Frešo v Domě umění. Ostravský vulgarismus, obličeje bez tváří a slovenský vývar na vařené nudli
8.8.2024 21:24 Ivan Mottýl Obraz & Slovo Recenze
Utáhnout někoho na vařené nudli. Nějakého Slováka. Ale nejen jednoho, spíše půlku národa, možná i většinu. V kontextu s aktuálními kotrmelci na politické scéně u východních sousedů je výstava bratislavského rodáka Viktora Freša v ostravském Domě umění (GVUO) i bolestně jízlivým varováním, jak lze demokracii nenápadně utápět v domácím vývaru. Ve středu třeba slovenská ministryně kultury Martina Šimkovičová odvolala ředitelku Slovenské národní galerie Alexandru Kusou, vynikající odbornici. A proti odvolání aktuálně protestuje i ředitel GVUO Jiří Jůza. Frešova výstava je tak i výstrahou pro Česko, které může sklouznout po vařené nudli do stejné rustikální polévky už v příštích parlamentních volbách.
Z výstavy Viktora Freša v Domě umění v Ostravě.
Foto: GVUO
Viktor Frešo je sympatický provokatér, jinými slovy angažovaný umělec. A vždycky byl. Stačí připomenout, že je spoluautorem plastiky Entropa, satirické skulptury pro Radu Evropské unie, která v roce 2009 rozlítila některé členské země společenství. Hodně se urazilo například Bulharsko, které bylo symbolizováno tureckými záchody. Vláda v Sofii zuřila, ale bulharští intelektuálové se smáli a Entropa je ve zpětném zrcátku sympatickým dílem, které mimo jiné ukázalo, jak smysl pro černý humor souvisí s vyspělostí evropských demokracií.
Frešo už také před drahnými lety vytvořil postavu s všeříkajícím názvem Pičus. V Ostravě tenhle vulgarismus není nutné nějak extra vysvětlovat, v regionu se používá v mnohem větší míře než ve zbytku republiky. Pičus je na Ostravsku dokonce přirozenější než třeba český výraz pitomec.
Frešův Pičus je krajně nesympatickou postavičkou s nabubřelým všeználkovským obličejem. Věčně nasraný chlapík, kterého štve manželka, děti, sousedi, šéf i celý svět. Může být neškodný, ale zároveň je i hodně nebezpečný, protože za jeho frustracemi není žádný názor a ochotně se podřizuje komukoliv mocnějšímu. Po státu pak dokonce chce, aby ho nástrahami systému vedl za ručičku, čili touží po vládě silné ruky, autokracii a možná i ještě po horším režimu.
Pičus se kupodivu prodává za velké peníze, galeristka Olga Trčková (DSC Gallery) tuto plastiku z polyuretanu nabízí za 250 tisíc korun. A kdo úplně nesnese otevřený vulgarismus Pičus, tomu Frešo nabízí alternativu, o postavičce lze mluvit také jako o Niemandovi, i těch je plná zeměkoule. Mezi muži, ženami či transsexuály. A každý se může druhému také jevit jako jasný Niemand čili Pičus, proto výsostný ironik Frešo říká, že tato postava je jeho autoportrétem.
Pičusů je na ostravské výstavě přítomno hned několik, v různých podobách a polohách. Postávají třeba na kuchyňské poličce hned u vstupu do expozice a z patřičné výšky vzkazují návštěvníkům: „Velkú piču viete o politike!“ To je totiž slogan z jiného Frešova díla, nicméně právě tito Niemandi na poličce nemají ani páru o skutečné liberální demokracii.
Průměrný Slovák to má ale dost těžké, aby si v roce 2024 udržel nějaký zdravý světonázor, protože členové vlády premiéra Roberta Fica denně chrlí do veřejného prostoru snůšky nesmyslů. V kulturním deníku Ostravan.cz zůstaňme jen u těch, které se dotýkají kultury. Slovenská ministryně Martina Šimkovičová už vlastně nastartovala program, který připomíná počátky tažení nacistů proti avantgardám, tedy zvrhlému umění (Entartete Kunst).
Šimkovičová prosazuje „tradiční slovenskou kulturu“ a vyzývá reprezentanty „liberálně-progresivistického spektra“, aby přestali dělat „ostudu slovenské kultuře“. Kdyby si ministryně prohlédla ostravskou výstavu Viktora Freša, zřejmě by se jí zvedl žaludek a její vnitřnosti by volaly něco o „pochybné prezentací slovenského umění“, což jsou její reálná slova.
Ministryně ve středu 7. srpna odvolala ředitelku Slovenské národní galerie Alexandru Kusou, vynikající odbornici. Není divu, že ředitel Domu umění v Ostravě Jiří Jůza v takové situaci zoufale píše na Slovensko: „Odvoláním Alexandry Kusé jsou zpochybněny principy demokratického rozvoje společnosti a je významně ohrožen svobodný rozvoj samotné instituce.“ Není to jen jeho názor, protože Jůza je toho času předsedou Rady galerií České republiky a pod písemným protestem je podepsána právě tato organizace, k níž se hlásí například Galerie hlavního města Prahy, Galerie moderního umění v Hradci Králové nebo Alšova jihočeská galerie.
