Do němoty. Tereza Agelová, divadelní spolek Jednou a Ondřej Beseda se pustili do boje s alkoholem
13.9.2024 17:52 Ladislav Vrchovský Divadlo Recenze
Divadelní spolek Jednou odehrál ve čtvrtek v kavárně Studia G v Ostravě premiéru nové komorní hry Do němoty. Autorkou textu a zároveň režisérkou inscenace je Tereza Agelová. Hudbu napsal a pro inscenaci vytvořil Marian Mazur, o light–design a zvuk se postaral Adam Pěcha. Hlavním hereckým protagonistou je Ondřej Beseda.
Ondřej Beseda v komorní inscenaci Do němoty.
Foto: Spolek Jednou
Realizátoři projektu v pozvánce hovoří o „střízlivém divadelním manifestu o tvrdých faktech nejen tvrdého alkoholu“. Loutkářské monodrama v podání Ondřeje Besedy přináší tři příběhy s náhledem do mozkových sítí člověka závislého na alkoholu, ale i do myšlení lidí, kteří stojí v pozadí celého byznysu s drogou, ke kterému je obyvatelstvo České republiky podle Terezy Agelové místy až nepochopitelně shovívavé.
Ondřej Beseda ve své loutkářské, herecké a pěvecké show postupně seznamuje publikum se třemi životními příběhy člověka závislého na alkoholu. S pomocí loutek otevírá dveře nejen do psychiky alkoholika, ale i do myšlení všech včetně politiků odpovědných za právní předpisy upravující legislativu výroby i prodeje piva, vína i destilátů. A divák se postupně dovídá značně alarmující informace o tom, co všechno může způsobit zdánlivě nevinná sklenička, zvlášť když si ji někdo dopřeje denně.
Představení se odehrává v kavárně s publikem sedícím u jednotlivých kavárenských stolků. Není to prostředí zrovna komfortní pro diváka, který nemůže vidět ze všech míst loutkoherecké kreace odehrávající se na malém kruhovém hracím prostoru s loutkami celkem malých rozměrů.
Loutky Vojtěcha Šmída (pod scénografií inscenace a zřejmě tedy i pod autorstvím podoby loutek jako takových je podepsán právě on) jsou velmi nápadité a výtvarně mimořádně vydařené. Zasloužily by si však možnost promlouvat z větší blízkosti k očím diváka. Ti, kteří na premiéře seděli u vzdálenějších stolků, si některé jejich detaily moc neužili.
Loutkoherecký Besedův projev potřebuje větší důraz na artikulaci. Beseda je dobře vybaven schopností intonačně odlišit hlasy jednotlivých postav promlouvajících k sobě i k publiku v průběhu děje, nicméně srozumitelnost jednotlivých replik zasluhuje větší pečlivost, co se výslovnosti týká.
Co lze naopak velmi pochválit, to je Besedova schopnost navázat kontakt s publikem. Hercovy komediální schopnosti jsou vysoké, bavič je to opravdu skvělý. Navíc i výborně zpívá.
Představení lze doporučit hlavně studentům středních a vysokých škol. Věty a otázky včetně politických prohlášení, které realizátoři umístili na facebookový profil projektu, jsou však určeny nejen této věkové skupině.
Témata k zamyšlení to jsou opravdu palčivá, například: „Víte, že žádné množství alkoholu nelze ze zdravotních důvodů doporučit? Když něco funguje, není potřeba to měnit. Víte, že až 10 procent obyvatel ČR pije alkohol denně? Svět se mění, naše chuť zůstává. Víte, že ve věkové kategorii 20 až 39 let je alkohol příčinou téměř 25 procent úmrtí? Jeden za všechny. Všichni na jedno. Dáte si skleničku, ve které je celé tohle riziko? Nalijme si čistého vína. Konzumace alkoholu je tradice zakořeněná v našich pivních buňkách! Spotřební daň za tiché víno se stále nezavedla, nikde jinde, než ve vládních dokumentech se o rizicích alkoholu nedočtete a alkohol si můžete pohodlně koupit v každé večerce, na zemi i ve vzduchu prakticky už v pubertě. Postupně prosakuje do života nás všech. Tři příběhy, tři faktory a tři mozkové sítě vám dokáží zamotat hlavu dřív než vám dotočí pivo. Protože jít jen na jedno je největší česká lež.“
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.