Reakce uměleckého ředitele NODO Petra Kotíka: Krajně negativní kritika opery Impact je spíše pochvalou díla než jeho zatracením
30.6.2024 13:39 Petr Kotík Divadlo Komentář
Kritická recenze světové premiéry operně-kaskadérské inscenace Impact uvedené festivalem NODO – Days of New Opera (Dny nové opery) v Ostravě, kterou jsme publikovali na Ostravanu v sobotu, vyvolala reakci pořadatelů. Zaslaný příspěvek uměleckého ředitele festivalu Petra Kotíka, který reaguje na článek muzikoložky a hudební publicistky Lenky Noty, zveřejňujeme na tomto místě v plném znění.
Z představení Impact uvedené na NODO v hale Tatran.
Foto: Martin Popelář
V konverzaci, kterou jsem měl před mnoha lety s Pierrem Boulezem (francouzským skladatelem, pozn. red), přišla řeč na velmi známého a respektovaného skladatele, kterého jsme oba dobře znali. A Boulez mě zahrnul přívalem ostrého hodnocení našeho přítele: „Je to podvodník, předstírá avantgardu, zatímco ještě nedávno psal neoklasicistní slátaniny, atd.“
Když jsem se ale zmínil o vysoce pozitivní kritice na jeho skladbu, která zrovna vyšla v New York Times, půl stránky dlouhá, Boulez se na mě tázavě podíval a řekl „Dobrá kritika? To je naprosto irelevantní. To pro skladatele nemá naprosto žádný význam. Špatná kritika – to je něco důležitého! Dobrá kritika je ale naprosto bezcenná.“
Krajně negativní (špatná) kritika kulturního portálu Ostravan na hudební divadlo (operu) Impact od Amira Shpilmana a Shiran Eliaserov je tedy spíše pochvalou díla než jeho zatracením! Bylo to dílo takové kvality a ostrého obsahu, že vyhnalo kritičku Lenku Notu ze sálu (dle jejích slov). Bravo, Shpilman/Eliaserov!!
Samozřejmě, člověk se pozastaví nad arogancí novinářky Lenky Noty, která napsala „zasvěcenou“ kritiku na představení, které (dle jejích slov) zhlédla z méně než poloviny a kde si publikum dovolilo reagovat zcela proti očekávání: naplněná hala nadšeně reagovala a potlesk nebral konce.
Zde se (dle paní Lenky Noty) určitě musí jednat o snoby!
*
Autor textu je uměleckým ředitelem Ostravského centra nové hudby, které je hlavním pořadatelem festivalu NODO – New Opera Days Ostrava (Dny nové opery v Ostravě)
Článek, na který Petr Kotík reaguje si můžete přečíst zde: Světová premiéra kaskadérské opery Impact na festivalu NODO: Šokující podívaná na hraně snesitelnosti
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.