Ředitelka festivalu Ostrava Kamera Oko Gabriela Knýblová: Mezi letošní témata patří i ženy za kamerou
9.11.2023 06:46 Martin Jiroušek Atd. Rozhovor
Patnáctý ročník Mezinárodního filmového festivalu Ostrava Kamera Oko zahájí příští středu tuzemská premiéra rumunsko-českého filmu Zlý časy. Snímek bude součástí Oficiálního výběru, hlavní soutěžní sekce, která nabídne české premiéry filmů ze světových festivalů, například z Cannes. Letos zde bude silně zastoupena latinskoamerická kinematografie. Festival tentokrát netradičně začíná až v listopadu a jeho současnou podobu přibližuje ředitelka festivalu Gabriela Knýblová.
Ředitelka festivalu OKO Gabriela Knýblová.
Foto: Ostrava Kamera Oko
Ve středu 15. listopadu bude v Ostravě zahájen jubilejní 15. ročník mezinárodního filmového festivalu Ostrava Kamera Oko. Kde a jak se uskuteční?
Probíhat bude tradičně v kině Etáž, v Minikině a ve staré i nové budově galerie Plato. Letos máme na seznamu projekčních míst i nový hudební sál v City Campusu Ostravské univerzity. Proběhne tam světová premiéra filmu Anexe za doprovodu živého orchestru.
Má letošní dramaturgie nějaký jasně daný vyhraněný koncept související s tím, že nadcházející ročník je jubilejní?
Nikoliv, opět sledujeme několik vybraných témat, která program rámují. Konkrétně to je kamera v animaci, té budeme věnovat panelovou debatu, dále workshop pro veřejnost, který pořádáme ve spolupráci s Ostravskou univerzitou, nebo kurátorský blok kameramana Ondřeje Nedvěda. Oslovili jsme i Střední uměleckou školu Ostrava, která festivalu poskytla pásmo studentských animovaných filmů. Další velké téma, které jsme načali už loni a letos jsme se rozhodli v něm pokračovat, jsou ženy za kamerou, jejich pracovní podmínky a příležitosti. Spojili jsme síly s platformou Women Cinematographers Prague, za kterou na OKO vystoupí Yvon Teysslerová, Denisa Buranová a Veronika Donutková.
Proč byl na zahájení vybrán právě film Zlý časy a čím může podle vás publikum zaujmout?
Jedná se o rumunsko-českou koprodukci a pro naši hlavní soutěž je vlastně vzácností, když se v ní objeví česká stopa. Snímek produkuje rumunský režisér Corneliu Porumboiu, jehož filmy se v programu OKO objevily v dřívějších letech. Zlý časy jsou jeho producentský debut. Jedná se o komorní středoevropské drama, které zaujme svým metaforickým rozměrem a vizuálním zpracováním, díky němuž do programu Ostrava Kamera Oko rozhodně patří. Dramaturg hlavní soutěže Jakub Felcman o něm mluví jako o temném odrazu současné české filmové tvorby, což byl pro něj i jeden z důvodů, proč film nasadit jako zahajovací.
Film je součástí takzvaného Oficiálního výběru, který uvede filmy z prestižních festivalů, jako jsou Cannes, Benátky nebo Locarno. Je mezi zastoupenými snímky nějaká výraznější spojnice? Soustředí se jejich filmaři na nějaké ožehavé téma, nebo se raději věnují formální stránce svého díla?
To je taktéž otázka především na Jakuba, který všechny filmy do hlavní soutěže pečlivě vybírá, ale zkusím tedy odpovědět za něj. Jakub letos svůj výběr shrnul jedním slovem – zneklidnění. Byl zneklidněný z toho, co rok 2023 přinesl, a ze všech sil hledal, i ve filmech, které vybíral, to pozitivní, co může takový stav přinést. Jinak se vždy snaží vyhledávat díla okrajová, taková, která jsou sice uváděna na velkých světových festivalech, ale nejsou ve středu jejich dění, což však neznamená, že si pozornost nezaslouží, spíše naopak.
