Janáčkova filharmonie je kvalitní orchestr s vlastní tělesnou teplotou, říká její budoucí šéfdirigent Daniel Raiskin
3.5.2024 14:16 Aleš Honus Hudba Rozhovor
Příštím šéfdirigentem Janáčkovy filharmonie Ostrava se stane renomovaný a velmi zkušený Daniel Raiskin, který dosud působí mimo jiné jako šéfdirigent Slovenské filharmonie. V pátek 3. května s Janáčkovou filharmonií podepsal smlouvu. Funkce se sice formálně ujme za dva roky, ale už v příští sezoně s orchestrem bude velmi úzce spolupracovat. S umělcem, kterého už ostravské publikum zná z několika koncertů, jsme hovořili o jeho budoucím angažmá v době, kdy Janáčkova filharmonie chystá přesun do nového koncertního sálu, jehož výstavba začne poklepáním na základní kámen letos v létě.
Budoucí šéfdirigent Janáčkovy filharmonie Ostrava Daniel Raiskin.
Foto: Aleš Honus
Kdy jste poprvé dostal nabídku stát se příštím šéfdirigentem Janáčkovy filharmonie Ostrava. A jak dlouho jste se rozhodoval?
Ta nabídka přišla asi před rokem a netrvalo mi vůbec dlouho, než jsem se rozhodl ji přijmout. Už jen proto, že ostravský orchestr znám, protože jsem s ním v minulosti připravil několik koncertů. Do Ostravy jsem v posledních letech přijížděl nejen pravidelně koncertovat, ale také jsem sledoval, co se v tomto městě děje, zejména to, že se zde chystá nový koncertní sál. Moje zkušenost s Janáčkovou filharmonií trvala asi šest let, takže nabídka na přijetí funkce šéfdirigenta nepřišla jako blesk z čistého nebe. I proto bylo moje rozhodnutí poměrně jednoduché.
Pokud to v Ostravě dobře dopadne, čemuž už všichni věříme, budete za několik let dirigovat i první koncert Janáčkovy filharmonie v novém koncertní sále. Byl plánovaný projekt jedním z hlavních důvodů, proč jste na ostravskou nabídku kývl?
Nehrálo to hlavní roli, ale jeden z důležitých důvodů to samozřejmě byl. Velmi rád se budu podílet na přípravě repertoáru pro nové prostory. Zásadním důvodem přijetí nabídky byla pochopitelně kvalita ostravského orchestru. Jsem si vědom všech jeho silných stránek a myslím, že tento orchestr si po tolika letech zaslouží, aby hrál v důstojných podmínkách. Zaslouží si to jeho publikum i Ostrava jako taková, protože nový sál zcela jistě může přilákat nové publikum.
Myslíte si, že je Janáčkova filharmonie v něčem specifická? Mám na mysli zejména zvuk tohoto orchestru. Řídil jste desítky jiných orchestrů, takže určitě máte co srovnávat…
Řekl bych, že každý orchestr má nějakou svou barvu, ale v současném světě, kde se všechny stránky našeho života globalizují, se i zvuk symfonických orchestrů sbližuje. Všechny kvalitní velké orchestry znějí opravdu skvěle, ale zároveň bych řekl, že znějí všechny tak nějak podobně. Je opravdu jen málo orchestrů, které poznáte se zavřenýma očima, jen na základě poslechu.
Troufám si tvrdit, že Janáčkova filharmonie je jedním z vzácných případů orchestrů, které si ještě zachovaly svůj zvuk, svoji barvu. Je to možná proto, že hraje hodně české hudby, protože je s českou hudbou velice úzce spjatá a je úzce zakořeněna v české kultuře. Neumím to vysvětlit přesněji a konkrétněji, ale myslím si, že Janáčkova filharmonie je opravdu specifická a že má svou vlastní tělesnou teplotu.
S ohledem na vaše dosavadní závazky v jiných zemích se funkce šéfdirigenta v Ostravvě ujmete až za dva roky. V následujících dvou letech budete takzvaným hlavním hostujícím dirigentem. Co si pod tím máme představit a jaká bude po dobu těch dvou let vaše role? Budete už nyní mluvit do dramaturgie v provizorních podmínkách bývalého kina Vesmír, kde se orchestr aktuálně nachází?
Rok 2026, který je uveden ve smlouvě, berte pouze jako technický údaj, jako formalitu. V Janáčkově filharmonií se budu velmi úzce angažovat už od samotného počátku naší spolupráce, která už vlastně začala. Samozřejmě, že v době, kdy jsem přijal tuto nabídku, jsem měl omezené možnosti a můj kalendář na roky 2024 a 2025 byl už tehdy zaplněný, ale už nyní se plně účastním celého spektra plánování a přípravy repertoáru do aktuálního provizorního prostoru ve Vesmíru i plánování repertoáru, který bude optimální pro přechod do nového koncertního sálu. Chtěl bych také hodně zapracovat na budoucím profilování orchestru a na rebrandingu jak v rámci České republiky, tak i mezinárodně. Takže ty dva roky rozhodně nebudu na něco čekat, ale budu s orchestrem spolupracovat na denní bázi.
Vraťme se ještě k novému koncertním sálu, k jehož výstavbě je s velkým očekáváním upřen zrak kulturní veřejnosti České republiky. Jakou roli bude hrát otevření takto kvalitního prostoru se špičkovými akustickými parametry ve výběru sólistů a dirigentů, kteří do Ostravy budou v budoucnu přijíždět? Myslíte, že už v tomto směru nebude existovat žádné omezení a že si Ostrava bude moci dovolit i absolutní světovou špičku?
Já si myslím, že Janáčkova filharmonie už nyní velmi vysoký kredit, a proto do Ostravy v posledních letech přijížděli velmi kvalitní sólisté, byť si všichni museli být vědomi určitých limitů. To dokazuje, že sólisté si v první řadě váží kvalit orchestru a také ambicí a kvalit managementu orchestru. Samozřejmě ale je pravda, že všichni chtějí hrát v kvalitních podmínkách pro početné publikum. Takže máte pravdu, že po otevření nového koncertního sálu bude daleko snazší přesvědčit ke spolupráci i ty nejlepší světové sólisty. Víme, že Ostrava není Tokio, Paříž nebo New York, ale jsem přesvědčen, že sem budou mnohem ochotněji přijíždět i největší světové hvězdy, protože i ony budou zvědavy na nový koncertní sál a na město, kde takový koncertní sál vznikl.
Poslední otázka je možná velmi předčasná, ale přesto se zeptám. Máte už představu, jak by mohl vypadat první koncert Janáčkovy filharmonie v novém koncertním sále a jaká hudba by na něm měla zaznít?
Nejsem si úplně jistý, co budeme na prvním koncertu hrát, ale určitě tam bude něco z minulosti a mělo by tam být i něco z přítomnosti. A možná tam zazní i něco, co bude napsáno právě pro tuto příležitost.
Děkuji vám za rozhovor a přeji Janáčkově filharmonii mnoho úspěšných sezon pod vašim uměleckým vedením.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.