Ostravu okouzlily Kinky Boots. Výborný muzikál pro dámy, pány i ty, kteří v tom nemají jasno
14.6.2024 19:40 Milan Bátor Divadlo Recenze
Broadwayský muzikál Kinky Boots autorů Cyndi Lauper a Harveyho Fiersteina patří k nejúspěšnějším dílům současné muzikálové produkce. Národní divadlo moravskoslezské ho uvedlo v českém překladu Pavla Bára a Michaela Prostějovského. Hudební nastudování připravil Jakub Žídek v režii Gabriely Petrákové a Marka Davida. Choreografii měl Ladislav Cmorej a Antonín Blahuta. V hlavních rolích ve čtvrtek vystoupili Tomáš Krpec, Peter Pecha, Andrea Gabrišová, Veronika Prášil Gidová a Tomáš Savka. Spoluúčinkovali další sólisté, pěvecká a taneční company a muzikálový orchestr pod vedením Jakuba Žídka.
Z muzikálu Kinky Boots.
Foto: Martin Popelář
Dámy a pánové, i vy, kteří v tom ještě nemáte jasno! Po zhlédnutí muzikálu Kinky Boots možná budete mít jistý problém. V hlavě se vám pravděpodobně neodbytně usadí několik neodbytných melodií a pár ušlechtilých myšlenek. Možná přijmete velkorysost a budete víc brát lidi takové, jací jsou. Kinky Boots se dokonale drží žánru a jeho autoři vědí, že svět má až moc práce sám se sebou, než aby se zabýval nějakou originální koncepcí. Proto přichází s lákavou kombinací hitů a silného příběhu, který je definicí praktické empatie. Nemusíte být batole, abyste mohli navrhovat hračky, nemusíte prodělat rakovinu, abyste se stali onkologem. A nemusíte být úchyl, když vás baví záměrně vstoupit do narativu někoho jiného třeba v ženských šatech.
Dámy a pánové, seznamte se s hlavními hrdiny příběhu!
Charlie Price: ušlápnutý, submisivní a nerozhodný. Zhýčkaný syn majitele továrny na boty v malém městě. Plně v područí své snoubenky, která touží po velkém světě a má svou ochotnou hračkou k plnění svých ambicí a snů. Po otcově náhlé smrti se Charlie ocitá v těžkém dilematu: co učinit s krachující rodinnou firmou a frustrovanými zaměstnanci navzdory plánům na nový život v Londýně. Zůstat, či odejít?
Simon, nebo vlastně Lola: kabaretní umělkyně a drag queen. Sebevědomá, vyzývavá, cynická. Prostě cool. V dětství byla obětí domácího násilí a snažila se plnit přesně to, co v ní vidí její otec: kariéru profesionálního boxera. Až do chvíle, kdy se rozhodla uvěřit své vlastní cestě. Žít znamená jít do toho naplno.
A teď si představte, že se cesty Charlieho a Loly jednoho dne protnou. Zajímá vás, co se stane a jak to dopadne? Můžeme prozradit, aniž bychom vyzrazovali zápletku, že se budete většinou skvěle bavit, občas se neubráníte emocím dojetí a v závěru asi odhodíte své zábrany.
Muzikál Kinky Boots vychází částečně ze skutečných událostí. Vyprávění se odvíjí chronologicky: nejprve se divák ocitá v dětství obou hlavních hrdinů, hlavní část příběhu se pak odehrává v jednom dějovém pásmu bez časových skoků.
Ostravská inscenace Kinky Boots má působivou scénu Ondřeje Zichy s dominantním průčelím továrny rodinné firmy Price & Son. Divák se díky proměnlivé točně ocitne v interiéru továrny, londýnském bytě, kabaretním klubu, plicním sanatoriu či na milánské módní přehlídce. Změny prostředí jsou svižné a nezdržují průběh představení. Kostýmy Hany Kelar Knotkové mají smysl pro invenci a styl. Spolehlivě korelují různé vrstvy společnosti, jako jsou zaměstnanci továrny, drag queens apod.
Režijní koncepce Gabriely Petrákové a Marka Davida vychází z pečlivě konstruované iluze skutečného prostředí a tomu odpovídající charakteristiky postav. Přesto si neodpustila ani ostravskou stopu – v úvodu muzikálu se objeví Tomáš Savka, který vede improvizovaný rozhovor s dirigentem Jakubem Žídkem. Orchestr během inscenace není jako obvykle v orchestřišti pod jevištěm, ale ve zkušebně nejvyššího patra divadla, což Savkovi dalo možnost situaci jadrně komentovat: „Můžeš mít tři Jantary, dvě Thálie, ale jak nevidíš dirigenta, tak jsi v…”
Promyšlená režie se odráží v dobře odstíněných typech hlavních postav. Jejich charakterové a povahové vlastnosti jsou zobrazeny širokou škálou hereckých prostředků. Divák okamžitě rozliší, kdo je pracovitý, patolízalský, svědomitý, kreativní, problémový či naopak loajální. Režie rozdala „karty” s dobrou intuicí adekvátně těm správným lidem. Nechybí osobní nasazení účinkujících, kteří si ve svých rolích našli prostor pro individuální pojetí.
Kinky Boots přinášejí kromě obrovské dávky zábavy, která pramení z komických a adrenalinových situací, také několik akvizic. Jejich poselství je poměrně prosté: Najít zdánlivě opovážlivou drzost být sám sebou, zbavit se pout a žít si svůj život. Tvůrci tohoto muzikálu to naštěstí s radami do života zbytečně nepřehání. Nejde jim o nějaké duchovní mistrovství jako spíše o osvojení si lidskosti.
