Inscenace Bez roucha v režii Vojtěcha Štěpánka je jedním z nejlepších tuzemských zpracování tohoto díla
12.11.2023 09:01 Ladislav Vrchovský Divadlo Recenze
Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě uvedlo v sobotu v Divadle Jiřího Myrona premiéru nové inscenace komedie britského dramatika Michaela Frayna Bez roucha. Autor napsal tuto hru veden přesvědčením, že pohled na divadelní představení je mnohem zábavnější zezadu. To znamená ze zákulisí a dalších prostor za jevištěm. Hraje se v překladu Jiřího Kořána, pod režií je podepsán současný šéf činohry Národního divadla moravskoslezského Vojtěch Štěpánek, dramaturgem inscenace je Pavel Gejguš a kostýmy navrhla Hana Kelar Knotková.
Z inscenace NDM Bez roucha.
Foto: Martin Kusyn
Režisér Vojtěch Štěpánek se pevně drží zásad platných pro žánr crazy komedie. V tomto žánru na jevišti převažují neverbální situace, klauniády, gagy a velká míra humorné nadsázky. Tyto zásady platí nejen pro fyzické jednání herců, ale také pro mluvní složku hereckých výkonů, často velmi fyzicky náročných.
Všechny shora vyjmenované žánrové podmínky jsou v představení uplatňovány beze zbytku všemi účinkujícími i režisérem. Z hereček a herců lze těžko někoho vyzdvihnout nad ostatní. Všichni hrají s obrovským nasazením, energie z nich do hlediště přímo sálá.
Děj hry je jednoduchý. Divadelní režisér Lloyd Fellowes pracuje s herci v prvním dějství na generálce před premiérou dveřové frašky z divadelního prostředí nazvané „Sardinky, sardinky!“. Ve druhém sleduje divák frašku probíhající před jeho očima, třetí dějství nabízí střídání pohledů do zákulisí a na fiktivní jeviště divadla na divadle.
V textu sice nechybí vážnější okamžiky s tématy osobních životů některých herců ze souboru, ale i v těchto okamžicích všichni jednají s výrazným humorným nadhledem. V představení je velmi důležitá souhra všech účinkujících v důsledném načasování humorných situací. Každé dveře se musejí otevírat v pravou chvíli a talířek se sardinkami musí být vždy na tom správném místě.
Režisér v této inscenaci prokazuje mimořádnou schopnost k vypracování naprosto přesného načasování uvnitř jednotlivých situací a jedinečnou schopnost pro vybudování nepřetržitého řetězu gagů, vypracovaných k dokonalým pointám. V práci s herci všechny vede k naprosto přesným hereckým střihům mezi jednotlivými vytvářenými postavami, i ke zřetelné a srozumitelné psychické drobnokresbě v okamžicích vážných i komických konfliktů v mezilidských vztazích.
Herecké úkoly jsou v této hře velmi náročné, neboť všichni účinkující vystupují střídavě v rolích členů herecké společnosti, chystající se na premiéru frašky Sardinky, sardinky, a zároveň prožívají své lidské osudy. Tyto dvojjediné postavy až trojjediné role vyžadují nejen zcela odlišné chování, ale i rozdílné charaktery a povahy v každé z nich. A zároveň požadují úplně stejné fyzické nasazení.
Co se hlavně fyzického jednání týká, od začátku až do konce všemu, co se odehrává v hracím prostoru, vévodí Robert Finta, herec velmi pověstný akrobatickými schopnostmi a mimořádnou fyzickou energií. Finta v tomto případě odevzdává zatím nejlepší výkon mezi všemi, které na domovské scéně vytvořil.
Vynikající jsou ve svých dvojjediných rolích i Petra Kocmanová, Sára Erlebachová i Kateřina Breiská. Stejně tak přesně plní úkoly dané režisérem Petr Houska, který dokonce hraje tři postavy, Vladimír Čapka, Jiří Sedláček v roli jevištního technika Tima Algooda, Vojtěch Johaník v roli režiséra Lloyda Dallase a hostující Magdaléna Kubatková, hrající inspicientku Poppy Norton-Taylorovou.
Premiérové publikum odměnilo všechny účinkující dlouhým potleskem vestoje. A Štěpánkova inscenace komedie Bez roucha se zařadila po bok těch nejvydařenějších a nejslavnějších mezi všemi uvedenými v historii českého divadla, které byly k vidění od roku 1986 až do roku 2023.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.