Ostravský Majáles v Dolních Vítkovicích: Pohodová a mírumilovná akce ukázala, že mladí umí inspirovat
6.5.2024 10:23 Milan Bátor Hudba Report
Ostravský Majáles v sobotu 4. května naplnil Dolní oblast Vítkovic hudbou a mladými lidmi. Organizátoři nabídli tři hudební scény a solidní gastronomii. K nejsilnějším momentům patřila vystoupení Ewy Farné, Mirai, Chinaski, Mikolase Josefa a Calina s Viktorem Sheenem. Tradiční studentský festival si nenechaly ujít tisíce návštěvníků. Šlo o první ze dvou velkých ostravských akcí, které mají slovo majáles v názvu. Ten druhý, jenž nese název Majáles Ostrava a který pořádá studentská organizace Younie Ostrava, se bude konat 17. května na Slezskoostravském hradě. A jaká byla atmosféra na tom prvním, jenž v Ostravě už podruhé uspořádala společnost Sherwood Digital, která majálesy pořádá i v Praze, Brně či Hradci Králové?
Ewa Farna na Ostravském majálesu.
Foto: Lukáš Kozel
Jako uprostřed žhavého léta. Rozpálené modré nebe, po kterém se občas proletěly barevné konfety, večer pak ohňostroje a pyrotechnické efekty. Ostravský Majáles zažil tropické odpoledne a nespoutanou studentskou oslavu, která proběhla bez potíží a skandálů. Nechyběla ani tradiční volba krále a královny, o něž se utkaly univerzity Slezská, Ostravská a VŠB. Hudební dramaturgie Ostravského Majálesu měla tři linky, které představily převážně mladé umělce pohybující se ve vodách hiphopu, rapu, popu a rocku.
Na rockové stage se představila Gaia Mesiah s charismatickou zpěvačkou Markou Rybin. Kapela je skvěle sehraná a předvedla vypilovaný set plný hutných momentů. Zpěvačka jako obvykle nezapomněla na své oblíbené skoky, robotické imitace a strhující show. Sympaticky reagovala také na facebookový komentář, který ji nařknul, že své growlingové party v reálu nezpívá. Její následující ukázka byla víc dostačujícím důkazem, že Marka Rybin na rozdíl od internetových „všeználků“ dobře ví, co dělá a opravdu umí. Škoda jen, že vystoupení Gaia Mesiah nepřitáhlo víc lidí, což by tato kapela zasloužila.
Československá formace John Wolfhooker nezahájila svůj koncert šťastně. Problémy s elektronikou a zvučením trvaly víc než dvacet minut. Pražská crossoverová kapela se nakonec musela smířit s tím, že odehraje svůj set bez elektronických prvků. Prostě jako za starých časů. Jejich energickému vystoupení to kupodivu nijak neublížilo, protože Wolfhooker to na pódiu i s publikem prostě umí. Nenuceně si přitáhli lidi a jejich směs nu-metalových riffů a klasického rocku ukázala, jak se dá navázat na odkaz kapel, jako The Beatles, Faith No More a System of a Down. Příjemný dojem umocnily i velmi dobré vokály.
Následující kapely přilákaly na rockovou stage nepoměrně větší zástupy. Kapely Wohnout, Vypsaná fixa, Horkýže slíže a Cocotte Minute patří k dlouholetým stálicím tuzemských festivalů. Bratři Homolovi svou rockovou káru s nápisem Wohnout táhnou skoro tři desetiletí. Svůj set orámovali hity Gastrosexuál a Svaz českých bohémů. Euforicky byl přijat koncert slovenských Horkýžů, kteří svou tradiční dávkou košilatého humoru a chytlavých riffů dokážou uvolnit nejedno konzervativní srdce. Své nadšené publikum našly i další dvě kapely Vypsaná fixa a Cocotte Minute.
Nejnabitější program nabídla druhá vedlejší stage, kde vystoupilo celkem dvanáct mladých tváří současné populární hudby. Šlo převážně o umělce digitální éry, kteří se přirozeně pohybují v online prostoru a umí to perfektně se sociálními médii. Tomu odpovídá značná obliba a silná návštěvnost, která tuto stage od počátku do konce provázela. Největší ohlas měli slovenská zpěvačka Sima, hudebně i textově pozoruhodný Stein27 a přesvědčivá dvojice Calin & Viktor Sheen, která to rozbalila velkolepým způsobem. „Tuhle noc mi klidně nakopíruj“ a „Hvězdná noc je – Van Gogh“ jsou jen nesouvislé úryvky textů, které oslovují tolik současných posluchačů.
