Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Ředitel festivalu Beats for Love Kamil Rudolf: Z Dolních Vítkovic si letos uděláme narozeninový dort, bude to krásné

Ředitel festivalu Beats for Love Kamil Rudolf: Z Dolních Vítkovic si letos uděláme narozeninový dort, bude to krásné

1.7.2024 06:00 Hudba

Že je letošní ročník festivalu Beats for Love jubilejní, by měli jeho pravidelní návštěvníci poznat už při příchodu do areálu. O poznání větší bude hlavní scéna Love Stage, pořadatelé nechají mimo jiné nasvítit historické konstrukce kolem vysokých pecí a chystá se také roztančený úvodní festivalový průvod. Novinek je celá řada. Ve fázi posledních příprav jsme se v areálu, který je již téměř připraven, povídali s ředitelem čtyřdenního festivalu elektronické taneční hudby Kamilem Rudolfem.

Zvětšit obrázek

Ředitel festivalu taneční hudby Beats for Love Kamil Rudolf.
Foto: Beats for Love

Desátý ročník Beats for Love vypukne už ve středu 3. července. Co právě nyní, kdy do zahájení zbývají už jen desítky hodin, prožívá ředitel takto velkého festivalu?

Budování celého areálu je samozřejmě náročné, to je jasné, takže všichni jsme v jednom kole, stavíme a snažíme se na poslední chvíli doladit areál, ať to vypadá opravdu dobře, protože přece jen jde o desátý ročník, takže si na areálu dáváme záležet. Jinak ostatní věci jsou nějakým způsobem naplánovány a vše klape, jak má, teď ještě na poslední chvíli domlouváme lidi, kteří nám vypadli a které potřebujeme nahradit. Těch lidí, kteří na festivalu v jeho horké fázi pracují, jsou více než čtyři tisíce, takže je to vlastně taková docela velká fabrika.

Už v minulém roce jsi říkal, že desátý ročník by měl být co do vizuální stránky výrazně jiný. Pozná to návštěvník opravdu na první pohled?

Myslím, že ano. Obrovskou proměnou prošla hlavní Love Stage, na které bude oproti loňsku dvojnásobně více LED obrazovek. Musím říct, že u té stavby si všichni opravdu mákli a ještě máknou, protože jsme si toho vymysleli fakt strašně moc. Myslím, že to bude velké. Výraznou změnou projde i celý areál – rozhodli jsme se kupříkladu rozsvítit historickou část Dolních Vítkovic a instalovali jsme 200 světel, která budou v noci osvětlovat ty staré železné konstrukce. S nadsázkou říkám, že si z Dolních Vítkovic uděláme narozeninový dort. Těch novinek bude letos celá řada – výrazně jsme rozšířili doprovodný program, přijedou k nám performeři z Itálie, Belgie a také z Francie, ti k nám vezou obří pohyblivé konstrukce, které budou ke své performanci používat. Letos poprvé Beats for Love zahájí festivalový průvod, kterého se zúčastní téměř stovka tanečníků a speciální DJ vůz, rozšiřujeme i konferenci Talking Beats, která se letos uskuteční po dobu tří dnů. Loni byl o tuto diskusní scénu velký zájem, z toho mám radost.

Ten festivalový průvod bude určitě dobré nenechat si ujít – neuvažovali jste ale, že byste uspořádali i nějaké speciální zahájení na hlavní stagi? Třeba tak, jak to dělá drum’n’bassový festival Let It Roll, který si na svých opening show docela zakládá?

K něčemu takovému nevidím důvod, protože velkolepá audiovizuální show je na Beats for Love součástí vystoupení všech největších headlinerů na Love Stage. Pro každé vystoupení se vymýšlí synchronizace světel, projekcí, laserů, pyrotechnických i dalších efektů, tohle se snažíme pečlivě připravit opravdu pro téměř každé vystoupení na Love Stage. Vystupují u nás skutečně největší umělci svého žánru z celého světa, všichni mají poměrně náročné ridery (technické požadavky, pozn. red.) a přijedou s velmi originální produkcí. Myslím, že v tomto kontextu by opening show byla úplně zbytečná, protože by ve srovnání s dalšími vystoupeními úplně zanikla. Rozhodně by nemohla být lepší, než bude třeba audiovizuální show Davida Guetty s názvem The Monolith Show, která letos festival uzavře. To, co se bude dít na pódiu během jeho vystoupení, nás bude stát tři miliony korun. To samozřejmě nemluvím o honoráři, ale jen o doprovodných efektech.

Je David Guetta nejdražší a produkční nejnáročnější interpret za celých deset let?

Zcela jistě se řadí k vrcholu té špičky. Jako autor asi největšího počtu pop hitů za posledních dvacet let rozhodně patří k nejvýznamnějším umělcům populární hudby a tomu odpovídají i jeho požadavky, které musíme respektovat. A musím říct, že v tomto není sám, velmi vysoké nároky na produkci mají letos i další umělci, například Lost Frequencies nebo Boris Brejcha, jehož vystoupení bude laděno spíše do laserů, a podobně krásnou show bude mít i Eric Prydz. Na Love Stage hraje prostě výběr toho nejlepšího z různých stylů taneční hudby, ať je to house, techno nebo drum and bass. Každá ta show bude trošku jiná jak hudebně, tak vizuálně.