Šimkovičová byla zvolena na kandidátce nacionalistické Slovenské národní strany. Už dříve v dezinformační televizi Slovan a v neofašistické straně Hlas ľudu šířila proruské či homofobní názory, které zastává i na pozici ministryně. Občas mluví také o křesťanských základech slovenské společnosti, konečně ultrapravicové strany typu Hlas ľudu, Kotlebovci či Republika se hrdě hlásí k válečnému klerofašistickému Slovenskému státu. Frešovi je ale věčné ohánění se bohem protivné, jeden „boží poutač“ nyní vystavený v Ostravě je doslova rozkošný.
Viktor Frešo dětské nemoci obnovené samostatné Slovenské republiky trpělivě pranýřuje už od studií na Akademii výtvarných umění v Praze, kterou ukončil roku 2005. „Som 1/4 Maďar a som na to s 3/4 hrdý,“ napsal na stěnu v jedné galerii v roce 2004. A kunsthistorik česko-slovenského konceptualismu Jiří Valoch k tomu dodal: „Je to ironická artikulace smutného faktu, zkoncentrovaného do jakéhosi konceptuálního paradoxu, jenž je problémem celého slovenského státu a většiny jeho obyvatel.“
Obdobné konceptuální paradoxy teď čekají i na návštěvníky v hlavním sále Domu umění. Další výzvy k zamyšlení nad současným Slovenskem, vždyť z této galerie je to na hraniční přechod v Mostech u Jablunkova pouhých 66 kilometrů autem. Pičus čili Niemand ale samozřejmě nezná hranice, je to globální jev.
Bohužel, právě Niemandi mají často v rukách i osudy celých států, jak to vidíme například v moskevském Kremlu. Do válek ženou své občany kromě Putina i mnozí další diktátoři. Bez skrupulí. A ačkoliv se rozpoutanými krveprolitími chtějí zapsat do historie, budoucí učebnice by jejich tváře měly spíše ignorovat, jak to navrhuje v jednom díle i Viktor Frešo. Budoucí vzpomínky čili Future Memories, jak se výstava v Domě umění jmenuje, se prostě bez určitých konkrétních obličejů v pohodě obejdou.
Frešo s obličeji bez tváře pracuje poměrně často. V prvním poschodí ostravského Domu umění ale paradoxně probíhá výbor kurátora Jaroslava Michny s názvem Bez tváře. A ten mapuje beztvářné figury v současné české malbě a částečně i v sochařství.
Malba, která může být do jisté míry paralelní obdobou fotografie ve smyslu zastavení obrazu, nám zjevuje díky dekonstrukci a odnětí tváře kritický pohled na onen proces všudypřítomné tvářné kontaminace,“ přemítá Michna nad malíři, kteří vytvářením obrazů bez tváří reagují na všudypřítomné zneužívání obličejů. V médiích, reklamě, na sociálních sítích a vlastně všude. Frešo beztvářnými plastikami a obrazy sleduje obdobný cíl, ovšem často obličejové rysy vynechává také proto, že se hned každému Pičusovi nechce dívat do ksichtu.
Škoda jen, že kurátor Michna nezařadil nějaké Frešovo dílo bez tváře přímo do svého výboru. A naopak, nějaký reprezentant výstavy Bez tváře mohl sestoupit do přízemí, taková provázanost se přímo nabízí a návštěvníky by určitě zaujala.
Umělec Viktor Frešo sice dvacet let statečně upozorňuje na nejnižší pudy voličů, kteří na Slovensku volají po vládě tvrdé ruky či spojenectví s ruským dubiskem, ale pouze se střídavými úspěchy. „Obrovský bagr drtí všechno, co v kultuře funguje, všechny instituce,“ stěžuje si v těchto dnech odvolaný ředitel Slovenského národního divadla Matej Drlička. Pokud by příští českou vládu složilo třeba seskupení ANO, SPD a Přísaha, mohlo by se stát, že se bude také hodně odvolávat.
Frešo o sobě rád říká, že je egocentrický, sexistický, machistický i extrovertní psychopat. Bez pořádné dávky sebeironie, černého humoru, ale i přirozené upřímnosti totiž nelze kázat, jak dělat demokracii a vylepšovat svět. Slovenský extrovert teď v ostravském Domě umění s neobvyklou naléhavostí ukazuje, kde na téhle cestě dělá lidstvo podstatné chyby. A kde je děláme i my, konkrétní jedinci.
*
Viktor Frešo: Future Memories. Kurátor: Vladimír Beskid. Galerie výtvarného umění v Ostravě (Dům umění). Výstava potrvá už jen do 18. srpna 2024.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.