Šestnáctý ročník festivalu Dream Factory spustil předprodej. Letos se chce divákům dostat „pod kůži”
4.4.2024 10:15 Redakce Divadlo » Zaostřeno Pozvánka
Festivalové stálice i neokoukané tváře, klasická činoherní představení i netradiční divácké zážitky mimo divadelní sály, a to nejen pro dospělé diváky, ale i pro rodiny s dětmi – to vše slibuje program letošního ročníku.
Z inscenace Pan Polštář v podání Městských divadel pražských.
Foto: Dream Factory
Jeho motto zní Pod kůží. „V návaznosti na loňské téma Blízko od sebe se tentokrát dostáváme do bezprostřední blízkosti: k doteku, k zážitku bytostně tělesnému. Inscenace, které v rámci programu nabídneme, působí na to nejniternější v nás a nejrůznějších témat se dotýkají bez příkras,” přibližuje ústřední dramaturgické téma letošního ročníku ředitel festivalu a šéfdramaturg Tomáš Suchanek.
Sousloví Pod kůží obsahuje tajemství, napětí a možná i trochu nebezpečí. „Považujeme za zásadní se neustále konfrontovat s novými či doposud utlumovanými pohledy na svět, a proto přivážíme inscenace, které reflektují fenomény či osobnosti, o nichž je načase se ve společnosti začít otevřeně bavit. Některé soubory tak činí s humorem a nadsázkou, jiné se syrovostí a nekompromisností. Všechny se vám ale dostanou pod kůži,” doplňuje dramaturgyně Barbora Sedláková.
Představí se například inscenace reflektující nejen sexualizované násilí a nejen ženskou zkušenost Na první pohled. Inscenace Švandova divadla v režii Lucie Ferenzové s vynikající Marií Štípkovou v hlavní roli ukazuje na jednom konkrétním případě, jaké zásadní nedostatky má právní řád psaný muži. Istanbulská úmluva Barbary Herz z A studia Rubín zase pojednává o dokumentu, který většina lidí nečetla, což jim však nebrání mít na něj vyhraněný názor a cítit se jím výsostně ohroženi. Brněnský soubor Kam jdeš? zas v monodramatické jevištní adaptaci slovenského bestselleru Tento pokoj se nedá sníst nabízí náhled na vztah dospívající dívky a jejího o mnoho let staršího učitele.
V duchu ústředního tématu se ponese i slavnostní zahájení 16. ročníku, které se uskuteční v pátek 24. května v Domě kultury Poklad. Postará se o něj inscenace Konsent pražského Činoherního klubu, která si klade otázku, jak těžké může být nejen ve vztazích hledat hranice a nejen u soudu se dožadovat spravedlnosti.
V sobotu se v Porubě představí dnes již neodmyslitelný festivalový host – Divadlo Na zábradlí, a to rovnou se dvěma představeními. Inscenace O Pavlovi podle knihy Dani Horákové připomíná, jak zásadní je perspektiva „manželky úspěšného spisovatele a scénáristy“ Pavla Juráčka a proč bychom o ní měli mluvit. Za roli Dani získala Anežka Kubátová Cenu divadelní kritiky i Cenu Divadelních novin. Sobotní večer bude pokračovat „na baru”, resp. site-specific představením Bar, ve kterém herci ze Zábradlí nechávají diváka nahlédnout do průběhu divadelního představení mimo prostor jeviště a odhalují, jak zásadním místem je pro ně právě divadelní bar.
Od neděle 26. května do čtvrtka 30. května se program z Poruby přesune do centra Ostravy a obsadí nejrůznější divadelní i nedivadelní prostory. Výjimečné herecké setkání Martina Huby a Jiřího Dvořáka nabídne nedělní představení Oheň a popel Divadla Bolka Polívky. V pondělí tyto herecké matadory vystřídají neokoukané tváře z Městských divadel pražských, které se představí v černé grotesce Martina McDonagha Pan Polštář. Režisérem této inscenace je čerstvý absolvent DAMU Tomáš Ráliš, který loni slavil úspěch na Student Factory s inscenací Perplex a letos zabodoval v Cenách divadelní kritiky jakožto Talent roku.
Po jedenácti letech na festival znovu zavítá také pražské Divadlo Ungelt s inscenací Brácha. Milostný trojúhelník v podání Veroniky Khek Kubařové, Marka Němce a Igora Orozoviče bude nepochybně návratem, který si zaslouží neminout. Dalším o poznání pravidelnějším návratilcem bude i oceňovaný dramatik a režisér Tomáš Dianiška, jehož inscenace se v programu festivalu objevují takřka rok co rok. Letos jej bude zastupovat inscenace jeho domovské scény, Divadla pod Palmovkou, Žena filmového kritika, která s nadsázkou komentuje soužití jedné obyčejné ženy a jednoho výsostného intelektuála.
Z divadelních sálů vyvede diváky a divačky například projekt Slovenského národního divadla s názvem Čaute!, jenž má podobu tzv. classroom play. Na Slovensku s ním tvůrčí tým objíždí střední školy a skrze divadelní jazyk upozorňuje na problematiku psychického zdraví (nejen) v období dospívání.
Během festivalového víkendu 25. a 26. května bude také moci osm krát osm diváků zažít netradiční expedici k domovu, která se odehraje v karavanu, díky divadelně-výtvarnému projektu Moetivi karavan, který je určen také rodinám s dětmi. „Kempovat” bude jak v Porubě, tak v centru města.
Mladou generaci divadelníků a divadelnic bude letos reprezentovat trojice inscenací z Česka i ze Slovenska a chybět nebude ani Ostravská sekce. Doprovodný program nabídne diskuse po představení, besedu v Centru Pant a hudební i literární akce. Kompletní program najdete na www.dfov.cz.
Prodej vstupenek na festivalová představení byl zahájen ve středu 3. dubna. Vstupenky na všechna festivalová představení je možné zakoupit online nebo na pokladně Divadla Petra Bezruče. Vstupenky na představení v Porubě se prodávají také skrz předprodej DK Poklad a vstupenky na představení Oheň a popel budou k zakoupení také v předprodeji Národního divadla moravskoslezského.
Zdroj: tisková zpráva organizátorů
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo » Zaostřeno", nebo přejděte na úvodní stranu.