Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Ostrava i Opava mají nominace na Ceny Thálie. Čtěte, jak poroty vyzdvihly výkony Vlčka, Holého, Brücklera, Procházkové a Kavecké

Ostrava i Opava mají nominace na Ceny Thálie. Čtěte, jak poroty vyzdvihly výkony Vlčka, Holého, Brücklera, Procházkové a Kavecké

5.9.2024 18:53 Divadlo » Zaostřeno

Především muzikálový soubor Národního divadla moravskoslezského v Ostravě boduje v nominacích na Ceny Thálie za uplynulou sezonu. Nominovaní jsou Lukáš Vlček za roli Billyho Flynna v inscenaci Chicago, Markéta Schimmerová Procházková za roli Velmy ve stejné inscenaci a také Marek Holý za roli Fagina v muzikálu Oliver! Stejné divadlo má nominaci pro Jiřího Brücklera za roli Voka Vítkovice v opeře Čertova stěna. Pátá nominace, která míří do Moravskoslezského kraje, je pro Terezu Kaveckou za titulní roli v inscenaci Slezského divadla Káta Kabanová. Kdo ze čtyř jmenovaných cenu získá, se dozvíme 5. října.

Zvětšit obrázek

Tereza Kavecká jako Káťa Kabanová.
Foto: Lukáš Wodecki

Do Ostravy zamíří také cena za celoživotní mistrovství – v oboru činohry ji dostane dlouholetá členka ostravského Divadla Petra Bezruče, sedmadevadesátiletá Štěpánka Ranošová.

Kromě užších nominacích má Moravskoslezský kraj i několik nominací širších, které jsou již bez šanci na získání ceny, přesto jsou považovány za prestižní uznání kvalit nastudovaných rolí. Širší nominaci má za muzikálový soubor NDM v Ostravě Juraj Čiernik za roli Fagina v inscenací Oliver! a také ji získaly obě představitelky Nancy ve stejném muzikálu, tedy Andrea Gabrišová a Michaela Horká, a také Kristýna Štarhová za roli Roxie v ostravské inscenaci Chicago.

Širší nominaci v kategorii činohry mají Petr Panzenberger za titulní roli v inscenaci NDM Richard III a Petra Kocmanová za titulní roli v inscenaci NDM Médea. Širší nominaci má také Lada Bočková za hlavní roli v inscenaci NDM Příhody lišky Bystroušky. Tři širší činoherní nominace pak míří do Divadla Petra Bezruče v Ostravě, a to pro Magdalénu Holcovou za titulní roli v inscenaci Marie Stuartovna a pro dvě herečky za role v inscenaci Střípky ženy, a to pro Kateřinu Krejčí a Alexandru Palatínusovou. Nominace získalo také Divadlo loutek Ostrava. Za herecký výkon v pohádkové inscenaci Medvěd, který tam nebyl, je v kategorii loutkového divadla nominována Lucie Kraftová.

Níže přinášíme zdůvodnění užších nominací umělců za role v divadlech Moravskoslezského kraje. Kompletní celorepublikový přehled nominací je k dispozici na webu cenythalie.cz

LUKÁŠ VLČEK za roli Billyho Flynna v inscenaci NDM Chicago

Lukáš Vlček bývá obsazován do širokého spektra velmi rozdílných rolí, ale Billy Flynn je postavou, která je mu takřka šitá na míru. Jako švihácký a sebestředný právník dokáže elegantně ovlivňovat veřejné mínění, dokonale ovládá média ve vlastní prospěch a svou pravdu umí vnutit i zarytému nepříteli nebo vězenkyni, která ho chce hodit přes palubu. Lukáš Vlček přesně ztvárnil manipulativní lidský typ, který v této profesi vidí všem do karet. Má charisma na rozdávání, vždy najde potřebné řešení a je zvyklý vítězit. Jeho dechberoucí slovní projev u soudu si nezadá se skutečnými mistry této branže. Hereckou výstižnost Vlček doprovází i spolehlivým a šarmantním pěveckým projevem.

