Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Atd. Autor návrhu ostravského koncertního sálu Steven Holl na Meltingpotu: Inspiraci hledám v notách Janáčka i v experimentech Johna Cage

Autor návrhu ostravského koncertního sálu Steven Holl na Meltingpotu: Inspiraci hledám v notách Janáčka i v experimentech Johna Cage

20.7.2024 18:11 Atd. » Hudba

Hudební kompozice, rytmické struktury či zvukové vlny promítá do svých architektonických děl autor návrhu budoucího ostravského koncertního sálu Steven Holl. Stavba, která bude stát 2,8 miliardy korun, byla v Ostravě slavnostně zahájena v pátek právě za jeho účasti. A architekt, jehož jméno se teď v Ostravě hodně skloňuje, pak dorazil i na diskusní fórum Meltingpot v rámci festivalu Colours of Ostrava, kde představil i některé své dřívější návrhy v přednášce nazvané Architektonika hudby.

Zvětšit obrázek

Z přednášky Stevena Holla na Meltingpotu.
Foto: Aleš Honus

Spolu se svou manželkou, architektkou Dimitrou Tsachreliou, se Steven Holl v přednášce zaměřil na aspekty hudebních vlivů při tvorbě svých návrhů. K diskusi se v závěru připojil také primátor města Ostravy Jan Dohnal, který shrnul důležitost koncertního sálu i souběžně probíhající rekonstrukce Domu kultury města Ostravy a přiblížil zdroje financování.

Posluchačům oba architekti představili své inovativní projekty staveb rozmístěných po celém světě a s konstrukcemi vždy navrženými tak, aby poskytovaly špičkový akustický zážitek jak pro diváky, tak pro hudebníky.

Hollovy návrhy jsou obvykle multifunkční prostory, které mohou hostit různé typy akcí, od hudebních koncertů po výstavy a společenské události. Zahrnují navíc technologie a postupy, které minimalizují ekologický dopad staveb a jejich provozu.

Steven Holl a Dimitra Tschachleria na Meltingpotu. (Foto: Aleš Honus)

V plánech Holl používá specifické geometrické tvary a materiály k optimalizaci akustiky. „Například zakřivené stěny a stropy mohou odrážet zvuk rovnoměrně po celém sále, což zajišťuje, že diváci slyší čistý a vyvážený zvuk bez ohledu na jejich umístění,“ popisuje Holl.

Do designu často integruje difúzní povrchy, které rozptylují zvukové vlny a zabraňují vzniku ozvěn a nežádoucího odrazu zvuku. K přesnému řízení akustických vlastností prostoru využívá kombinace tvrdých a měkkých povrchů se zvrásněním nebo děrováním. „Systémy variabilní akustiky umožňují přizpůsobení prostředí pro různé typy hudebních vystoupení. Využití pohyblivých panelů, závěsů, stropních prvků a podobných mechanismů mění akustické vlastnosti sálu podle potřeby,“ přiblížila v přednášce Dimitra Tsachrelia, která s Hollem spolupracuje.

Hollův tým využívá i pokročilé technologie pro simulaci a testování akustických vlastností během návrhového procesu. A to včetně počítačového modelování a modelů, které umožňují analyzovat a optimalizovat akustiku prostoru ještě před jeho stavbou. Jen u návrhu ostravského sálu vzniklo těchto modelů několik desítek – jeden z nejpropracovanějších a zároveň ten největší byl k vidění i v Ostravě.

Návrhy koncertních sálů a hudebních center odráží inspiraci v hudbě, kdy tvarování prostorů a materiálové řešení vychází ze zvukových vln a hudební harmonie. Inspirací může být podle Holla i Janáčkova partitura. „Inspirace jsou velmi různé. Můžete jít přímo z notového zápisu, kdy jde o analogii proporcí a měřítka. Nebo můžete vytvořit architektonické dílo, které je náhodným experimentem jako hudební kompozice Johna Cage,“ řekl Holl.

Budoucí ostravský koncertní sál. (Foto: SMO)

U návrhu koncertního sálu pro Ostravu, který bude mít tvar pouzdra na housle, Holl využil teorii časování a rytmu k navržení řezů v dřevěných panelech lemujících interiér. „Uvnitř je betonová skořepina, takže je to skříň ve skříni. Z ulice ani odnikud jinud nebudou přicházet žádné vibrace. Jak je vidět v nákresu, přístavba se původní budovy vůbec nedotýká,“ snažil se laicky popsat Holl.

Steven Holl se v den přednášky na Meltingpotu spolu se zástupci města, kraje, ale i prezidenta republiky a dalších hostů zúčastnil v dopoledních hodinách slavnostního poklepání základního kamene nového kulturního komplexu.

Nová budova, která bude propojena s Domem kultury města Ostrava, bude náležet k nejekologičtějším stavbám v zemi. Jak stojí v tiskové zprávě, kterou vydala ostravská radnice, využití přirozeného světla, prosklených stěn a světlíků dodá objektu dostatečné denní osvětlení a sníží tak závislost na neobnovitelné energii. Dalším způsobem, jak ekologicky co nejméně zatížit okolí, je zvolené vytápění a chlazení. V blízkosti objektu se počítá i s vodními prvky, částečně využívajícími dešťovou vodu. Projekt byl v roce 2021 prestižním americkým magazínem Architizer zařazen mezi deset nejočekávanějších staveb světa.

Studie nové koncertní haly. (Foto: Statutární město Ostrava)

„Novostavba se stane další dominantou města Ostravy, obsáhne nejen koncertní sál s dokonalou akustikou, ale komplexní hudební, kulturní, produkční a vzdělávací zázemí. Objekt nabídne velký sál s kapacitou pro 1300 návštěvníků a bude skýtat zázemí pro orchestr Janáčkovy filharmonie Ostrava. Návštěvníci budou moci využít také některé z 490 míst v divadelním sále či zavítat do sálu komorního s 515 místy. Stavba však zahrnuje rovněž edukační centrum s kapacitou 200 míst a nahrávací studio světových parametrů. Projekt nezapomíná ani na prostory pro volnočasové aktivity, restaurace, kavárnu, salónky a další zázemí,“ stojí v tiskové zprávě města.

„Pro českou hudbu a architekturu je to nesmírně vzrušující okamžik. Nová koncertní síň v Ostravě, tento ‚dokonalý akustický nástroj ve svém pouzdře‘, který vznikl na základě pracovních výkresů, nyní dostane podobu v reálném prostoru a s reálným zvukem. Stane se inspirativním místem pro veřejnost i zahraniční návštěvníky, naváže na bohatý hudební odkaz Ostravy a umožní městu zviditelnit se na světové hudební mapě,“ uvedl Steven Holl.

Ilona Honusová | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Atd. » Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.