Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Práce pro Janáčkovu filharmonii je prestižní záležitost, říká manažer orchestru Petr Dvořák v rozhovoru o jejích blízkých plánech

Práce pro Janáčkovu filharmonii je prestižní záležitost, říká manažer orchestru Petr Dvořák v rozhovoru o jejích blízkých plánech

2.7.2024 07:42 Hudba

Janáčkova filharmonie sice již oficiálně uzavřela svou 70. koncertní sezonu, v nejbližší době ji ale čeká celá řada letních koncertů na festivalech, některé z nich i pod širým nebem. Vystoupí také na slavnostním poklepání základního kamene nového koncertního sálu. S manažerem orchestru Petrem Dvořákem jsme si ale povídali také o projektu Symphonic Dance Music, který bude k vidění v Hlučíně, a o připravovaných zahraničních aktivitách, jejichž vrcholem bude koncert v italské Pise.

Zvětšit obrázek

Manažer Janáčkovy filharmonie Ostrava Petr Dvořák.
Foto: Aleš Honus

Do funkce manažera Janáčkovy filharmonie jste nastoupil před rokem, dříve jste tuto pozici zastával v Moravské filharmonii v Olomouci. V čem je z vašeho pohledu práce pro Janáčkovu filharmonii jiná?

Moravská filharmonie doposud představovala tradiční instituci a pro mne osobně velice dobrou školu, protože vycházím z divadelního, nikoliv hudebního prostředí. V některých principech jsou si kulturní provozy velmi podobné, ale přece jen jsou to poněkud dvě odlišné disciplíny. Po čtrnácti letech svého působení v kultuře v Olomouci jsem se nicméně rozhodnul profesně přesunout právě do Ostravy a práci pro Janáčkovu filharmonii hodnotím jako prestižnější i náročnější současně. Náplň agend se navíc v některých aspektech liší. V přímém srovnání Janáčkova filharmonie dlouhodobě a cíleně pracuje na mnohem kvalitnějším programu, a to nejen dramaturgicky, ale i ve smyslu úrovně spolupracujících umělců z celého světa, což pozitivně motivuje orchestr a věřím, že i ostravské publikum. Janáčkova filharmonie se proto zcela právem řadí ke špičce v České republice. Současný přístup v obou moravských městech je navíc zcela opačný. Zatímco Olomouc se rozhodla od nového roku zrušit filharmonii jako samostatnou instituci a uvrhnout ji do provozní nejistoty, Ostrava staví nový koncertní sál, což zcela zásadně ovlivní další rozvoj nejen filharmonie samotné.

Máte na starost plánování koncertů, zahraniční turné, speciální projekty a další věci. Co vás aktuálně nejvíce zaměstnává?

Agenda manažera orchestru je skutečně pestrá a je rozložena jak v krátkodobé perspektivě, která se intenzivně týká nejbližších koncertů, tak v té dlouhodobé, jež se váže k zahraničním aktivitám i domácím zájezdům, crossoverovým projektům v Gongu či k nahrávání. Pozornost je třeba věnovat všemu současně a co se týká zahraničí, v tuto chvíli neplánujeme jen na nejbližší období, ale například již i na jaro 2027.

Přestože minulá sezona skončila a další začne až v září, Janáčkova filharmonie rozhodně nelení. V minulých dnech například koncertovala ve vyprodaném vídeňském Musikvereinu, v čem byl tento koncert výjimečný?

Předně to byla příležitost představit se v prostoru s obrovskou hudební tradicí, vždyť Zlatý sál Musikverein se řadí vůbec k těm nejlepším koncertním prostorům na světě, za druhé to byla příležitost oslovit poučené vídeňské publikum. Zahráli jsme pod vedením dirigenta Valentina Uryupina se špičkovým sólistou Lukášem Vondráčkem a důležité je, že kromě děl Frederyka Chopina a Ludwiga van Beethovena zazněla i hudba českých skladatelů Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka. Ze všech těchto důvodů mám velkou radost z velmi vřelé reakce publika.

Janáčkova filharmonie v Musikvereinu. (Foto: Martin Kusyn)

 

Jaké koncerty Janáčkovu filharmonii čekají v nejbližších dnech?

Jsou to letní aktivity, které naše filharmonie podniká mimo Ostravu. Už za pár dní zahrajeme dva koncerty na Smetanově Litomyšli s populární hudbou nejznámějších českých skladatelů a textařů, v následujícím červencovém týdnu budeme zahajovat prestižní mezinárodní festival v Českém Krumlově, a to s Mou vlastí Bedřicha Smetany ve spojení s choreografií světoznámě uznávaného baletního tvůrce Jiřího Bubeníčka. Čeká nás rovněž koncert z abonentní série v Opavě, kde vystoupíme pod taktovou hlavního hostujícího a zároveň i budoucího šéfdirigenta Daniela Raiskina. Tuto sérii koncertů pak završíme programem Symphonic Dance Music během festivalu Štěrkovna Open Music v Hlučíně.

Tento projekt Janáčkova filharmonie uvede už podruhé. V čem je pro hráče specifický?

Živé skloubení elektronické hudby, která je ze své podstaty softwarově programovatelná, dýdžeje a zpěvu s orchestrální hudbou vyžaduje velkou hráčskou preciznost. Hráči v orchestru musí hrát se sluchátky, aby se vůbec mohli během koncertu orientovat, a obecně vše závisí na souhře. Specifické je tedy při živém provedení udržet všechno pohromadě, což se pod zkušeným vedením dirigenta Stanislava Vavřínka nepochybně povede.

