Česká filharmonie a Antonín Dvořák: Dialog, který neomrzí ani po staletích
15.6.2023 13:53 Milan Bátor Hudba Recenze
Česká filharmonie vystoupila ve středu večer na Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka. Nejslavnější tuzemský orchestr zahrál v katedrále Božského Spasitele v centru Ostravy spolu s Pražským filharmonickým sborem. Na programu byla Stabat mater Antonína Dvořáka, nadpozemské veledílo, které spolu s filharmoniky rozezněli sólisté Simona Šaturová, Václava Krejčí Housková, Richard Samek, Jozef Benci a Pražský filharmonický sbor. Provedení řídil dirigent Tomáš Netopil.
Provedení Stabat Mater řídil Tomáš Netopil.
Foto: Aleš Honus
Slyšet Dvořákovu kompozici v provedení orchestru, který skladatel v době jeho vzniku osobně řídil, je přímo symbolické. Stabat mater je ikonická předloha, o umělecké ztvárnění známé mariánské sekvence se v minulosti pokusilo mnoho skladatelů, ale Dvořákovo zhudebnění se něčím odlišuje. Je tak hluboce prožité, osobní a zainteresované, až se vzdaluje typické charakteristice.
Jeho hudba se prodírá z temnoty ke světlu, podobně jako přichází rozbřesk slunce po dlouhém truchlivém soumraku. S neotřesitelnou jistotou a odhodláním svědčí o tom, že každá rána se jednou zahojí, bolest pomine a zůstane nekonečná radost.
Dvořákovo Stabat mater se podobá spirále, jejíž melodie opakovaně stoupá do výšin, kde se rozbíjí o kvílivé souzvuky zmenšených septakordů. Úvodní a závěrečná část jsou organicky propojeny tematickými aluzemi, v harmonickém plánu se hudba projasňuje a pročišťuje, jako obloha po zuřící bouři.
Česká filharmonie vedená Tomášem Netopilem zahrála Dvořáka s velkým smyslem pro dramatickou gradaci i dynamické protipóly. V jemných lyrických pasážích hrál orchestr spolehlivě, pevně a čitelně. Netopil je z dirigentů, který se zamýšlí nad zvukovou architekturou, adekvátním výrazem a hledáním smyslu konkrétního díla. Jeho výstavba rozsáhlé vstupní části i závěrečného Quando corpus morietur pramenila z pochopení myšlenkové provázanosti.
V Ostravě se vesměs mohl spolehnout na vynikající sólisty, kterým vévodil spanilý soprán Simony Šaturové. Přední slovenská sopranistka má Dvořákovo dílo bezpečně „přečtené“ a hluboce zažité. Projevilo se to nejen v jejích naprosto přesných nástupech, během nichž nemusela místy ani sledovat očima dirigenta, ale zejména ve způsobu jejího pojetí. Šaturová ví, jak tlumočit duchovní téma tak, aby působilo neokázale a niterně a současně nepostrádalo patřičnou razanci a osobní prožitek.
Jejímu koncentrovanému podání se blížila interpretace Richarda Samka, jehož klid, přesnost, rozvaha a umírněná gesta dobře korespondovaly s charakterem Dvořákovy kompozice. Tenorista výtečně zvládl sólové party a potěšil jasnou a hřejivou hlasovou barvou v klíčové sólové árii Fac me vere tecum flere. Jedním z pěveckých vrcholů koncertu byl společný duet Šaturové a Samka Fac, ut portem Christi mortem.
Zajímavý výkon představila Václava Krejčí Housková, kterou jsem osobně v této kompozici slyšel poprvé. Zpočátku se zdálo, že charismatická mezzosopranistka krotí a tlumí své emoce. Nicméně v klíčové altové árii Inflammatus et accensus odhalila svou sílu a předvedla od prvního do posledního tónu dokonalou dramatickou výstavbu. Krejčí Housková dokáže sladit působivý vizuální projev i vlastní pěvecké ztvárnění s neobyčejnou intenzitou. V jejím podání není nic nahodilé či povrchní, všechno je přesně takové, aby to posluchače doslova přivábilo k jejímu omamnému, tlumenými barvami prokvetlému hlasu.
Sestavu sólistů dotvářel slovenský basista Jozef Benci. Toho provází vynikající renomé a jeho zkušenosti jsou nezpochybnitelné. Nicméně v konkrétním provedení nezvolil podle mého názoru optimální výrazové prostředky, jelikož šel z jednoho extrému do druhého. Buď svůj hlas zbytečně forzíroval, přepínal a překrýval své okolí, nebo naopak zpíval tak nezřetelně, že člověk marně napínal smysly, aby postřehnul jeho zakončení hudebních frází. Dvořákovi by slušela větší přirozenost a prostota.
S podstatou Dvořákovy Stabat mater patřičně korespondoval výkon Pražského filharmonického sboru. Lukáš Vasilek připravil strhující a zodpovědné pojetí, jež nešlo po vnějších efektech, ale po citlivém a soudržném stmelení všech sborových sekcí. Slyšet Dvořáka v tak mnohotvárné souzvukové výpravě se často nepoštěstí. Vasilek dokázal sborové party koncipovat tak, aby působily velkoryse, ovšem bez přebytečného patosu.
Dvořákova Stabat mater vyzněla jako dílo sebevědomé, majestátní, ale současně asentimentální, zdravé a zářící. Akustika katedrály Božského Spasitele je k podobně rozměrným projektům vlídná. Samozřejmě, že komfortní poslech všech zúčastněných složek není možný a člověk registruje hlavně to, co se odehrává bezprostředně před ním. Přesto je možné se kochat přívětivou zvukovou barvou, která se line velkorysým prostorem s konkrétní a nerozmazanou artikulací.
Koncert České filharmonie, Pražského filharmonického sboru a sólistů pod taktovkou Tomáše Netopila se zařadil ke zlatým hřebům festivalu Leoše Janáčka. Po strategii v podobě situování orchestrálních koncertů do náhradních prostor Divadla Antonína Dvořáka a ještě méně vhodně do Domu kultury Poklad se jednalo o dosud nejdůstojnější a nejreprezentativnější velký koncert letošního ročníku.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.