Krematorium už nikdy nebude stejným místem, jak jste ho dosud znali. Může za to seriál Divadla Mír
16.1.2024 18:00 Evelína Vaněk Síčová Atd. Report
Datum první předpremiérové projekce nového seriálu Krematorium padlo na pondělí 15. ledna. Tedy na třetí pondělí v měsíci, které je už dvě desetiletí označováno jako Blue Monday, tedy nejdepresivnější den v roce. Autory seriálu, který vznikl pod hlavičkou Divadla Mír a už brzy bude k dispozici online, jsou režisér a scénárista Tomáš Svoboda a Ondřej Formánek, který s ním na scénáři spolupracoval. Vyprodané hlediště ostravského kina Luna se na pondělní předpremiéře dočkalo nejen přílivu černého humoru, ale především kvalitně zpracovaného příběhu.
Marie Anna Kupcová, Albert Čuba a Lada Bělašková při natáčení seriálu.
Foto: Jan Lipovský
Slavnostní vyplutí novinky se konalo za účasti ústředního tvůrčího týmu. Kromě Tomáše Svobody, Ondřeje Formánka a principála Míru Alberta Čuby nechyběli Lada Bělašková, Marie Anna Kupcová, Vladimír Polák, Petr Panzenberger či Jiří Hába a další herci. Před samotnou projekcí se pozdravili s diváky a s vtipem sobě vlastním vytvořili velmi příjemnou atmosféru. Základna kolem Divadla Mír či Třech Tygrů se do kina přišla především bavit, a tak se na nadšenou odezvu nemuselo dlouho čekat.
Šestidílný seriál, který budou moci diváci zhlédnout už brzy jak ve videotéce MirPlay.cz, tak na YouTube kanále Divadla Mír, se odehrává v prostředí krematoria. Nicméně kdo by čekal jednotlivé skeče na dané téma nebo tematické epizody, bude překvapen. Seriál, který diváci v kině Luna mohli zhlédnout jako celek, má všechny atributy příběhu, který má začátek, dějovou linku a závěr s jasnou pointou. Všechny díly tak na sebe navazují, neodbíhají zbytečně od nosného tématu a jsou důmyslně propracované.
Hned na začátku se ocitáme v rodině Záhorských. Vypravěčkou a jakousi průvodkyní celým příběhem je dcera Nikola (Marie Anna Kupcová), která se vyrovnává se statusem své rodiny po svém. Teenagerské problémy jsou zde vykresleny, jak jsme u Tomáše Svobody zvyklí, velmi citlivě, a tak se mladá herečka ocitá před zraky diváků ve velmi choulostivých situacích. Marie Anna Kupcová se s nimi vypořádává velmi odvážně.
Rodiče Nikoly si zahráli Lada Bělašková a Albert Čuba. Hana Záhorská (Lada Bělašková) je vykreslena jako žena podnikatelka, která rodinnou situaci zvládá s nadhledem a stoickým klidem. Tato poloha herečce velmi sedí. Klidná, rozvážná postava Hany dává vyniknout jejímu přirozenému herectví. Bizarně stoický je také Albert Čuba coby Viktor Záhorský, hlava rodiny a majitel krematoria. Novodobý spalovač mrtvol řeší mysteriózní situaci ve své rodině a rád by se především v klidu nasnídal.
Celý kolotoč událostí odstartuje náhlá smrt prastrýčka Hany Záhorské (Jiří Lábus). Po jeho zpopelnění se objeví druhý den ráno u Záhorských doma, sice celý černobílý, ale evidentně živý. A jelikož se nejedná o takového posledního živého nebožtíka, zoufalá situace si žádá zoufalá řešení.
V seriálu se objeví početná plejáda ostravských hereckých jmen. Tomáš Svoboda se tak nebojí udělat nebožtíky například z Michala Sedláčka, Josefa Kaluži, Zbigniewa Kaliny, Petra Panzenbergera, Marcely Čapkové nebo Marka Cisovského. Díky tomu je předem jasné, že u Záhorských je sice smrt na denním pořádku, avšak nedá se říct, že byste se u nich unudili k smrti.
Záhadné situace, které se u Záhorských dějí na denní bázi, nenechají v klidu ani jinak poklidného Viktora. Nápady, kterými problém řeší, se ukazují ještě bizarnějšími, a tak jsou diváci neustále občerstvováni novými scenáristickými nápady.
Seriál Krematorium se smrti nevysmívá, využívá potenciál tématu s nečekanou lehkostí. I sebepitomější gag zde vyznívá mile a jistá prvoplánovost je dotažená. Tvůrci se nesnaží jít za hranice svých možností, ale divákům přinášejí humornou a uvolňující podívanou, a to jak po stránce herecké, scenáristické, tak především té řemeslné. Hlavním cílem Krematoria je pobavit diváka. A to se podle příznivých reakcí vyprodaného sálu kina Luna podařilo.
Následná beseda, při které po projekci zůstala v sále přibližná třetina diváků, umožnila zeptat se tvůrců na zajímavé dotazy. Díky tomu se tak Tomáš Svoboda rozpovídal o tom, že scénáři dali s Ondřejem Formánkem první impuls už před deseti lety. A diváci se také dozvěděli, že strávit dvě hodiny v rakvi s Jiřím Lábusem může být velmi obohacující, což velmi mile glosovala Marie Anna Kupcová. Díky dotazu na kolorování černobílých postav se ke slovu dostal Maxmilián Čuba coby kameraman seriálu. Prozradil, že celý proces úprav trval déle než měsíc.
O tom, jak se tvůrcům seriál povedl, se bude moci veřejnost přesvědčit už od 25. ledna 2024, kdy bude zveřejněn.
Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.