Kasík působí jako introvertní duchaplný „architekt“, jehož barevné a rytmické hudební cítění vytváří fantastické podloží pro další hudební vrstvy. Málokdo ovládá klavír s tak citlivou a vynalézavou témbrovou a dynamickou škálou jako tento znamenitý pianista. Violoncello v podání Václava Petra okouzluje především nádhernou kantilénou s úchvatným vibratem, které se spojuje s houslemi v ideálním poměru.
Pod hlavičkou lapidárního názvu The Trio jsou tři muzikanti, kteří hrají proto, že je to spolu baví. Jakékoli škatulky dokážou hodit za hlavu, protože v hudbě žádné předsudky (ty jsou pouze ve vaší mysli) neexistují. Bylo to zřejmé od úvodní skladby Antonína Dvořáka s názvem Klid pro violoncello a klavír, kterou rozezněli violoncellista Václav Petr a klavírista Martin Kasík.
Stávalo se nezřídka, že Dvořák svou starší skladbu upravil pro jiné obsazení. Podobný osud potkal i pátou část ze šestidílného cyklu pro čtyřruční klavír Ze Šumavy op. 68 s názvem Klid. V podání Václava Petra vyzněla jako doširoka rozezpívaná melodie plná smírné reflexe a pokojné meditace. Dvořák svou úpravu napsal na samém konci roku 1891 a půvab této skladby v senzitivní interpretaci obou interpretů byl umírněným a sofistikovaným začátkem.
V dalším díle se za doprovodu Martina Kasíka představil houslista Jiří Vodička. Sonáta pro housle a klavír je v pořadí třetí skladbou Leoše Janáčka pro konkrétní obsazení, jelikož první a druhá sonáta se bohužel nedochovaly. Kompozice vznikla v letech 1913 až 1921, kdy svět na prahu 20. století tvrdě pocítil destruktivní zmar 1. světové války. Vodička vystihnul vzrušený a nervní charakter díla emotivní hrou a energickými gesty. Napětí a úzkostný výraz první věty se odrážely v jeho přesných a hbitých figurách. Baladická druhá věta pohladila uši: Vodička neskrýval její romantické prvky a vnímal všechny nostalgická reminiscence na staré časy. Také ve finální větě houslista našel optimální výrazové prostředky, které jeho houslím dodaly ideálně vzdorovivý a vzrušující zvuk.
Společně se The Trio představilo v Bergerettes pro housle, violoncello a klavír od Bohuslava Martinů. Jedná se další dílo, které vzniklo na počátku válečného konfliktu. V dobové atmosféře obavou o budoucnost a svobodu Evropy jsou Bergerettes výrazem touhy po duševní pohodě a psychické rovnováze. Rozevlátým a nespoutaným závanem normálních časů v mezní situaci, kam se podít. Pánové si dali záležet na tom, aby tato průzračná hudební „prskavka“ vyzněla vrstevnatě, nevázaně a s bezprostřední hravostí. Ve své kreativní interpretaci nezapomněli ani na působivé harmonické obraty, které posouvají vyznění kompozice až do současnosti. Martinů zachytil ve svých Bergerettes věčně svěží kouzlo plné svobody a podání všech interpretů nevneslo ani stín pochybností, že by tomu mělo být jinak.
Po přestávce zaznělo Klavírní trio g moll Bedřicha Smetany. Jedna z nejsilnějších komorních skladeb vůbec vznikla v podmínkách osobní tragédie. 6. září roku 1855 zemřela skladatelova čtyřletá dcerka Bedřiška na spálu. Nebyla to první ani poslední ztráta, která Smetanovy stihla: už rok předtím zemřela malá Jelčinka a o rok později pak Kateřina. Žádné dítě však nebylo oplakáváno tak bolestně jako právě Bedřiška. Deník paní Smetanové je velkou měrou věnován právě jí a po jejím skonu je provázen jizvou nevyléčitelné melancholie. Interpretace všech tří umělců se vcítila do temně pulzujícího, světélkujícího a strhujícího proudu hudby s fantastickým smyslem pro balanci dramatických a poetických pasáží. Jejich pojetí bezezbytku vyjádřilo bytostně prožité pocity zmaru, bezelstnou důvěřivost dětské mysli i poznání, že se všechny hrůzy prostě musí přečkat. Žít se totiž musí i v tom průšvihu, jak jednou napsal skvělý český básník Emil Juliš.
The Trio nezapomnělo ani na vhodně situované přídavky. Nejprve zazněla Elegie Josefa Suka. Formátem nevelké dílo potvrdilo, že síla není otázka velikosti, ale plnosti a hloubky. Následovala rychlá taneční část z Multikulturní suity vynikajícího současného českého skladatele Romana Haase stylizovaná jako divoký čardáš. Odvázaný závěr ukázal, že The Trio nekastuje a dokáže zahrát i hudbu s neofolklorním nábojem a přímočarým tahem na posluchače.
Vážná hudba je nepochybně především velmi seriózní záležitost a interpretačně patří k nejobtížnějším žánrům reprodukčního umění. Je skvělé, když zní i přes veškerá úskalí snadno a lehce. Občas se trochu zapomíná, že je to stále a především hudba plná obrovských emocí a jako taková by měla být hrána a prezentována. Pánové Jiří Vodička, Václav Petr a Martin Kasík to dobře vědí a jejich ztvárnění nechybělo vůbec nic.
Tohle nebyl běžný koncert klasické hudby. Tohle bylo hudební absolutno, které se objeví jen v mimořádně šťastné konstelaci. Publikum to poznalo bezpečně, protože jejich reakce připomínala hlasitostí spíše rockový koncert. Dobrá práce!
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.