Odyssea 2020 Jaroslava Pszczolky: Modré z nebe i legrační depresíčko
23.4.2023 07:33 Milan Bátor Hudba Recenze
Odyssea 2020 Jaroslava Pszczolky sice vyšla v loňském roce, ale je z nahrávek, kterou lze poslouchat dlouhodobě. Debut frýdecko-místeckého písničkáře přináší šestnáct písní v barvitém hudebním aranžmá. Neodmyslitelný autorský podíl na nahrávce má také Václav Kramář, který se podílel na hudbě čtyř písní a jeho otisk je slyšitelný téměř všude.
Album Odyssea 2020 otevírá zvuk ohňostroje, po kterém se rozezní v trubce a klavíru nostalgická melodie písně Novoroční. „Na první dobrou hrajeme o život. Na lodi mýtů, kde není lodivod,“ zpívá Pszcolka posmutnělou melodii, kterou střídá divoce roztančený refrén. Markantní dynamika, ostré zvraty v náladě a civilní i dramatický způsob zpěvu dávají písni i celému albu šansonový nádech.
Nostalgie a melancholie ovšem nejsou jedinou „polohou“ Odyssey. Následuje ulítlá srandička Sluníčkový den se zvukomalebným textem plným zdrobnělin a vtipných narážek. Pszcolka do svého půvabného textu umně zakomponoval i věci, které k smíchu nejsou: „Pročpak bych se bál / té tmy opodál / když jsem zapomněl / co jsem včera pěl / že tam kde je pohodička do sluníčka / je skryt i rachot děl.“
Písně nezastírají inspiraci poetikou Jaromíra Nohavici, Jaroslava Wykrenta a Karla Kryla. Posledně zmíněného lze slyšet v eponymní písni Odyssea. Hudební ztvárnění je však u frýdecko-místeckého barda rozmanitější než u zmíněných vzorů. Spolupráce s Václavem Kramářem a dalšími hosty alba se promítla do pestrých aranžích a neotřelých harmonických postupů. Pszcolka není tak zdatný zpěvák jako citovaní slavní bardi, v této stylové rovině ovšem jde o něco jiného. O sdělení, kvalitu textů, osobité zpracování témat a promyšlenou koncepci. V těchto aspektech má Odyssea 2020 co nabídnout.
Pszcolkův vlastní překlad básně George Gordona Byrona v písni „36“ s Kramářovou hudbou je zdařilý nejen díky textu „Poslechni ticho bezmezné a najdi mír“. Výtečné klávesové sólo přináší značné napětí. Další polohou písničkáře jsou mírně ironické parafráze a decentní perzifláže rozličných kulturních symbolů. Zmiňme například energickou píseň Mattona, mia cara nebo Ježka v kleci, který má drsný bluesový šmrnc a rytmicky chytlavý refrén „Události, komentáře / stále stejné, prázdné fráze.“ Pszczolka se často obrací do historie, aby mohl číst v nepřehledné současnosti. Jak může být tento přístup osvěžující, se zračí v písni Saracéni, která je psána na motivy písně slavného německého minnesängra Walthera von der Vogelweida. Tvrdošíjný rytmus připomíná cval koně, melodické prostřihy fléten příjemně kolorují pěveckou linku.
Pszczolka se místy nevyhýbá určité dekadenci, kterou můžeme najít v míře kontrastů a zvolených zvukových prostředcích. Jejich cílem je vyvolat atmosféru blízkou dramatu či frašce. Například v úvodu a mezihře písně Tátovi jde o protiklad na hraně přijatelnosti a je zapotřebí notné velkorysosti posluchače, aby na invazivní dramaturgii písně přistoupil. Ostatně bylo by zajímavé, představit si píseň jen v podání samotného autora s kytarou.
Píseň Dávný čas je inspirována mýtem o zrození světa, jak je zachycen v sumerském Eposu o Gilgamešovi. Jedná se o jednu z nejsugestivnějších položek alba po hudební i textové stránce. Menší šarm má naopak píseň Chtěl bych být, zejména kvůli aranžmá, jež připomíná zvuk a styl plesových kapel. Možná zcela záměrně, každopádně zde poněkud chybí kýžená intelektuální nadsázka. Zajímavější je následující Markéta, kde slyšíme Pszczolku ve velmi osobní polemice s mediálně protežovanými názory švédské aktivistky Grety. Španělským koloritem se inspirovala následující Jalisco. Hudební motiv z Johanna Sebastiana Bacha si v úvodu na chvíli vypůjčila píseň Mene tekel. Temné varování o konci dnů vlády babylónského krále Belšazara je svým způsobem paralelou k současnosti.
Něhou a melancholií dýchá Valčík, v kterém vokály jemně doplňuje dívčí vokál. Krásná melodie má hitový potenciál, je to ovšem chytlavost nekomerční, lyricky čistá a moudrá: „Co jsme kdy prožili / kreslí nám vrásky / Jenomže čas je ten největší lhář / Děti, ta naděje pozemské lásky / Zrcadlí tvou vlastní tvář.“ Přímočará konfese bez vnějších efektů provází i píseň Nelituj, jež byla původně napsána pro divadelní inscenaci. Opět máme pocit, že Pszczolka se důvěrně svěřuje se svými pohnutkami, možná proto je přítomen i jistý slovanský patos v hudební stylizaci: „Mít pravdu svou a vědět, co je zlé / Vyslovit jen pár vět, tím však vždy říci vše.“ Album končí pokojně smírnou písní Modré z nebe.
16 písní a 16 velkorysých příběhů s řadou různých symbolů, aluzí, narážek a asociací se odehrává na celkové ploše 60 minut. Jaroslav Pszczolka není jednoduchý autor, přesto dokázal při svém intelektuálním rozpětí vyzpívat svá témata tak, že jsou povětšinou sdělná a přitažlivá pro různorodé spektrum posluchačů. Zdánlivá příbuznost s lidovým prostředím je patrná v jeho pěveckém projevu, rytmicky precizně frázujících textech a některých stylotvorných prostředcích, které inklinují k patosu, satiře, karikatuře a nadsázce. Nevíme, do jaké míry to byl vždy záměr autora a do jaké míry jsou některé zejména pompézní zvukové vrstvy míněny vážně nebo parodicky. V tom spočívá určitá dvojznačnost, jíž se vyznačují všechny nahrávky, které stojí za to prozkoumat s vehemencí.
Album Odyssea 2020 je nepochybně velmi osobní a sugestivní autorská výpověď. Profese pedagoga se odrazila v pečlivě vypraveném bookletu, obraz na titulní straně je ukázkou Pszczolkova výtvarného talentu. Je to i výpověď osobitá, jakkoli v tom spočívají různá úskalí, která s osobitostí souvisí a přinášejí rysy určité rázovitosti. Možná by větší prostota v celkovém ustrojení některých písní nebyla na škodu. Pszczolka je výborný textař a jeho tvorba si určitě najde své publikum. Zcela jistě chtěl na svém debutu zanechat to nejlepší, zřejmě proto také povolal početnou suitu spřízněných muzikantů. Výsledek je pestrý a aranžérsky místy až opulentní. Odyssea 2020 si zaslouží pozornost, ať už vám některé písně sednou více, či méně. Rozhodně se jedná o písničkářskou poetiku, která stojí na silných myšlenkách, kvalitních textech a dramaticky vzletné hudbě.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.