Festival Pohyb – Zvuk – Prostor: Intenzivní posluchačský zážitek na Kozmických ptačích loukách
20.8.2023 18:10 Martin Šenkypl Hudba Report
Festival Pohyb – Zvuk – Prostor, který je zaměřen na experimenty se všemi třemi zmiňovanými veličinami, se v minulosti konal v opavském kostele sv. Václava i v galeriích, tentokrát byl ale lokalizován do malebné ptačí rezervace Kozmické ptačí louky. Účinkující z Evropy, České republiky i Ostravy soustředění v malé lokalitě mezi Hlučínem a Dolním Benešovem v sobotu vzdávali hold zvukové citlivosti krajiny, která nám je každý den na dosah ruky. Nebo lépe řečeno na doslech.
Koncert pro cvrčky v podání Františka Hrušky.
Foto: Aleš Honus
Hudebně performativní festival Pohyb – Zvuk – Prostor pořádá každoročně spolek Bludný kámen. Svou historií je akce svázaná s prostorem opavského vysvěceného kostela sv. Václava. Tento sakrální prostor v područí sdružení Bludného kamene rozezvučili v minulosti taková jména světové experimentální hudby, jakým jsou například Philip Jeck, Audrey Chen či Lukasz Szalankiewicz. Během posledních deseti let festival zakotvil v ostravské Galerii výtvarného umění, nyní je jeho místo konání víceméně putovní. Koncept je ale i po letech stejný: sezvat hudebníky a performery, aby svými výstupy reagovali na daný prostor, který je nedílnou součástí tohoto akustického setkání. Pohyb v názvu festivalu reprezentují performativně taneční vstupy, které taktéž symbolizují pohyb v daném prostoru.
S nastoleným konceptem pracovali i kurátoři a organizátoři letošního ročníku, kterými byli hudebnice a výtvarnice Magdaléna Manderlová a zvukový umělec a performer Michal Kindernay. Pod záštitou Bludného kamene dvojice umělců sestavila a zorganizovala celý tento festivalový den.
Letošní ročník přímo navázal na společný projekt z roku 2022 Po proudu zvuku, který zvukově mapoval mikroregion Opavského Slezska. Magdaléna Manderlová intenzivně nahrávala a mapovala oblast ptačích luk u Kozmic. U zmíněné ptačí rezervace vznikl mimo jiné loni i koncert, který byl poctou okolnímu ptactvu. Základní myšlenka neinvazivně proniknout do ptačí rezervace a intervenovat citlivě hudebním a performativním způsobem do ptačího mikroklimatu se přenesla i do letošního festivalu, konaného na stejném místě.
Kurátoři pojali festival jako poctu unikátní přírodní lokalitě. Velkou devizou celé akce byla intenzivní příprava a seznámení s oblastí konání festivalu již předem. Hostující účinkující tedy reagovali na oblast ptačí rezervace a své výstupy citlivě zakomponovali do zvuků okolního prostředí. Nebo naopak během svého hraní použili field recordingově nahrávky pořízené v rezervaci a okolí. Kurátoři zvolili unikátní přístup ke konání hudební události, který jediný dává v současné době hrozící klimatické katastrofy smysl.
Poslechový den měl dvě části – ta první, více orientovaná na poslech okolního prostředí, se konala ve zmíněné ptačí rezervaci u Kozmic. Druhá, zaměřená na generovaný zvuk, se konala v Háji ve Slezsku ve Vile Vilekula, kterou provozuje ostravský konceptuální umělec a učitel v jedné osobě Lukáš Kleberc. Intenzivní festivalový den pomyslně rozdělil piknik u ptačí pozorovatelny a vlakový přesun z jedné lokality do druhé.
O úvod programu se postarala zmíněná Magdaléna Manderlová poslechovým cvičením, které uvedlo návštěvníky do stavu rozšířené zvukové vnímavosti. Cvičení hraničilo s meditativním zážitkem a hlavní úlohu v něm sehrála krytá zatravněná louka mezi stromy uprostřed ptačí rezervace.
Návazný hudební vstup připravil Peter Cusack, umělec zabývající se enviromentálním zvukem a akustickou ekologií. Zahrál krátkou improvizovanou skladbu na klasickou kytaru a zakomponoval do ní zvuk z okolní louky. Účastníci festivalu ho přitom museli hledat podle zvuku. Nalezli ho ukrytého mezi stromy a vysokou trávou, kde splýval s prostředím rezervace a jeho hraní bylo téměř neslyšitelné, volně vznikající a zanikající jako vítr v poli.
Michal Kindernay s Annou Vohralíkovou připravili uvnitř rezervace performanci odkazující na důležitost vody. Pro náhodně projíždějící cyklisty byla podívaná, sestávající z ozvučených kovových kbelíků a stékající vody, jistě zpestřením ordinérní sobotní vyjížďky.
Poznat blíže okolní ptactvo dopomohla přednáška ornitologa Emila Morava, která byla obohacena o názorné ukázky. Program na loukách poblíž rezervace pak zakončili svými výstupy ostravští zvukoví experimentátoři Martin Režný a František Hruška.
Citlivou a tichou hudební intervencí bojovali o přízeň posluchačů v souboji či v symbióze s mechanizovanou sekací technikou, která tou dobou upravovala okolí kozmických luk.
Podvečerní program ve vile Vilekula navazoval na odpolední sérii výstupů na loukách. Diskuse s německou umělkyní Martinou Weber vedla k poznání a pojmenování toho, čemu byli posluchači v sobotní odpoledne vystaveni. Na debatu plynule navazovala přednáška kytaristy Petera Cusacka na témata sound recordingu, sound artu a klimatické krize. Vše spojil při krátké prezentaci toho, co nahrál během posledních několika let z okna svého berlínského bytu. Od masivního tání sněhu, které nastalo v únoru 2021, kdy se přes noc teplota okolí změnila z minus 18 na plus 8 stupňů Celsia, až po běžné ruchy pocházející z vnitrobloku, například ptačí zpěv až nebo křik novorozeňat.
Pomyslné finále pod širým nebem po západu slunce obstaral mnohovrstevnatou zvukovou strukturou analogový syntezátor Martina Režného. Hrál na útulné zahradě vily, mezi dětmi, dospělými a okolní domácí drůbeží. Režný si mimochodem v daný den vyzkoušel dvě různorodé hudební polohy – tu meditativně neslyšitelnou a hutnou, téměř hlukovou.
Poslední výstupy dlouhého letního dne zajistily tři ženy, které vystoupily po setmění již v útrobách vily: Martina Weber, Carina Pesch, obě z Německa, a nakonec Yvetta Ellerová z Ostravy. Poslechové cvičení hraničící s meditací (Martina Weber) přešlo v téměř hodinu trvající hudební field recordingové tornádo zvuků, které Carina Pesch vystavěla s pečlivou dramaturgií gradující od tichého, meditativního začátku až do zdrcujícího konce plného zvuku rozličných dopravních prostředků.
Dlouhý den se pak příjemně uzavřel zhudebněnou poezií v podání zpívající a deklamující Yvetty Ellerové, která sama sebe doplnila hrou na xylofon.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.