Charlie Tomáše Krpce je zajímavý a nevypočitatelný. Zpočátku nevýrazný a nerozhodný, jako by nebyl ani sám sebou, plní přání a požadavky své snoubenky. Krpec dokázal psychologický vývoj své postavy rozvinout v přesvědčivé gradaci. Jeho taneční vlohy jsou dobře známy, přesto musíme vyzdvihnout i jeho záměrně nemotorné pohyby v přestrojení. Po pěvecké stránce Krpec představil ucelený výkon, který byl kromě několika intonačních nepřesností spolehlivý. Jeho hlas má nádhernou medovou barvou a nešetří emocemi.
Jeho snoubenku hrála Andrea Gabrišová s dobrou intuicí pro jisté sobecké rysy své postavy. Umí být svůdná a okouzlující, ale taky jde tvrdě za svým cílem, který není s Charlieho problémy kompatibilní. Gabrišová potěšila také pěveckou interpretací, v níž se ideálně sbíhaly čistá intonace, spolehlivá výslovnost a odpovídající výraz.
Lola Petera Pechy je hotovou senzací a zároveň okamžitým miláčkem ostravské inscenace. Pecha se do role muže, kterému je lépe v ženských šatech, převtělil osobitě a s velkou výstižností. Jeho ztvárnění je okouzlující, často mu stačí pouhý pohled a úsečné gesto, aby rozesmál publikum.
Hlášky, kterými častuje své okolí, jsou ozbrojující a jeho charisma by se dalo krájet. Publikum si jej velmi rychle zamiluje a fandí mu, když vypráví svůj pohnutý osud nebo se setká se svým otcem v sanatoriu. Není to jen tím, že jde o báječně napsanou postavu. Pecha skutečně podal famózní herecký a pěvecký výkon.
Pozornost upoutala také Lauren Veroniky Prášil Gidové, která vykreslila horkokrevný charakter své postavy živelně a nestrojeně. Pěvecké ztvárnění této talentované herečky bylo patřičně impulzivní a temperamentní, čemuž odpovídalo i její herecké pojetí. Občas by se možná hodilo méně forzírovat, aby také hlasová barva zůstala zakulacená a méně ostrá.
Černým koněm inscenace je Tomáš Savka: Jeho Don je „zlým” týpkem, který nemá pro jakékoliv odlišnosti a jiné názory příliš ohledy a pochopení. Je to on, kdo projde největší změnou a jehož černobílé vidění světa díky Lole dostane pořádnou a nečekanou lekci. Savka svou roli přijal s velkým gustem. Potměšile, jízlivě a nezbedně sehrál přesně onu kýženou polohu záporáka, kterou tento muzikál potřebuje.
V dalších rolích zdatně sekundovali Marcel Školout, Adam Živnůstka, energická Victoria Kluzová, Lenka Háčková, Libor Olma, Jaroslav Rusnák, Pavel Divín a Roberta Battistini. Pochvalu si zaslouží i nejmladší naděje ostravského muzikálu Jan Pražák a Roman Patrik Baroš za přesvědčivé ztvárnění dětských rolí.
Samostatnou kapitolu tvoří The Angels ve složení Jakub Bagin, Antonín Blahuta, Dalibor Buranda, Aleš Cedidla, Jakub Janotík a Jan Ludva. Jejich taneční kreace za zvuků glam rockové hudby a diskotékového retra vyburcovaly publikum k interakci, což se povedlo během první premiéry. Tak hlasitý a bouřlivý ohlas diváků, kteří poslední píseň strávili vzhůru na nohou a pohupovali se do rytmu, Divadlo Jiřího Myrona možná ještě nezažilo.
Je to nepochybně i díky skvělému hudebnímu podání muzikálového orchestru pod vedením Jakuba Žídka, kterému nechyběly senzační individuální výkony, parádní rytmické groovy a kompaktní souhra. Přitom muzikanti neměli rozhodně na růžích ustláno: hudba muzikálu kombinuje několik různých žánrů včetně rocku, popu a diska propojených sofistikovaným způsobem. Sluší se pochválit také spolehlivý sound design Petra Šimíčka a light design Stanislava Dvořáka, bez kterých by představení nemělo zvukové a vizuální zázemí.
Dámy a pánové, i vy, kteří v tom ještě nemáte jasno, Kinky Boots v Ostravě jsou jednoznačným hitem a řemeslně perfektně odvedenou záležitostí. Je normální, že některým výkonům napoprvé chyběla občas přesnější intonace nebo přesnost v kolektivních sestavách. Co je však důležitější, základní pilíře, kterými jsou režie, scéna, kostýmy, choreografie, herecké, taneční a instrumentální výkony se spolu sešly báječně.
Kinky Boots svědčí o tom, že současný muzikál nepostrádá témata, která jsou dráždivá, zábavná i přínosná. Pro milovníky muzikálů je tenhle titul naprostá povinnost!
*
Kinky Boots. Autoři: Cyndi Lauper a Harvey Fierstein. Režie: Gabriela Petráková a Marek David. Choreografie: Ladislav Cmorej a Antonín Blahuta. Scéna: Ondřej Zicha. Kostýmy: Hana Kelar Knotková. Překlad: Pavel Bár a Michael Prostějovský. Hudební nastudování: Jakub Žídek. Recenze je psaná z premiéry uvedené 13. června 2024 v Divadle Jiřího Myrona v Ostravě.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.