Termín festivalu se netradičně posunul, místo obvyklého zářijového termínu se OKO koná až nyní. Proč?
Už léta nás pojí pevné partnerství s galerií Plato, která nám poskytuje nejen prostory, ale také zázemí pro festivalový štáb a akreditační centrum, a pomáhá nám festival zajišťovat i technicky a personálně. Pro jubilejní ročník nám Plato opět nabídlo velmi vstřícnou formu spolupráce, která však byla z jejich strany uskutečnitelná až v listopadu. Posun termínu jsme navíc zvažovali už dříve s ohledem na konání dalších tuzemských filmových festivalů a také na průběh semestru na vysokých školách.
Neovlivní to například kvalitu jeho speciálních projekcí, konajících se většinou na neobvyklých místech, někdy dokonce i ve venkovních prostorách?
Kvalitu rozhodně ne, maximálně nám to zúží či upraví možnosti výběru. Letos jsme však v tomto ohledu žádné omezení nepocítili.
Jaké experimentální prostory letos OKO navštíví kromě toho, že se bude konat v tradičních místech, jako jsou Minikino, Plato a Etáž?
Jak už jsem zmiňovala, na jedno odpoledne a večer se zabydlíme v nových prostorách City Campusu a ve čtvrtek dopoledne vyrazíme v rámci prohlídky filmových lokací na Landek do dolu. Projekce tam sice žádná neproběhne, ale věřím, že i tak to bude, hlavně pro přespolní, intenzivní zážitek. Navíc, my s prostorem pracujeme i na v těch, jak říkáte, tradičních místech, například k audiovizuální noci chystáme pro Plato/Bauhaus stage na míru.
Můžete zmínit i nějaké další filmové novinky nebo překvapení, které by si divák neměl nechat ujít?
Napadá mě třeba nefilmový kurátorský program Bohdana Heblíka, grafického designéra, který se zabývá filmovými plakáty a obecně designem ve filmovém průmyslu. Zajímavý bude také program kurátorky Nely Klajbanové ze spřáteleného festivalu PAF Olomouc nebo teoretičky vizuální kultury Andrey Průchové Hrůzové, která se bude zabývat dronovými záběry a jejich působením na diváka. A kdo sleduje současnou českou kinematografii, neměl by si nechat ujít kameramanské debuty s filmovými úvody tvůrců. Máme něco i pro rodiny s dětmi, ty můžou v sobotu odpoledne vyrazit na nový animovaný film Tonda, Slávka a kouzelné světlo.
Mezi účastníky festivalu bude například světoznámý kameraman Jacek Petrycki, držitel dvou cen BAFTA a tří nominací na Oscara. Mimo jiné spolupracoval s osobnostmi polské kinematografie s Kristofem Kieślowskim a Agnieszkou Holland. Bylo těžké tuto osobnost pro návštěvu Ostravy získat?
Ačkoli právě točil, zareagoval pan Petrycki na naše pozvání rychle, vstřícně a mile. O to víc se na něj těšíme a jeho přítomnosti na jubilejním ročníku OKO si velmi vážíme.
Jaké další zajímavé hosty, které by si návštěvníci festivalu rozhodně neměli nechat ujít, podle Vás OKO představí?
Ke jménům, která jsem zmínila už dříve, můžeme přidat ještě Lucii Zavarčíkovou, kameramanku a předsedkyni Asociace slovenských kameramanů, kameramana Jaroslava Fišera, který dělal třeba animované Fimfárum – do třetice všeho dobrého, či kameramanku Kláru Belicovou a masterclass k jejímu novému filmu Její tělo.
Jaký je váš osobní festivalový tip?
Z programu, který celý rok pečlivě připravujeme, se těžko vybírá. Ale kdybych přece jen musela, byl by to celý Oficiální výběr, naše hlavní soutěž je pro mě zkrátka takový drahokam festivalu, dále audiovizuální noc v Plato a evropská premiéra kanadského filmu Myslel, že zemřel. Pro OKO jej vybral Tomáš Slunský z labelu Gin&Platonic.
Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.