Move Ostrava přiváží etablované tvůrce s tématy, o nichž je někdy lepší tančit než mluvit
20.12.2023 09:25 Tereza Cigánková Divadlo Report
Ačkoli by se mohlo zdát, že podzimní, potažmo celoroční dramaturgie platformy Move Ostrava vyvrcholila intenzivním programem festivalu Move Fest, po jeho skončení čekalo ostravské publikum ještě několik tanečních a pohybových událostí, které si bezesporu zasloužily pozornost. V období od října do prosince představil Move ve svém domovském městě celkem čtyři inscenace, z nichž některé patřily do zahraniční produkce, jiné zase reprezentovaly tvorbu umělců s ostravskými kořeny, a nechyběla ani jedna z oceňovaných premiér minulé sezóny.
Z představení Why Things Go Wrong.
Foto: Kamil Hauptmann
Představení The Others z dílny choreografa Antona Lachkeho zkoumalo křehké dění uprostřed imaginárního mikrosvěta, nehostinného a svázaného pravidly, kterým nikdo nerozuměl, ale všichni se jim řídili. Jedinou možností, jak se z tohoto vězení dostat, bylo pravidla porušit… Čtveřice tanečníků (dvě ženy a dva muži) rozehrála příběh blízkých přátel, kteří společně překonávají hranice strachu i neviditelnou zeď mezi pustinou a živoucí přírodou, Do choreografie postavené na principu tzv. puzzle work přinesl každý z interpretů svou osobitou energii a zkušenosti z různých tanečních disciplín (street dance, současný tanec) i různých zemí. Jejich pohybové a výrazové prostředky se tak v mnohém lišily, ale společně tvořili dobře sehraný mechanismus.
Lachkeho tvorba je pověstná tím, že na tanečníky klade velké nároky, co se týče rychlosti, přesnosti, výdrže a koncentrace, a The Others nebylo výjimkou. Naléhavost a imaginaci rozvířenou v pohybu doprovodil klidný hlas vypravěče-pozorovatele, který dění na jevišti zarámoval jako téměř pohádkový příběh. Témata, kterých se Lachky dotkl, však byla velmi reálná a palčivá – vztah k přírodě a svému okolí, strachu z neznáma, přijímání příkazů z neznámého zdroje a odvaha řídit se vlastním úsudkem a intuicí navzdory tlaku většiny.
*
Absolventka Janáčkovy konzervatoře Věra Kvarčáková, která dlouhá léta působila v zahraničních souborech (Ballet de l’Opéra national du Rhin ve Francii, Les Grands Ballets Canadiens v Montrealu nebo National Theater v německém Mannheimu), připravila v listopadu ,,work in progress“ ochutnávku připravované inscenace Doma/Návraty, na niž spolupracuje s choreografem Jeremym Galdeanem a tanečníky Vítkem Kořínkem a Martou Drastíkovou, mimochodem také absolventkou ostravské konzervatoře. Tento inovativní projekt je výsledkem součinnosti Move Ostrava a Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka, který bude příští rok hostit i jeho premiéru.
Kromě ,,návratu ke kořenům“ je Doma unikátní příležitostí pro mladé ostravské tanečníky – díky inciativě Move se dvanáct posluchačů konzervatoře mohlo podílet na tvůrčím procesu, objevit originální pohybový slovník a především prozkoumat svět profesionálního tance, který se od školního prostředí v mnohém liší. Vybráni byli během workshopu, který se následně překlopil ve víkendový MOVEment Intensive – set pohybových workshopů pro veřejnost, spojující současný tanec, pantomimu a jógu.
*
Dalším bodem listopadového programu se stala show pro jednoho muže-mima s názvem Memento Mori. Absolventské představení Matěje Petráka, ostravského rodáka, který má za sebou působení v souboru Losers Cirque Company nebo Laterna magika, je temnou, drsnou, ale místy neodolatelně vtipnou sondou do života muže, který se denně pohybuje mezi světem živých a mrtvých. Jeho čas odměřuje zvuk hrobnické lopaty a kupící se příběhy vyhaslých životů. Jeho existenci pohrávající si s vlastním koncem dává smysl jen občasná jiskřička naděje a tepla, vykřesaná z prachu.
Matěj Petrák se rozhodl věnovat umění pantomimy, které je u nás stále vnímané spíše jako okrajová disciplína, a díky talentu pro akrobacii a tanec se z něj za několik let stal vyhledávaný interpret s velkým potenciálem. Hodinové představení utáhl sám i ve velmi intimním prostoru Studia G, kde se těžko něco schová či přehlédne, a jen s pomocí svého těla, několika rekvizit a promyšleného světelného designu dokázal rozehrát stavy rezignace, monotónnosti, deprese, ale i upřímné lidské radosti, to vše s notnou dávnou sarkasmu a parodie. Inscenace navíc otevřela stále ještě tabuizované téma smrti a umírání, a dokážu si představit, že některé z diváků mohlo silně zasáhnout.
*
Počátkem prosince se na jevišti Divadla loutek Ostrava odehrála repríza oceňované inscenace Sylvy Šafkové Why Things Go Wrong, která vynesla dvojici protagonistů Michalu Heribanovi a Viktoru Konvalinkovi, špičkovým představitelům české a slovenské taneční scény, nominace na Ceny Thálie. Why Things Go Wrong se volně inspiruje knihou amerického filozofa Jamese Aarona Assholes: A Theory a pozastavuje se nad tím, jak někteří lidé dokáží ničit životy druhých, aniž by si to uvědomovali nebo toho litovali.
Působivý duet dvou tanečníků klouzal od klidných až meditativních situací, kdy se oba muži pohybovali v synchronu v identických kostýmech a s identickými gesty, až k momentům, kdy jeden druhému vrazil pomyslný nůž do zad. Minimalistické scéně vévodilo velké stropní zrcadlo odrážející dění na jevišti, a obdélník na podlaze zaplněný sypkými třpytkami. Lesklé plochy a třpytky se postaraly o vizuální efekty, které připomněly pokroucené vidění, pozlátko, snahu skrýt prohnilost pod nánosem blyštivé krásy, kterou ukazujeme světu – například když tanečníci doslova proplouvali třpytkovým mořem nebo obdivovali svůj vlastní odraz v zrcadle. Why Things Go Wrong hovoří o tématech, která nepřestávají být aktuální, včetně narážek na politickou scénu, kde se „assholes“ také vyskytují. Svého vlastního ničitele života ale zřejmě poznal každý z nás, protože ať chceme nebo nechcete, budou vždycky mezi námi.
*
Move Ostrava při tvorbě svého celoročního programu sahá po kvalitních projektech a míří na etablované tvůrce a interprety. Zároveň můžeme vidět snahu vybalancovat poměr mezi zahraničními a domácími produkcemi, v mnoha případech vznikajícími v úzkém propojení s ostravskou taneční scénou. Ta má tím pádem možnost růst a kultivovat se v mnoha směrech a především napříč svými vrstvami, od amatérů přes studenty až po zkušené profesionály.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.