Pořadatelé nové hudební přehlídky Břeh: Podobný alternativní festival nám v Ostravě chyběl
6.6.2023 07:29 Aleš Honus Hudba Rozhovor
Další nový festival se odehraje v sobotu 10. června v Ostravě. Jeho název je Břeh a pořadatelem je Kulturní centrum Provoz, které sídlí na Havlíčkově nábřeží. Vystoupí třeba slovenská post-punková kapela 52 Hertz Whale, pražská alternativní písničkářka Amelie Siba, ale také rapper Anki či zástupci noiseové scény jako jsou domácí Tilikum, pražsko-slezští Patole a česko-kanadští Alpha Strategy. O důvodech vzniku festivalu i programu prvního ročníku, jsme si povídali s šéfem Provozu Janem Dvořákem a jedním z dramaturgů Janem Valigůrou.
Zleva Jan Valigůra a Jan Dvořák, organizátoři festivalu Břeh.
Foto: Aleš Honus
Myslíte si, že Ostrava potřebuje další festival?
Jan Dvořák: Ano, podle mého názoru ostravská scéna takto zaměřený festival potřebuje. Samozřejmě že Ostrava má spoustu dalších festivalů od těch nejmenších až po obří Colours, což je super, ale nám tady chybí menší alternativní festival, kam by přijely hrát hlavně takové kapely, které hrávají v menších klubech. Které sice nepřitáhnou davy, ale taky mají své publikum.
Jan Valigůra: Já bych na tu otázku možná ještě před pár lety odpověděl, že Ostrava díky Colours takový festival nepotřebuje, ale v poslední době se program Colours bohužel výrazně odklonil od alternativní a klubové hudby, která je tam dnes zastoupena vlastně už jenom na Full Moon Stage. Tím nechci říct, že Colours není dobrý festival, jenom mi nedává smysl, aby příznivci hudební alternativy na Colours chodili za takto vysoké vstupné jen kvůli několika kapelám na Full Moon Stage, když je mainstream třeba vůbec nezajímá.
V minulosti se v Ostravě konal Chee Chaak Fest, který byl zaměřen výhradně na underground, zejména na noise a hardcore scénu. Když se dívám na váš line-up, tak mám pocit, že Břeh je zčásti zaměřen podobně, byť je trochu více žánrově rozkročen.
Dvořák: Zmiňovaný Chee Chaak je pro nás velkou inspirací a vzorem. Koneckonců šlo o akci, která fungovala v rámci našeho Provozu už v době, kdy sídlil na Hlubině. Ten festival se už druhým rokem neuskuteční. Dá se říct, že místní alternativní scéně vyloženě chybí. Snad se vrátí, což by bylo určitě fajn. My se na rozdíl od Chee Chaaku snažíme být trochu více otevření dalším stylům, i proto na Břehu vystoupí třeba i hip-hopový Anki nebo alternativní písničkářka Amelie Siba.
Kulturní centrum Provoz před pár týdny prošlo rekonstrukcí, hudební klub se přesunul z prvního patra do přízemí. Jak souvisí přestěhování klubu s tím, že jste se rozhodli uspořádat hudební festival? Byl to spouštěcí moment?
Dvořák: Stěhování je pro nás důležité z mnoha hledisek, protože zpraktičtí chod našeho kulturního centra. Je to v přízemí, na dohled baru, nemusí se tahat nástroje do patra, kde teď pro změnu vzniknou ateliéry, které pomohou plnit funkci kulturního centra. Takže přestěhováním jsme udělali první krok a druhým je hudební festival, o kterém jsme ale uvažovali už mnohem dříve. Kolem Provozu se za ty roky vytvořila parta, která už několik let dělá koncerty a vždycky si přála uspořádat vlastní hudební festival. Takže na otázku bych odpověděl, že přestěhování klubu do přízemí není nejzásadnější moment, ale celé nám to teď dává větší smysl.
Nový prostor, který po přestěhování vznikl, ale není moc velký. Vejde se tam odhadem snad nanejvýš stovka lidí. Ten festival se bude konat opravdu jen vevnitř?
Valigůra: Ano, hlavní hudební program bude v klubu. Před domem bude pouze beseda o hudební DIY scéně, která je připravena ve spolupráci s Radiem Wave, a venku bude také gastro zóna. Kapely ale budou hrát v klubu.
A neuvažovali jste o venkovní scéně? Možná by to bylo příjemnější. Nebo se zatím nepodařilo dojednat dopravní uzávěru nábřeží?
Dvořák: Díky spolupráci komunity, která se o program na pěší zóně stará, a snad i díky veřejné sbírce i letos bude na nábřeží o víkendech pěší zóna, ale bohužel až od července. My máme termín festivalu stanoven už několik měsíců a nedá se s ním hýbat.
Valigůra: Samozřejmě jsme si pohrávali s myšlenkou udělat to i venku, ale tím, že dopravní uzávěra nábřeží o tomto víkendu ještě nebude, se to vyřešilo za nás.
Možná nejznámější jméno v programu je Amelie Siba, na druhé straně jsou tam hodně vyhraněná jména, která znají jen skuteční znalci daných žánrů. Jak vznikala takto pestrá dramaturgie?
Valigůra: Na dramaturgii se podíleli celkem tři lidé. Kromě mě ještě Linda Wojnarová a Tomáš Homolík, přičemž každého z nás zajímá jiný typ muziky, každý má jiný záběr. Na plakátu se nám to nakonec tak krásně spojilo, že v programu jsou jak uřvané věci, tak klidnější muzika. Myslím, že program je velmi silný a je docela těžké určit hlavní jméno festivalu, každá z kapel má něco do sebe a každá bude zajímat někoho jiného.
Dvořák: Program festivalu svým způsobem ilustruje i dramaturgický záběr Provozu. I během běžných dvojkoncertů nebo trojkoncertů nám to někdy vychází, že během jednoho večera hrají žánrově velmi odlišné kapely. Různorodost je nám vlastní.
Jak byste charakterizovali návštěvníka, který na festival přijde? Mám pocit, že program je cílen spíše na zkušeného posluchače, který je otevřený i novým podnětům a který rád objevuje…
Dvořák: Věříme, že je to tak, jak říkáš. Myslím že Břeh je otevřený i lidem, kteří přijdou třeba jen na dvě nebo tři svoje oblíbené kapely, ale kteří si dokážou užít i zbytek a objevit kapely, které neznají.
Valigůra: Ano, budeme rádi, když jich většina zůstane na celý festival a ocení již zmiňovanou různorodost.
A jaký je pár dní před zahájením zájem o vstupenky? Bude vyprodáno?
Dvořák: Myslíme, že vyprodáno bude. Je nutno říct, že tento první, či spíše nultý ročník je limitován komorní kapacitou našeho klubu. Bereme to jako takový zkušební ročník s tím, že příště bychom rádi Břeh přesunuli jinam, pravděpodobně na valy u Slezskoostravského hradu. Ale to ještě předbíháme.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.