Klavírní virtuos Ivo Kahánek: Nový koncertní sál dostane Ostravu na radar. V kvalitním prostoru chce hrát každý
19.12.2023 09:23 Aleš Honus Atd. » Hudba Report
Má osobní zkušenost se špičkovými koncertními sály nejen v Evropě, ale i v Japonsku, kde si publikum potrpí na extrémně kvalitní zvuk. Je obdařen mimořádným hudebním sluchem a obdivuhodným talentem. I proto klavírista Ivo Kahánek dobře ví, o čem mluví, když se netají přesvědčením, že nový koncertní sál dostane Ostravu na světovou koncertní mapu. Držitel nejprestižnějších hudebních cen je jedním z prvních, jejichž názory budeme přinášet v následujících týdnech ve volně pojatém seriálu o připravované největší a nejvytouženější kulturní investici v historii Ostravy.
Ivo Kahánek během koncertu s Janáčkovou filharmonií.
Foto: Ivan Korč
Ivo Kahánek byl jedním z řečníků na panelové diskusi, která se nedávno konala na půdě Amerického centra v Knihovně města Ostravy. Důvod, proč byl klavírní virtuos pozván, je zřejmý – kdo jiný než takto zkušený a mezinárodně uznávaný muzikant dokáže lidem vysvětlit, proč Ostrava potřebuje koncertní sál s mnohem lepšími parametry, než skýtají dosavadní prostory společenského sálu Domu kultury města Ostravy.
Jak Ivo Kahánek během setkání zdůraznil, hrát ve špičkovém koncertní sále je úplně jiná liga než v multifunkčním prostoru, který nebyl vystavěn primárně pro hudební produkce. Každý špičkový koncertní sál kdekoliv na světě vytváří podle Kahánka svou specifickou atmosféru a mikrosvět. Rozdíl pozná nejenom interpret, ale každý posluchač – a to nejen ve zvukové kvalitě, ale i v samotné interpretaci hudebního díla.
Radost hrát, radost poslouchat
„Čím lepší je sál, tím méně to ovlivňuje přípravu muzikanta. Špičkový sál má natolik dobré parametry, že nejenže nemusíte přizpůsobovat svou interpretaci tomu prostoru, ale naopak můžete zcela realizovat svoji představu. A koncertní sál se špičkovou akustikou vám svým specifickým kouzlem navíc přidá něco, co nečekáte. Pokud je interpret skvěle připraven, může to přinést něco výjimečného a může obohatit jeho interpretaci,“ řekl Kahánek.,
„Pokud hrajete v sále, který není projektován primárně na klasickou hudbu, typicky třeba v kinosále, který je projektován hlavně na mluvené slovo, nemůžete svou představu realizovat bezezbytku. Musíte myslet na publikum a přizpůsobit se specifikám a podmínkám sálu, které nejsou dobré,“ řekl Kahánek.
„Představte si, že byste stavěli automobil, který by dostal nejlepší dostupný podvozek, nejmodernější motor od BMW a podobně. Prostě se snažíte stvořit ideální auto, ale pak všechny ty dokonalé součástky oblečete do karosérie Škody 120,“ řekl Kahánek. Připustil, že jde o trochu extrémní příměr, který ale zároveň má něco do sebe. „Když nemáte k dispozici kvalitní sál a nemáte tu karosérii, kde se to všechno odehrává, tak ten motor sice skvěle pojede, ale bude šíleně řvát. Můžete mít sebelepší kapelu, sebelepší skladbu, ale pokud ten prostor nemá potřebné parametry, tak výsledek bude vždycky determinován a bude vždycky výrazně horší,“ řekl Kahánek.
Ostrava na radaru
Ostrava podle Kahánka díky plánované přístavbě Domu kultury města Ostravy bude mít koncertní sál, ve kterém si bude chtít každý zahrát, a to včetně takových interpretů a orchestrů, které patří k absolutní evropské špičce. „V momentě, kdy vznikne sál, který bude mít špičkové parametry, tak se dostáváte takzvaně na radar,“ řekl. „Špičkoví světoví interpreti prostě zaregistrují, že něco takového vzniklo a bude to pro ně lákavé,“ řekl s tím, svoji roli hrají také kvality orchestru, který takové sólisty zve. A právě Janáčkova filharmonie je v tomto směru hodnocena mnohem lépe než některé evropské orchestry, které mají k dispozici ty nejkvalitnější koncertní sály. „Tady jsme v situaci, kdy je orchestr v životní formě. V momentě, kdy tady bude sál, tak nepůjde jen o jeden výkřik při otevření sálu, ale skutečně bude možné setrvale v každé sezoně přivádět do Ostravy několik top jmen,“ dodal Kahánek.
Diskuse v Americkém centru v Ostravě se kromě Iva Kahánka zúčastnily také další dvě osobnosti, které ke koncertnímu sálu rozhodně měly co říct. A to architekt Martin Krupauer, který je vedoucím projektového týmu pro výstavbu budovy Vltavské filharmonie v Praze, a analytik a strategický konzultant Daniel Kończyna. I jejich názory si můžete vyslechnout díky videozáznamu, který rozhodně doporučujeme k soustředěnému zhlédnutí. Diskusi moderoval popularizátor architektury Tomáš Čech.
Přečtěte si více z rubriky "Atd. » Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.