Když přidáš se k nám, seš král. Sobota potvrdila, že Oliver! je senzace, která strhne děti i dospělé
8.10.2023 16:01 Milan Bátor Divadlo Recenze
Národní divadlo moravskoslezské v sobotu podruhé ukázalo svého Olivera. Oblíbená muzikálová klasika pro celou rodinu je v Ostravě uvedena se zvláštním souhlasem majitelů práv a klade mimořádné nároky zejména na dětské role. V sobotu se představilo druhé premiérové obsazení, provedení opět řídil dirigent Marek Prášil.
Zleva Filip Szkandera (Lišák) a Rostislav Radecki (Oliver).
Foto: Martin Popelář
Autor literární předlohy spisovatel a publicista Charles Dickens byl ve své době skutečnou světovou celebritou. Jeho výtečné romány a autorská čtení učarovaly Evropě i Americe. Dickensův životní příběh je ztělesněním „amerického snu“ s tím rozdílem, že pocházel z anglického Landportu. Je příznačné, že cestu za slávou zahájil z úplného dna, od svých deseti let musel pracovat v továrně na výrobu leštidel obuvi, když jeho otce zavřeli do vězení pro dluhy.
Své drsné zkušenosti Dickens brzy zúročil jako parlamentní zpravodaj a bystrý komentátor politického i veřejného života. Prosadil se hned svým prvním kriticko-humoristickým románem Kronika Pickwickova klubu, v kterém se už zrcadlí jeho typická témata: obraz sociální bídy a nespravedlnosti, příkrý kontrast světa chudých a bohatých, bezvýchodnost a morální špína. Nechybí však ani idealizace dobra a sentimentální důstojnosti, která je vratkou ale přesto nadějí.
Autor muzikálu Oliver! Lionel Bart se Dickensovým románem inspiroval volně. Zjednodušil dějovou linii vypuštěním některých postav, zjemnil drsný obraz londýnského podsvětí a zdůraznil zejména pozitivní aspekty, pramenící z povahy malého sirotka Olivera. Ten si i přes veškeré bezpráví, ústrky, krutost a hlad, které zažívá v chudobinci, zachovává čistou a nezkaženou mysl. V Bartově muzikálu je Oliver prodán obskurnímu majiteli pohřebního ústavu, odkud brzy uprchne do Londýna.
Zde se dostává do společnosti zlodějíčků a zločinců a učí se nekalým praktikám. Během jedné krádeže je přistižen a shodou náhod se dostane do domu zámožného a šlechetného pana Brownlowa. Ani zde Oliverovi štěstí nekvete dlouho, je unesen a proti své vůli zavlečen zpátky do doupěte zlodějíčků. Neradi bychom vyzradili zápletku, nicméně věřte, že Oliver na své cestě prožije hodně dramatických událostí a možná se i k němu otočí přízeň štěstěny. Kdo ví…Pojďme se nyní podívat na to, jakou inscenaci Národní divadlo moravskoslezské připravilo.
Muzikál Oliver! je v novém ostravském nastudování především strhující vizuální podívaná se skvělou hudbou Lionela Barta. Scéna Davida Bensona vytěžila z jevištních možností Divadla Jiřího Myrona netušené možnosti. Klíčovým prvkem je točna, která svou mobilitou a rafinovanými proměnami dynamizuje naraci. Chvíli se stává londýnským mostem, chvíli labyrintem spletitých uliček, kterými probíhají akční honičky. Benson důmyslně vyřešil každý scénografický detail také v zadním plánu. Pohřební ústav dekorují nápisy jako undertaking a funeral to suit all classes, na projekčním plátně jsou vidět siluety volně poházených rakví a plápolajících hřbitovních svící. Londýnské panorama charakterizují nesčetné věžičky, ponuré šero a všudypřítomná sychravá mlha. Světelnou modifikaci jeviště příjemně dotváří také vkusný lighting design Davida Janečka. Seriózní zvukové zázemí ohlídal spolehlivý sound design Petra Šimíčka.
Úchvatnou Bensonovu scénu přiléhavě doplňují kostýmy Andrey Pavlovičové. Jejich doménou je respekt k tradici, stylu doby a zdařilé vystižení kontrastních prvků bídy a bohatství. Ctí dramatickou přesvědčivost volbou spíše temnějších a matnějších barev, které vyznívají hutně a syrově.
Jedním z nejvýraznějších prvků je znamenitá choreografie Denisy Komarov Kubášové. Podařilo se jí prostoupit inscenaci naprosto přirozeným pohybem a tanečními sekvencemi, které se perfektně trefily do povahy díla. Choreografie vyrůstá z rytmického podloží Bartovy hudby, přičemž jejím zadáním není složitost, ale hravá a bezprostřední nonšalance a ležérnost. Ta vyrůstá přímo z rozpustilého a uličnického světa malých i větších darebáků a zlodějíčků, pro které našla Denisa Komarov Kubášová se svými kolegyněmi Janou Tomsovou a Veronikou Bučkovou výstižné taneční uchopení.
Oliver! je v Ostravě inscenován v překladu Jiřího Joska, který dodatečně upravil a aktualizoval Michael Prostějovský. Jejich přetlumočení je vstřícné k interpretům i k divákům. Jazykový cit a fantazie obou překladatelských legend se přesně trefila do prostředí a kontextu.