Hlavní scéna nabídla generačně pestrý profil hned úvodním Jaroslavem Uhlířem. Geniální autor nestárnoucích melodií a dlužno jedním dechem dodat, že rovněž geniálních textů Zdeňka Svěráka, vystoupil s doprovodnou kapelou. Byl to jeden z okamžiků, kdy si písničky zpívali snad úplně všichni – od těch nejmladších až po nejstarší. Nechyběly nestárnoucí hity z legendárních pohádek a pořadů pro děti jako Statistika, Dělání, Pod dubem, za dubem či Narozeninová. Uhlíř je nezpochybnitelná legenda. Škoda, že už své písně naživo sám nezpívá a užívá si interpretační svobody u klavíru. I tak ale šlo o srdeční záležitost, kterou nelze vynechat.
Mladý český zpěvák Sofian Medjmedj předvedl, proč jeho muzika působí na mladé lidi jako gravitační zákon. Slzy, Prázdno a další songy reagují na starosti a problémy, které prožívá během dospívání prostě každý. Sofianův set poznamenalo několik zdravotních komplikací v publiku, během kterých se mladý umělec zachoval velmi ohleduplně a hezky: okamžitě přerušil produkci a pomohl zdravotníkům v rychlé orientaci.
Velký ohlas měl i Ben Cristovao, patřící k nejznámějším současným umělcům. Cristovao dokázal vyhecovat tisícihlavý dav k euforické interakci. Když se rozezněly písně Poslední a Aleaio, skandovali s Benem snad všichni přítomní.
Naprosto dokonalý elegantní zážitek připravila účastníkům Ostravského Majálesu hvězdná Ewa Farna. První dámě české popmusic to opravdu slušelo a její dokonale vybroušená vokální, taneční a instrumentální show na sebe strhla od první písně pozornost. Farna nabízí v popovém ranku nezpochybnitelnou kvalitu: její hlas nepotřebuje nic navíc, kapela je skvěle sehraná a choreografie, která doprovázela každou píseň, je prostě dechberoucí. Jediná současná česká umělkyně, která patří na velká světová pódia!
O energetický zážitek se postarali také v současnosti nesmírně oblíbení Mirai. Jejich koncert nabídnul to, co tito čtyři muzikanti naštěstí stále nepostrádají: nadšení, energii a chuť hrát a nijak se žánrově neomezovat. Kdo slyšel naživo bubenické výkony Šimona Bílého a kytarové linky jeho spoluhráčů, ví dobře, že koncerty Mirai mají prostě fantastický vibe, kde není nouze o zážitky. Přičteme-li k tomu charisma frontmana Navrátila, který má srdce na správném místě (vzpomínka na Davida Stypku je jen jedním z mnoha příkladů), je vcelku jasné, proč je tato kapela tak populární.
Očekávání naplnil také Mikolas Josef, který už před šesti lety skončil v Eurovizi na skvělém šestém místě. Mikolas naživo v Ostravě ukázal, že je výborný zpěvák inspirovaný aktuálními trendy. Tisíce lidí si nenechaly ujít ani rockovou klasiku jménem Chinaski, jejichž frontman Michal Malátný dokáže pořád napsat melodie a texty, které zůstávají natrvalo otištěny v paměti, ať už si o nich myslíte, co chcete.
Ostravský Majáles byl příjemnou zkušeností. Sluší se pochválit spolehlivý a čitelný zvuk na všech scénách, který nebyl nikdy drasticky přebuzený. Mile překvapilo publikum: mladí lidé přišli hlavně za muzikou a zábavou. Nikde stopy po těch, kteří se chodí na festivaly hlavně opít. Pořadatelé nabízeli v horku zdarma vodu. Příjemné ohleduplné chování kolkolem a spousta muziky, která vyjadřuje pocity současných generací jsou trendem, který bude i nadále velmi úspěšný. Naštěstí se neopakovaly trable z Prahy, naopak v rámci benefiční akce se vybralo přes osmdesát tisíc.
Zážitkem bylo i to, jak mladí umělci dokážou navázat bezprostřední kontakt s publikem. Jejich komunikační strategie fungují s neuvěřitelnou empatií. Všichni interpreti hlavní scény se představili s doprovodnými muzikanty. Kdo by zlomyslně čekal pouze samply, byl by zklamán. Základem všech setů bylo jádro klasické rockové kapely: bicí, basa a kytara. A mladí potvrdili, že dokážou rockové a jiné prvky zdařile a invenčně využít v nových kombinacích a neočekávaných souvislostech.
Dobrou volbou byla také moderace ostravského herce Jiřího Sedláčka, který měl jako vždy připraveny vtipné a originální průpovídky, hravé básničky a dokázal flexibilně reagovat na nečekané okolnosti. Jednu věc by však organizátoři zvážit přece jen měli. Ceny v gastrozóně byly přemrštěné. Dát za jídlo dvojnásobek, než bývá běžné, bylo silně přes čáru. I tak se ale Ostravský Majáles podařil a lidé odcházeli spokojení.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.