Lukáš Vlček v muzikálu Chicago. (Foto: Martin Popelář)

MARKÉTA SCHIMMEROVÁ PROCHÁZKOVÁ za roli Velmy Kelly v inscenaci NDM Chicago

Vražedkyni Velmu Kelly ztvárnila Markéta Schimmerová Procházková naprosto jedinečným způsobem, který zůstává dlouho v paměti. Její vytrvalý odhodlaný boj o přední místo v hledáčku bulvárních médií má potměšilé i nebezpečné kouzlo. Být celebritou a vražedkyní v jedné osobě není snadná kombinace, ale Schimmerová Procházková ji hraje zcela bezpečně a s rozkoší, bezděčně zvládá ohebné jazzové frázování i taneční rytmus. Velma Kelly v jejím strhujícím podání rozhodně nikdy není „ta druhá“, naopak s houževnatostí a cynismem bojuje až do konce a dává vehementně najevo, že ještě neřekla poslední slovo.

Markéta Schimmerová Procházková

 

MAREK HOLÝ za roli Fagina v insenaci NDM Oliver!

Vykořisťování dětí jako kapsářů je odsouzeníhodná praxe, když jí ale velí Fagin Marka Holého, je těžké odolat. Jeho vůdce bandy malých zlodějíčků je ambivalentní osobnost, která lavíruje mezi hamižností a touhou pomáhat. Holý půvabně vykreslil prototyp lakomého a svérázného šéfa smečky osamělých dětí, který sice myslí především na svůj vlastní prospěch, ale zároveň jeho vztah k dětem nepostrádá ani osobní pouto. Jeho Fagin je spektakulární figurkou, kterou chvíli sužují výčitky svědomí, šílené nápady, výbuchy vzteku i touha po ještě větším bohatství. Holý všechny rysy ztělesněné postavy sehrál s báječnou vitalitou a smyslem pro styl a míru.

Marek Holý (uprostřed) v inscenaci Oliver!

JIŘÍ BRÜCKLER za roli Voka Vítkovice v inscenaci NDM Čertova stěna

Ostravská inscenace Čertovy stěny v silném režijním a výtvarném gestu Jiřího Nekvasila a scénografa Davida Baziky propojila příběh o rytíři a politikovi Vokovi z Rožmberka a pověsti o „ďáblových“ skalních útvarech nad Vltavou s průhledem do osobní krize nemocného Smetany během kompozice této, v mnohém autobiografické opery. Takové pojetí ještě povýšil Jiří Brückler nejen svým barytonem s širokodechou kantilénou. Překročil hranice historizujícího kostýmu a vystihl Voka jako kavalírského šlechtice, sebevědomého pána z Růže i rezignujícího melancholika. Ke stáru sice najde naplnění ve vytoužené lásce, ale ztotožněn s chorobou a běsy ztýraným Smetanou je znovu vystaven úkladům Raracha. Inscenace Čertovy stěny v jubilejním roce Bedřicha Smetany i díky Brücklerově výkonu patřila k vrcholům kompletního ostravského uvedení všech jeho dokončených oper.

Jiří Brückler. (Foto: NDM)

TEREZA KAVECKÁ za roli Káti v inscenaci Slezského divadla Opava Káťa Kabanová

Leoši Janáčkovi se v Káti Kabanové s libretem podle hry ruského dramatika A. N. Ostrovského Bouře podařilo hudebními prostředky vyjádřit nejintimnější pocity postav, vystihnout jejich charaktery, mistrovsky hudebně vystavět dramatické vrcholy. Tato opera je dokonalou předlohou k jevištnímu ztvárnění, protože všechny situace Janáček už vyřešil svou hudbou. Dalo by se říci, že inscenátorům stačí jeho hudbě „jen“ pozorně naslouchat. Potřebují však interprety, kteří s takovým přístupem souznějí a dají se vést. Tereza Kavecká ztvárnila titulní postavu při splnění náročných pěveckých požadavků role mimořádným způsobem. Věrohodně a hluboce vyjádřila Kátinu ztrápenou duši s poryvem milostného vzplanutí. Připomněla nám, jak silné může být operní divadlo. Její kreace byla vrcholným diváckým zážitkem.

Tereza Kavecká jako Káťa Kabanová. (Foto: Lukáš Wodecki)

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo » Zaostřeno", nebo přejděte na úvodní stranu.