Pozdvižení v centru Ostravy. Přestávku divadelního galavečera vyplnil průvod dětí z muzikálu Oliver!
11.9.2023 10:18 Milan Bátor Divadlo Report
Tradiční přehlídka ukázek aktuálních inscenací Národního divadla moravskoslezského proběhla ve dvou večerech 9. a 10. září. Představily se všechny čtyři soubory, a to jak v Divadle Antonína Dvořáka, tak v Divadle Jiřího Myrona. Bohatý program a beznadějně vyprodané hlediště byly důkazem, že Ostrava má co se týče divadla co nabízet.
Diváky o přstávce doprovázel Jaro Rusnák s dětmi, které se připravují na muzikál Oliver!
Foto: Martin Kusyn
Největší pozdvižení tentokrát zinscenovali ti nejmladší: děti. Jejich pochodování v otrhaných mundúrech před Divadlem Antonína Dvořáka, skandovaný nástup a pochodové „cvičení“ prostě neměly chybu. Cestou do Divadla Jiřího Myrona, kde program pokračoval, nejmladší členové muzikálového souboru zpívali, pochodovali a vedli diváky za ruce. Bylo to přívětivé a dojemné. Děti mají v obou divadlech nezastupitelné místo, o čemž svědčí také připravovaný muzikálový hit Oliver!, jehož premiéra se nezadržitelně blíží.
Aktuální program Národního divadla moravskoslezského byl ale nejprve v Divadle Antonína Dvořáka představen komponovanou sérií ukázek, které začaly operou. Nejčastěji zněla hudba Bedřicha Smetany, jehož výročí Ostrava v příštím roce oslaví hned dvojím provedením kompletního operního díla geniálního skladatele. Od hesla k činům není v tomto divadle dlouhá cesta. Motto „Inspirováni tradicí“ je velmi přiléhavé. Kompletní cyklus oper Smetany se v Ostravě pochopitelně nerozezní poprvé, jedná se o důstojné navázání na velkolepý počin nezapomenutelného Emanuela Bastla, který tak učinil už v roce 100. výročí narození skladatele.
Smetanovy velkolepé sbory jsou pro Sbor opery NDM výzvou, která je vždy přijata iniciativně a s plným nasazením. Ze sólistů zaujaly kreace sopranistek Veroniky Rovné a Marty Chily Reichelové. Zejména druhá jmenovaná v postavě Barči z opery Hubička zazpívala s neskrývanou svěžestí a líbeznou čistotou výrazu a na závěr poslala Smetanovi na velkoplošné obrazovce polibek.
V samostatné úloze se představil také orchestr NDM hrající toho večera pod taktovkou Marka Šedivého a Jiřího Habarta. Bylo zjevné, že si instrumentalisté dali záležet. Krásné výkony v jednotlivých nástrojích dekorovaly například příčná flétna a hoboj. Pevnou intonací a odhodlanou dynamikou potěšily žestě, smyčce a nesmíme zapomenout ani na spolehlivé bicí nástroje a perkuse.
Z ukázek první půlky galavečera získaly největší ohlas baletní čísla. Labutí jezero s rafinovanou choreografií Youriho Vámose a také ďáblův tanec z Louskáčka – Vánoční koledy téhož choreografa publikum po zásluze odměnilo bouřlivým aplausem.
Z činoherních novinek dramaturgie vsadila pouze na inscenaci Romana Poláka Marná lásky snaha. S ohledem na další kvalitní tituly v čele se Štěpánkovou Marií Antoinettou to byla možná škoda.
Závěr v Divadle Antonína Dvořáka patřil Leoši Janáčkovi a jeho opeře Příhody lišky Bystroušky. Finále třetího jednání nevyznělo bez kontextu k celému příběhu jako jednoznačně ideální tečka. Bystrouška rozhodně mohla nabídnout akčnější scény. Provedení orchestru a výkon Františka Zahradníčka v roli revírníka ale byly důstojné.
Organizovaný přesun do Divadla Jiřího Myrona jsme vylíčili v úvodu našeho ohlédnutí. Zbývá tedy napsat pár slov o této části programu. Snad mohla být kratší a uvést jednotlivé programové ochutnávky jedním číslem. Koho však vydatná porce divadelního kumštu neunavila, přišel si určitě na své. Jedním z největších taháků nové sezony je nepochybně muzikál Oliver! Dětská company i píseň Kde se láska schovává to evidentně potvrdily.
Z chystaných muzikálových hitů zaujalo zejména slavné Chicago v chytlavém podání obou protagonistek Martiny Vlčkové, Veroniky Prášil Gidové a dalších umělců. Pozornost si určitě zaslouží komorní muzikálový příběh Interview současného brněnského skladatele Zdeňka Krále, ze kterého se v ukázce představil charismatický Tomáš Savka. Excelentní byla i Michaela Horká v obou číslech z muzikálů Sweeney Tood – Ďábelský lazebník z Fleet Street a Producenti.
Rádi bychom také upozornili na strmě stoupající talent Tomáše Krpce, který oslovil diváky jak pěvecky, tak svou nezbednou taneční kreací v připravované inscenaci muzikálu Kinky Boots. Výrazný ohlas měly také všechny ukázky baletního souboru, který se tentokrát blýsknul několika ochutnávkami z oceňované Carmen v choreografii Jiřího Pokorného. Orchestr Divadla Jiřího Myrona včetně doprovodné kapely napodobil seriózní interpretaci kolegů z Divadla Antonína Dvořáka. Provedení se zkušeně ujali dirigenti Jakub Žídek a Marek Prášil.
Národní divadlo moravskoslezské v kaleidoskopu ukázek potvrdilo, že divadlo má pro společnost nenahraditelnou roli. Od intelektuálního a dokonale vybroušeného slovního humoru Shakespeara až po parodickou diskotékovou show s muži v kozačkách vede jedna společná premisa, kterou ozřejmil v tradičně milém projevu sám pan ředitel Jiří Nekvasil: Divadlo bez diváků nemůže existovat. Svět bez proměn a pestrosti není možný. Stejně tak nemohou žít a dýchat herci a umělci bez divadla. Tato prkna, která symbolicky znamenají už tolik staletí svět, jen tak někdy neosiří.
Podle bouřlivého potlesku vestoje bylo během obou večerů všem lidem jasné, že ani hlediště v Ostravě nebude nikdy prázdné.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.