Dostáváme se k režii Lumíra Olšovského, kterou hlučínský rodák připravil v tandemu s dramaturgem Pavlem Bárem. Olšovského koncepce vnímá Bartův muzikál jako vícevrstevné dílo. Vedle obrazů bídy a sociální nerovnosti přináší řadu komických bonmotů a osvěžujících prvků, které vnáší do inscenace kýžený kontrast. Podotkněme, že povětšinou citlivým způsobem, aniž by se oslabila dramatická výstavba.
Sugestivní je hned první scéna otrhaných sirotků, kteří jí šlichtu servírovanou z kotle, ze kterého se kouří. Méně povedený je následující obraz lascivních námluv správce chudobince Bumbla a vdovy Corneyové. Nejvíc se Olšovského režie odráží v kontaktních a adrenalinových scénách, kde je možné najít spoustu dobrých nápadů a vychytávek. Prostředí domu pana Brownlowa se naopak nepodařilo vykreslit bez suchopárné akademičnosti a tím i jisté schematičnosti.
Olšovský nezapře své rozsáhlé divadelní zkušenosti. Působivý silný vizuální účin jeho koncepce je dosažen živými ansámblovými scénami a bohatou výtvarnou složkou, při bližším pohledu je však nutné konstatovat, že některé postavy by potřebovaly na sblížení se s rolí trochu více času. Zejména děti si zasloužily po herecké stránce větší pozornost a péči, aby jejich deklamace nepůsobila jen jako přeříkání textů.
Nechme však stranou dílčí výhrady a věnujme pozornost tomu nejdůležitějšímu – hercům a všem, kteří tento muzikál společnými silami rozezněli. Sluší se nejdřív zmínit ty nejdůležitější. Děti, které v muzikálu Oliver! zpívají a tančí, jsou zkrátka a dobře úžasné! Pochvalu si zaslouží především roztomile sladký Rostislav Radecki, který v sobotní druhé premiéře ztvárnil malého Olivera nádherným pěveckým výkonem. Podobné sympatie vzbudil také průbojný a protřelý Lišák Filipa Škandery. Vynikající je celá dětská company, kterou nelze vyjmenovat osobně, ač by si to všichni zasloužili. O pěveckou přípravu této pevně semknuté party se iniciativně a vehementně postaraly Martina Juríková a Lenka Živocká.
Z dospělých rolí v sobotu učaroval publiku především Fagin Juraje Čiernika, který hraje s komediální vervou a neodolatelným drajvem. Je důrazný herecky i pěvecky, našel si v postavě své osobní podtóny, které dávají jeho výkonu charisma i velkorysý nadhled. Výtečná je i Nancy Andrey Gabrišové, která uplatnila své vynikající pohybové předpoklady,, ale nejen to. Gabrišová překvapila vybroušeným pěveckým podáním. Její poutavý výkon svou nezkrotností a nasazením připomínal nejlepší kreace Hany Fialové. Velmi šťastné bylo též obsazení Romana Haroka do úlohy násilnického ničemy Billa Sikese. Harok kolem sebe šířil opravdu strach a šílenství, které je schopné všeho.
Rádi bychom upozornili také na fantastického Adama Živnůstku, který exceloval dokonce v dvojroli. Nejprve obecenstvo spolehlivě pobavil chaplinovskou kreací plnou krkolomných pádů, později se Živnůstka doslova převtělil do role vzteklého a zuřivého psa, který doprovází Billa Sikese. V dalších rolích se dobře zabydleli Jan Drahovzal jako Bumble a skvělá Soňa Jungová v roli vdovy Corneyové, ale i Eva Zbrožková, Dagmar Mimrová, Tereza Dostalová, Ilona Piskořová, Pavel Liška a Marcel Školout a mnozí další.
Výčet všech protagonistů není v možnostech této reflexe, podstatné je říct, že všichni odvedli v sobotním uvedení své maximum. Mnoho dobré práce na jevišti zanechala také company, nejen ve swingovém čísle, ale i v jedné z nejpůvabnějších scén prodávajících na tržišti.
Na závěr jsme ponechali hudební nastudování Marka Prášila, které je jednou z nejsilnějších složek ostravské inscenace. Výtečné provedení v sólových i kolektivních rolích bylo slyšet už během první premiéry. V sobotu se pojetí orchestru ještě víc usadilo a zpřesnilo. Prášilovo znamenité nastudování vystihlo mnohotvárné aspekty Bartovy partitury: dojemné melodie, které zrcadlí touhy dětských srdcí, odvážné a dobrodružné partie plné napětí a tanečního elánu, ale i typicky anglický folklor s jeho originální melodikou. Všechny odstíny dokázal orchestr pod Prášilovou taktovkou zahrát s velkorysým nadhledem a poctivým nasazením.
Oliver! je nepochybně jedním z největších hitů současné muzikálové produkce. Je jisté, že půjde o magnet a titul, který přitáhne do divadla generačně různorodé publikum. Inscenace bez obav zaujme dětského i dospělého diváka. V přímočarém ději nelze hledat nic menšího než soucit s dětmi, kterým není dopřána láska a pečující rodina. Vedlejší dějová linka však přináší také další významné motivy. Vzepření se jakékoli formě despocie a tyranství, které ve jménu falešné lásky s člověkem obratně manipuluje, je nezbytné pro pochopení Dickensova i našeho současného světa. Je nesmírně důležité, že právě děti, kterých je v této inscenaci opravdu požehnaně, jsou živou a nezbytnou součástí tohoto divadla jménem svět. Díky nim a jejich nezdolné víře může člověk doufat, že naděje vždycky je.
Čtěte také recenzi první premiéry: Ostravský Oliver! hraje na city diváků. Nabízí silný příběh, geniální hudbu a ohromující vizuální podívanou
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.