Festival Beats for Love je zajímavý v tom, že pokrývá všechny proudy taneční hudby, takže si na své přijdou jak popaři, kteří asi většinu času stráví na Love Stage, tak i náročnější fanoušci a znalci, kteří dají přednost menším žánrovým scénám a často nebudou vědět, kam dřív skočit. Za zmínku stojí, že téměř všechny scény hrají bez přestávek, a přitom je všude plno, což platí i během vystoupení největších headlinerů…

To máš pravdu. Když bude hrát David Guetta, tak na technu bude hrát Michael Klein a například na house stagi bude v té době hrát Josh Butler, to jsou všechno velká jména. A určitě bude všude narváno. Já si troufám říct, že Beats for Love v sobě spojují tolik žánrů a subžánrů taneční hudby, kolik jsem na žádném jiném festivalu ve světě nezažil, dokonce ani na Tomorrowlandu.

Letos přitom máte i několik nových scén. Na kterou bys chtěl nejvíce upozornit?

Určitě všem doporučuju navštívit Zion Stage, která lidem možná tak trochu napoví, jakým směrem se možná bude festival vyvíjet od příštího jedenáctého ročníku. Právě na Zion Stage u vysoké pece chceme otestovat v praxi nový koncept stagí a designu areálu do příštích let. Nápadů na zlepšení máme spoustu.

Určitě slýcháš názory z tábora ortodoxních zastánců živě hrané muziky, kteří taneční hudbou svým způsobem pohrdají a nerozumí tomu, že fanoušci taneční hudby vůbec neřeší, že dýdžejové pouštějí a mixují muziku, kterou už mají nahranou. Typický rockový fanoušek se rád dívá na to, jak muzikanti hrají na hudební nástroje, baví ho pozorovat třeba prsty na kytaře nebo bubeníka v akci, protože přesně vidí, jak ta hudba vzniká. Kdežto produkce taneční hudby jsou založeny hlavně na pouštění a mixování, vlastně všechno jede z mašinek. Z tohoto konzervativního pohledu, jak jsem ho nastínil, jsou dýdžejské produkce tak trochu na jedno brdo. Jak se vypořádáváš s tímto pohledem na věc?

Je to věc přístupu. Za prvé víme, že i velká část světových kytarových kapel používá přednahrané elektronické základy, ty kapely využívají samozřejmě různé samply a podobně. Na tom není vůbec nic špatného. Za druhé, když mi někdo řekne něco takového, o čem teď mluvíš, tak na to mám jedinou odpověď – nekádrujte muziku. Co se týče taneční hudby, tihle lidé, kteří hrají na hlavních scénách, jsou samozřejmě nejen dýdžejové, to už je ten vrchol ledovce. Jsou to často špičkoví producenti a multiinstrumentalisté, kteří ovládají hru na několik hudebních nástrojů, a svou hudbu vytvářejí celou sami od úplných základů až po finální tvar. A jejich dílo pak osloví stovky milionů lidí na celé planetě. To je přece něco úžasného! Mnohdy tihle lidé dokonce dělají mentory klasickým kytarovým kapelám, produkují pro ně alba nebo jim skládají hudbu. Takže co na to říct? Ať si každý poslouchá, co chce. Nemůže se všechno líbit všem.

Samostatnou kapitolou festivalu jsou návštěvníci. Byť nejsem primárně fanoušek tanečních žánrů a mám mnohem širší záběr, tak musím uznat, že na Beats for Love chodím moc rád už jen kvůli té atmosféře, která na festivalu panuje a která je úplně odlišná, než známe z jiných typů festivalů. Čím to je, že na Beats for Love panuje tak pozitivní a přátelská atmosféra?

Těžko říct. Nemyslím si, že by to bylo jen kvůli taneční hudbě, protože i když to srovnám s jinými tanečními festivaly, jsou Beats for Love v tomto ohledu naprostým fenoménem. Myslím, že tohle je trochu spojeno i s geniem loci toho místa, tím krásný areálem, který lze považovat za světový unikát, i tím, jak je festival dramaturgicky nastaven, že si zde každý najde ten svůj oblíbený žánr. Lidé si na Beats for Love berou zajímavé outfity, prostě tu událost považují za svátek, za nejkrásnější čtyři dny v roce, takže si ty čtyři dny chtějí užít, hodit starosti za hlavu a žít jen hudbou. A musím říct, že na Beats for Love jsou nejkrásnější holky na světě. Konkurovat si v tomto ohledu můžeme snad jen s festivalem Exit v Srbsku.

V našem rozhovoru jsme se záměrně nebavili o programu, ten je dostatečně znám, přesto bych jednu otázku týkající se letošních vystupujících měl. Dočkáme se nějakého speciálního hudebního spojení? Třeba v závěrečný den, kdy vystoupí na Love Stagi zpěvačka Becky Hill a hned po ní bude patřit pódium dvojici Chase & Status. Tohle si přece říká o to, aby se při písni Disconnect, která doufejme zazní, objevili na pódiu spolu.

To je pravda, to by bylo skvělé. Ještě bych možná dodal, že hned po Chase & Status bude hrát David Guetta, pro kterého Becky Hill nazpívala další velký hit Remember. Takže uvidíme – oni samozřejmě dobře vědí, že hrají ve stejný den a že by to mohlo být fajn. Věřím, že k něčemu takovému třeba dojde.

Věříš, nebo víš?

Stoprocentně to nevím, opravdu ne (úsměv). Ale už v minulosti jsme taková společná spojení zažili – třeba loni, když Hardwell po svém vystoupení přeběhl na Future Stage, kde zrovna hrál Maddix, který patří do jeho labelu, a vystoupil neplánovaně s ním. Lidé byli naprosto nadšeni. Tohle jsou krásné spontánní akce, které se na festivalu každým rokem dějí.

Jaké je tvoje největší přání před aktuálním ročníkem?

Ať všechno dopadne dobře, ať se lidem desátý ročník líbí, protože jsme si na něm dali hodně záležet. Ať je dobré počasí, ať se nikomu nic nestane a ať přijedou všichni headlineři. Srdečně všechny zvu, bude to velké.

Aleš Honus | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.