Ježišmarjá, Ježíšek! Komorní scéna Aréna si s citem a pokorou udělala legraci z biblického mýtu
23.12.2023 12:00 Ladislav Vrchovský Divadlo Recenze
Komorní scéna Aréna (KSA) uvedla v posledním adventním týdnu novou inscenaci Tomáše Vůjtka Ježišmarjá, Ježíšek! s podtitulem Alelujá, lelujá. Představení bylo od pondělka do pátku odehráno celkem čtyřikrát, poslední dvě bohužel po tragické události na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. K této tragédii se však inscenátoři v pátek 22. prosince rozhodli nevyjadřovat. Naše recenze je psána z prvního ze dvou pátečních představení, které bylo odehráno od 14 hodin.
Z adventní inscenace Ježišmarjá, Ježíšek!
Foto: Roman Polášek
Autor textu, dramatik, spisovatel a stálý dramaturg KSA Tomáš Vůjtek vycházel z apokryfního textu známého jako Tomášovo evangelium dětství. Neznámý autor v něm podává obraz Ježíše Nazaretského nejen jako léčitele, ale spíše jako nevychovaného dítěte, které nemá zábrany připravovat lidi ve svém okolí o život. Z původního textu ve svém scénáři Vůjtek nepracuje se všemi zmiňovanými situacemi z Ježíšova růstu od malého dítěte po dospělého muže, vybírá si jen obrazy nejvhodnější pro jevištní zpracování, a to s ohledem na žádoucí délku představení, které trvá jen asi 45 minut.
Scénu vytvořil Milan David, pod hudbou je podepsána kontroverzní kapela Lefineser, kostýmy navrhla Marta Roszkopfová. Tomáš Vůjtek spolu s Ivanem Krejčím tvoří režisérskou dvojici.
Milan David na hrací ploše umístil stage punkrockového koncertu, v jehož duchu se celé představení odehrává. V pozadí je vyvýšené stanoviště pro baskytaristu a sólového kytaristu, před nimi stojí bicí souprava. Před tříčlennou punkrockovou kapelu umístil velkou bednu plnou zázraků. Blíže k divákům už je jen stupínek pro Marii a Ježíše a úplně na úrovni hrací plochy stojí mikrofon pro průvodce dějem.
Jednotlivé postavy hrály a zároveň vytvořily punkrockové trio, i spolu se všemi zazpívali Michal Čapka – Josef (sólová kytara), Jan Chudý – Kněz, Učitel a Soused (baskytara), a Milan Cimerák – Ježíš (bicí).
Postava Opovědníka, průvodce dějem, byla svěřena hostujícímu Petru Pěnkavovi, Marii ztělesnila Michaela Bajgarová, dvojici Otce a Matky vytvořili Jan Lefner a Bára Filová. V trojici kluků, kteří si zahrají mimo jiné i na Tři krále, vystoupili Jakub Tichý, Martin Huser a Martin Kopecký.
Mezi divácky nejvděčnější obrazy patří scéna, ve které si malý Ježíš hraje s dětmi u brodu a plácá ptáčky z hlíny, aby je pak oživil a vypustil z bedny k obloze. Nechybí růst rostliny až do nebe, ale ani okamžiky, ve kterých se Ježíš pere s kluky a zabíjí je slovem.
Je zde i dialog mezi Josefem a Ježíšem, ve kterém Josef jako Ježíšův táta napomíná syna, ale Ježíš odpovídá, že vlastně ani není jeho syn, tak ať ho nechá být. Velmi úsměvná je scéna s Učitelem, který nechápe, jak se Ježíš může chovat tak uličnicky, a nabízí Josefovi, aby dal Ježíše k němu do učení. Učitel vysvětluje Ježíšovi písmena abecedy, ale ten se na něj rozzlobí, jak chce učit o písmenu B, když nezná podstatu A.
Zdánlivé znevažování biblického příběhu se dotýká dnešní skutečnosti ve chvíli, kdy Matka vede dialog s Marií a obrací se přitom na diváky, aby už nechali zabíjení synů ve válkách a věnovali se raději jiné, smysluplnější činnosti.
Režie vede všechny herce k laskavě humornému nadhledu i kontrastnímu velmi energickému punkovému tanečnímu, pohybovému i pěveckému projevu. Ke konci představení však přicházejí na řadu i nejslavnější vánoční koledy. Publikum se od počátku skvěle baví, ale ve vážnějších okamžicích smích v hledišti utichá.
Jediným nedostatkem inscenace je malá míra vstřícnosti vůči dětským divákům, neboť lze předpokládat, že v čase uvádění představení (od 14 a od 16 hodin) se v hledišti objeví i rodiče s malými dětmi. Tato mírně kritická zmínka však neznamená, že by se celek dětem všeho věku nelíbil, právě naopak. Je zde však ještě prostor jak v textu, tak v hereckém projevu, pro onoho Ježíška v názvu inscenace, a to v možnostech rozvinutí komunikace s velmi mladými diváky.
Bylo by dobré, kdyby Aréna inscenaci opět nabídla i před příštími Vánocemi v roce 2024. Zhlédnutí rozhodně stálo za to.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.