Vltava v Kofole naživo ukázala, že Spass muss immer sein. A všichni jí rozuměli
26.3.2023 18:33 Milan Bátor Hudba Report
Kofola Music Club v Krnově v březnu oslavil jednatřicet let od svého založení. Prestižní adresu pravidelně navštěvují špičky tuzemské i mezinárodní scény. Nejinak tomu bylo také v sobotu 25. března, kdy sem zavítala jedna z nejoriginálnějších českých kapel Vltava. Legendární formace přijela s novou deskou Spass muss immer sein, která získala kromě nominace na Cenu Anděl i nadšené reakce fanoušků i kritiky. Vypadá to, že příběh jednoho z nejoceňovanějších počinů Vltavy s názvem Marx, Engels, Beatles našel v novinkovém albu své další dějství. V Krnově to alespoň kapela se statusem kultu vynikajícím koncertem jednoznačně potvrdila.
Frontman kapely Vltava Robert Nebřenský v Krnově.
Foto: Aleš Honus
Hurá, Vltava! Zvolal autor této reflexe někdy v polovině devadesátých let, kdy poprvé slyšel tuto jedinečnou kapelu. To bylo v dobách, kdy tuzemským hitparádám kralovala jména jako Oceán, Lucie, Kreyson… a Vltava zpívala „v hodinkách je hotýlek a bydlí v něm kašpárek…“. Hledáte-li v české hudbě někoho, kdo dokázal spojit bezbřehou imaginaci s osobitě zpracovanými populárními trendy do navýsost autorského stylu, s největší pravděpodobností dospějete k partičce kolem jedinečného frontmana Roberta Nebřenského.
Nad Vltavou se podivovali hudební publicisté všech generací. Není divu, že jim imponovala estetika kabaretu, hravosti a postmoderní nadsázky, která nikdy nespoléhala na berličky košilatých vtipů, sebestředných zpovědí či sentimentálních dojáků. Vltava si vystačila s opulentní imaginací Roberta Nebřenského, která přišla s nevídanou záplavou surrealistických a dadaistických postřehů, hříček a nápadů.
Málokteré rockové album z devadesátek má status dokonalého kultu jako Marx, Engels, Beatles. Mimochodem, je to deska, kterou si můžete kdykoli pustit a její síla není menší ani o jeden newton. Vltava je taky kapelou, která vždy oslovovala mladé lidi, vzpomínám si, jak euforická byla reakce publika na studentských majálesech.
Bezmezná otevřenost hudebním i textovým vtípkům Vltavě dala jakési antikorozní kouzlo. „Když bozi zestárnou, tak nosej hroby v holinách…“. Ti znalejší řemesla ale dobře věděli, že se kapela vždy opírala o spektakulární instrumentální ztvárnění s podivuhodnými žánrovými přesahy. Všechny vzácné přívlastky ve Vltavě zůstaly do současnosti, což potvrzuje aktuální výtečná deska Spass muss immer sein, kterou kapela přivezla do krnovského hudebního svatostánku Kofola Music Club.
Do Krnova přitom Vltava zavítala po předlouhých deseti letech. Když už jsme u čísel, tento vyhlášený hudební klub, který už dvacet let provozuje Martin Hradečný, letos také slaví, a to rovných jednatřicet let! Za tu dobu zde vystoupili kromě špičky i hudebního dorostu takoví velikáni a legendy, že by se lecjaké větší město mohlo rdít studem.
Vltava v sestavě Robert Nebřenský (kytara, zpěv), František Svačina (klávesy), Ondřej Klímek (dechové nástroje, zpěv), Tomáš Uhlík (baskytara) a Ondřej Pomajsl (bicí) krnovskému publiku představila hlavně písně z nové desky. Zazněly songy Smutnej pták na krajem, Hebké malé rukavice, Slunce starej náčelník či eponymní Spass muss immer sein! a mnoho dalších. Nová deska si kvalitou, pestrostí i zpracováním hudebních i textových nápadů vskutku nezadá s nejoceňovanějším vltavským albem. Také jí Nebřenský v Kofole bez zdráhání označil za nejlepší album kapely.
Samozřejmě nechyběly ani nestárnoucí hudební perly této legendy, které si kapela s chutí vystřihla. Vltava je jako energetický drink. Její písničky nejdříve jen tak lehce zašumí, ale posléze pomocí strhujících sólových improvizací nejčastěji pod kuratelou fenomenálního Ondřeje Klímka dokážou pořádně zamotat hlavu a rozpumpovat nohy.
Klímek je vůbec fantastický muzikant. Během koncertu střídal saxofony s příčnou flétnou, přičemž ukázal, jak je se všemi instrumenty srostlý. Jeho sóla mají perfektní výstavbu a dokážou písničku povznést a vygradovat. Klímek je i velmi solidní zpěvák. Nebřenskému sekundoval nejen čistými doprovodnými hlasy, ale zvládnul i hlavní vokál v písni Smutný příběh Váni.
Kromě Nebřenského ve Vltavě hraje ještě další zakládající člen, František Svačina. Jeho klávesy jsou poznávací značkou kapely. Ojívené jazzem, blues i latinou, podle charakteru té či které písně, patří k nejspolehlivějším kvalitám, která pořád kypí skvělými nápady a nespoutanou energií. Tomáš Uhlík na basu ve spolupráci s Ondrou Pomajslem za bicími tvoří jednu z nejlepších rytmických úderek v České republice. Takový groove, který pánové produkují se holt jen tak neslyší.
No a Robert Nebřenský? Ten si zpočátku trochu nesměle, ale postupně čím dál víc rozjívené, euforické publikum v krnovském klubu užíval. Také jeho kytarovým partům se sluší vyseknout poklonu. Nebřenský dokonce zahrál ryze akustickou verzi Mayn Rue Plats… Taková invence a harmonická pestrost se hledá jen stěží.
Natolik vřelé přijetí Vltava zjevně nečekala. Sice na jejich koncert nepřišly davy, ale přítomní si Vltavu vychutnali, jako by hrála naposledy. Po každé písni následoval ohlušující potlesk a jásot nadšených fanoušků. Došlo i na přídavky, kdy kapela potěšila svými obligátními hity Kapitán pejsek, Prasátko a Zajíc a koza.
Hurá, Vltava! Zvolal autor této reflexe někdy v polovině devadesátých let, kdy se poprvé seznámil s jedinečnou formací. A zvolal radostně tentýž slogan znovu i na včerejším koncertě kapely. I po více než třiceti letech je možné konstatovat, že Vltava patří k absolutní špičce české hudební ligy. Navíc svým novým báječným albem ukázala, že když bozi zestárnou, nepatří vůbec do starého železa. Pořád mají co říct a dělají to zábavně a neotřele. S hravostí, instrumentální brilancí a drajvem, který má velkou vitalitu a sílu. Vltava je prostě mnohem záživnější, originálnější a mnohotvárnější kapela, než u nás bývá zvykem.
Mě už to tady nebaví
V mrmlavým údolí
Svět jak malý podnájem
Díky moc mám nezájem
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.