DJ Lowa během premiéry Symphonic Tance Music. (Foto: Ales Honus)

Jak hráči Janáčkovy filharmonie vnímají podobný typ projektů? Berou to vyloženě jako pracovní povinnost, anebo je to pro ně příjemná a vítaná změna?

To samozřejmě záleží individuálně na každém hráči dle jeho celkových hudebních preferencí a zkušeností. Konkrétně na takovýto projekt se hlásí hráči, kteří o něj mají opravdu zájem. Jelikož je ale zmíněný způsob zkoušení i hraní odlišný například od přípravy symfonického programu, je to myslím pro hudebníky prospěšné a mohli bychom to obecně nazvat pracovní i zvukovou hygienou.

Všichni už se těšíme na slavnostní poklepání základního kamene nového koncertního sálu. Bude to velká událost, do Ostravy dokonce přijede i Steven Holl, který je autorem architektonického návrhu. Předpokládám, že už je hotový scénář dne. Jak to bude 19. července probíhat?

Událost je v režii města Ostravy, ale Janáčkova filharmonie bude samozřejmě logickou součástí slavnostního dne. Plán programu počítá s řečníky z řad čelních politických představitelů města Ostravy i pozvaných hostů, dále bude následovat samotný slavnostní akt poklepání kamene, který završíme provedením Smetanovy symfonické básně Vltava právě pod taktovkou budoucího šéfdirigenta Daniela Raiskina.

V okolí Domu kultury je ale v současné době staveniště. Moc si neumím představit, že v takových podmínkách zazní v rámci slavnostního zahájení stavby Smetanova Vltava. Kde bude pódium situováno? A budete na tuto událost vůbec zvát veřejnost?

Máte pravdu, že v těsné blízkosti Domu kultury by to nebylo možné provést, a to zejména kvůli přípravným stavební pracím, které proměnily okolí ve staveniště. Program se bude odehrávat na krytém pódiu na parkovišti naproti Domu kultury. Kapacita pro veřejnost bude omezená, a to i kvůli rekonstrukci tramvajové tratě na ulici 28. října, která bude tou dobou v plném proudu. Veřejnost však nemusí smutnit, pakliže půjde vše podle plánu, program bude přenášen jako živý video stream na kanálech města Ostravy, kde ho budou moci všichni zájemci zhlédnout.

Návrh nového koncertního sálu. (Repro: SMO)

Chystá Janáčkova filharmonie nějaké další koncerty i v srpnu nebo září, tedy ještě před zahájením 71. sezony?

V září pokračujeme v opavském cyklu, jenž nabízí mimořádná hudební setkání. Těšíme se na spolupráci s dirigentem Tomášem Netopilem a naším rezidenčním sólistou, jímž je pianista Federico Colli. Ještě před zahajovacím koncertem budeme již tradičně spolupracovat se Svatováclavským hudebním festivalem v Ostravě pod taktovkou americké dirigentské legendy Lawrence Fostera.

Jak to vypadá se zahraničními aktivitami Janáčkovy filharmonie v příští sezoně? Kde všude se orchestr představí?

Na podzim nás například čeká koncert na festivalu Anton Bruckner Festtage v Berlíně, zde zahrajeme ve druhé největší evropské synagoze. Předcházet bude koncertní zastávka ve filharmonii v polské Zelené Hoře. U našich blízkých sousedů se například představíme i při novoročním koncertu v polském Těšíně. Zlatým hřebem však bude koncert v dómu Panny Marie Nanebevzaté v italské Pise, součástí tohoto komplexu je i ikonická šikmá věž. Zde uvedeme Glagolskou mši Leoše Janáčka, jehož jméno hrdě nosíme.

Jsou pro Janáčkovu filharmonii tato zahraniční turné důležitá nejen v otázce prestiže, ale i kondice orchestru?

Pozvání do zahraničí si velmi vážíme, jsou to klíčové momenty pro reprezentaci města Ostravy a orchestru samotného. V tomto smyslu s tím otázka prestiže bývá často spojena. Hudebníky při zahraničních zájezdech čekají pochopitelně zcela jiné pracovní podmínky, než jaké mají vytvořeny v domácím sále. Důležité je to pro srovnání provozních možností, ale i reakcí cizího publika a často jde o velmi cenné zkušenosti jak pro hudebníky, tak i pro management filharmonie. Na kondici orchestru to má nepochybně zdravý vliv.

Věřím, že filharmonici do zahraničí jezdí rádi už jen proto, že si občas zahrají v daleko kvalitnějších podmínkách, než jaké jim skýtá provizorní prostor bývalého kina Vesmír v Ostravě. Je to opravdu tak?

Akustika sálů je skutečně v některých případech naprosto nesrovnatelná s tím, co v současnosti nabízí provizorium kina Vesmír. Důležité je, že v kvalitní akustice se hráči jinak slyší navzájem ve svých nástrojových skupinách, což napomáhá souhře, ale i celkovému vyznění koncertu pro posluchače. Je to velmi důležité pro pěstování profesní úrovně orchestru.

Jaké je vaše největší přání v souvislosti s příští sezonou?

Mým osobní přáním je, aby nabídka Janáčkovy filharmonie co nejvíce těšila ostravské publikum a pochopitelně, aby výstavba nového sálu běžela hladce podle záměru, to je myslím si společné přání všech interesovaných a je to i mé přání Ostravě.

Aleš Honus | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.