Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Obraz & Slovo Ostravský literární festival Inverze opět potvrzuje uměleckou kvalitu nastavenou v posledních letech

Ostravský literární festival Inverze opět potvrzuje uměleckou kvalitu nastavenou v posledních letech

30.8.2024 13:43 Obraz & Slovo

Již sedmý ročník literárního festivalu Inverze zaznamenává i letos tendenci nastolenou v minulosti – každým dalším ročníkem přitahuje více pozornosti publika i samotných tvůrců, pro které je účast na ostravském týden trvajícím festivalu více potěšením než samozřejmou povinností. A zároveň nabízí uměleckou kvalitu i pestrost. Festival se koná především v kulturním centru Provoz, ale některé zastávky má také ve Fiducii nebo v centru Pant a na dalších místech.

Zvětšit obrázek

Literární festival Inverze se koná v klubu Provoz.
Foto: Jana Mac Dvořáková

Pořadatelům se povedla zásadní organizační věc – vymyslet a dlouhodobě i udržet akci, která je atraktivní pro všechny zainteresované, tedy vystupující i diváky. Koncept festivalu je přitom zajímavý nejen pro lidi, posedlé psaním a čtením. Koho by nakonec například nebavila primárně literatura, najde si v programu koncerty, slam poetry nebo jen příjemné letní postávání v Provozu u řeky.

Už první den festivalu byl ve znamení velkých uměleckých osobností. Praotec Inverze a obecně silně znějící hlas na české literární scéně, Petr Hruška, je každoročně prvním čtoucím. Letos si Hruška přizval k spolupráci Ivu Bittovou. Věhlasná hudebnice, která je usídlena dlouhodobě v Americe, je velkou exkluzivitou na hudebních akcích nejvyšších úrovní téměř po celém světě. O to více překvapí a dojme, že přijala nabídku vystoupit na literárním festivalu. Musíme ocenit její otevřenost a taktéž schopnost pořadatelů si ji ulovit pro sebe.

Iva Bittová a Petr Hruška. (Foto: Jana Mac Dvořáková)

Hruška četl své miniatury z nové knihy Minout se přesně, která vyšla v letošním roce. Bittová doprovázela jeho čtení svou virtuozitou a zpěvem, které ji přinesly věhlas již v osmdesátých letech. Komponované pásmo mělo velkou sílu, která těžila z kontrastu strohých, lapidárních až jaksi chladnokrevných zápisů, které doplňoval zpěv a neartikulovatelné skřehotání plné emocí. Vzniklé hudebně básnické pásmo zanechalo v divácích silný, téměř hmatatelný zážitek. Lepší úvodní večer si neumím ani představit.

Vlevo organizátoři Inverze Vasilios Chaleplis a Jan Dvořák, uprostřed Iryna Zahladko. (Foto: Jana Mac Dvořáková)

Ve středečním programu situovaném do sklepních prostor galerie Fiducia bylo poměrně dusno. Myšleno obrazně, ale nakonec i doslovně. Křest nové básnické sbírky Iryny Zahladko Tváření byl plný tíživých zpráv a sdělení z autorčina osobního života. Za zmínku stojí, že kniha vyšla u ostravského nakladatelství Bílý Vigvam. Křest knihy byl koncipován jako scénické čtení. Méně často viděná forma prezentace textů Zahladko naprosto přiléhavě slušela. Její mnohovrstevnatý text, čtený třemi ženskými hlasy, sílil a mohutněl v téměř plné galerii.

Velmi civilně a uvolněně proběhla i prezentace antologie České surrealistické drama, které do Ostravy přijel představit její autor Marek Lollok. Nebyl to však on, kdo hrál prim, úvodní slovo a roli moderátora a otce celého pravidelného pásma o surrealismu byl Roman Polách. Trojici čtoucích doplnila herečka Zuzana Truplová. Zazněl výběr z dramat napříč historií – úryvky od Nezvala až po Švankmajera.

Z prezentace antologie České surrealistické drama. (Foto: Jana Mac Dvořáková)

Dalším novým titulem od nakladatelství Bílý Vigvam je kniha Natálie Schejbalové s názvem Nepřeháním. Natálie je rozkročena mezi virtuálním, instagramovým světem a světem psaného a mluveného slova. Povětšinou žánrová různorodost škodí a tříští originalitu, zdá se ale, že to neplatí o Natálii. Potažmo to neplatí o její poezii. Její texty jsou žánrově připodobnitelné jízlivé rétorice Milana Kundery.

Z prezentace knihy Natálie Schejbalové. (Foto: Jana Mac Dvořáková)

Skotský básník Colin McGuire byl jediným zahraničním básníkem, která okamžitě zaujal velmi výraznou sebeprezentací. Nekonečně silný skotský přízvuk přilákal kolemjdoucí do útrob klubu, kde četl svou queer poezii.

Barbora Sebera v pořadu Harakiri. (Foto: Jana Mac Dvořáková)

Večer zakončil pravidelný pořad Harakiri. Právě ten byl prvotním impulsem pro vznik literární Inverze. Dá se tedy tvrdit, že večer vyvrcholil právě čtením několika autorek a jednoho autora, spjatých s touto literární platformou. Silně rezonovaly básně mladé moravské básnířky Nely Haluzové:

Kdy jsi naposledy zvedl oči?
kdy ses naposledy díval na krajinu?
já vím, že tvé ruce jsou dvě nekomplementární železné hutě
tvé nohy bezútěšně vytěžený důl
teprve, když uleháš
jsou tvá víčka největší zásobárnou čistého vzduchu

tak kdy jsi naposledy zvedl oči od monitoru?

Festival je nyní před svým hlavním, víkendovým programem. Využijte možnost slyšet a vidět vaše oblíbené autory v centru Ostravy.

Martin Šenkypl | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.