Bratři a sestry ve Studiu G říkají: Mějte se rádi, pomáhejte si a zajděte spolu občas na oběd
27.1.2023 08:04 Ladislav Vrchovský Divadlo Recenze
Studio G v Ostravě nasadilo do svého repertoáru inscenaci hry Terezy Agelové Bratři a sestry v režii autorky, která ve svém textu pokračuje v rozvíjení témat, naznačených již v její první v Ostravě uvedené práci, v inscenaci Dvě čárky. Tentokrát se pohybuje v oblasti rodičovství a rodičovské odpovědnosti promítané do rodinného soužití a vzájemných vztahů. A promítané i do dopadů vztahů sourozeneckých, trvajících v časech budoucích po smrti rodičů.
Z inscenace Studia G Bratři a sestry.
Foto: Viktorie Kubicová
Představení začíná upozorněním na biblickou bratrovraždu, v níž Kain zabíjí Ábela. Agelová však nediskutuje nad motivy bratrovražd. Ve svém textu spíše rozvíjí debatu nad genezemi takových motivů, nad odpovědností rodičů za to, jak a k čemu vychovávají své děti. Opět téma velmi aktuální, stejně jak je tomu u Dvou čárek. Samotný výběr předlohy potvrzuje i promyšlenou dramaturgii Studia G, ve které nemají místo mainstreamové „řachandy“ z oblasti komerčního divadla, ale aktuální existenciální a společenská tematika, případně debata o vývoji současného divadla jako takového.
Ve své režii se Tereza Agelová opírá o postupy, naznačující osobitý autorský rukopis, jinými slovy také osobitou režijní poetiku. V ní se hlásí k postupům z netradičního divadla, performance, totálního divadla, které obsahuje míchání žánrů, a práci s nejrůznějšími výrazovými prostředky, například s hudbou, zpěvem, tancem, pohybovým divadlem a výtvarnými prvky.
Inscenace je vybudována velmi důkladně, s důrazem na přesnost a stručnost téměř minimalistickou, s důrazem na dovedení do pointy u každého dílčího jevištního obrazu. Režisérka dává velký prostor hercům, dokonce v textu upozorňuje na výsledky jejich vlastní herecké tvorby obsažené v jednotlivých výstupech. Nechybí zde však humorný nadhled, tolik důležitý u vážných témat.
Ve hře Bratři a sestry jsou čtyři postavy, střídavě zobrazující otce, matku, bratra a sestru. Čtyři protagonisté (dvě herečky a dva herci) se proměňují v průběhu děje z jednoho na druhého a k tomu ještě místy z rolí členů rodinného čtyřlístku vystupují a mění se v moderátory, zpěváky a hudebníky.
Miroslava Georgievová, Andrea Zatloukalová, Dušan Urban a Jakub Georgiev, kteří, podle slov uvedených v programu k inscenaci hrají, zpívají, tančí a z rodinných traumat se léčí, ukazují výrazné osobnostní herectví. Co se technik hereckého projevu týká, není zde nikomu z nich možné něco vytknout.
Dušan Urban je přesně takový, jakého ho publikum zná z domovského Divadla Petra Bezruče – v projevu střídmý a přesný, pravdivý a srozumitelný, lehce navazující vztah s divákem, a hlavně pracující důsledně pro inscenaci a její kýžené vyznění.
Miroslava Georgievová ukazuje i schopnosti zatím na jevišti v Géčku příliš neuplatňované, tedy zpěv a tanec. A je výborná. O Andree Zatloukalové lze říci totéž, co o její ženské kolegyni v inscenaci.
Jakub Georgiev by snad mohl jen poněkud zpřesnit (ve spolupráci s autorkou textu Terezou Agelovou a také s dramaturgyní inscenace Sylvií Vůjtkovou) svůj výstup v písni odzpívané v ostravském žargonu v závěru inscenace. Všude jinde hraje téměř bez chybičky, a tak doplňuje patřičným způsobem společnou snahu a výpověď. Její znění je obsaženo v titulku recenze.
Studio G má v inscenaci Bratři a sestry další výrazný titul, kterým se může skutečně chlubit.
*
Recenze je psaná z reprízy inscenace odehrané 24. ledna 2023. Premiéra představení byla 18. prosince 2022.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.