Představení V kruhu se snaží bořit mýty kolem tématu duševního zdraví
14.1.2023 13:46 Tereza Cigánková Divadlo
Duševní zdraví se v posledních letech (a zvláště po pandemii covidu) stalo velmi diskutovaným tématem napříč generacemi, profesemi i oblastmi života. O prolomení tabu a zboření mýtů okolo psychických problémů se snaží také performance V kruhu akrobatky a herečky Kláry Hajdinové, založená do velké míry na osobních zkušenostech autorky. Do prostor Janáčkovy konzervatoře v Ostravě ji jako první bod své dramaturgie pro rok 2023 přivezla platforma Move Ostrava.
Klára Hajdinová v představení V kruhu.
Foto: Kamil Hauptmann
Dřevěná skříňka, zlatá fólie, japonská soška pro štěstí Maneki Neko a kruh zavěšený vysoko nad jevištěm. Mezi těchto pár předmětů – a zároveň jakýchsi symbolů proměn našeho vnitřního světa – na jinak holé scéně vstoupila postava zabalená do mikiny s kapucí a tepláků. Usedla na zem a schoulila se do sebe, jakoby se chtěla před vším schovat. Ticho postupně narušily úryvky rozhovorů s těmi, kdo se v životě museli potýkat či se potýkají s duševním onemocněním. Za zvuku jejich niterných zpovědí se i zahalená postava začala pomalu rozhýbávat a otevírat, komunikovat a znovu utíkat.
Tímto obrazem zahájila Klára Hajdinová své první autorské představení, v němž se ukázala jako všestranná performerka, zdatně propojující vzdušnou akrobacii s mluveným slovem, tancem i zpěvem. Proměňovala se plynule z dětsky upřímné ženy do divy zpívající píseň o životě s antidepresivy, do elegantní artistky, nebo nebojácné zástupkyně všech, kdo potají i nahlas bojují se svými démony.
Proměňovaly se také významy kruhu – ústředního prvku inscenace. Mohl představovat pilulku, ke které v naději na vnitřní klid utíkáme, stejně tak odkazovat na nekončící koloběh nepříjemných stavů, zlepšení a propadů, doby s medikací a bez. Kruh je však zároveň místem bezpečí a přijetí. A v neposlední řadě je nářadím v jedné z novocirkusových disciplín, kterým se Klára Hajdinová primárně věnuje.
Představení V kruhu nejenže obecně dokumentuje příběhy lidí bojujících s nějakou formou duševního onemocnění, ale je i velmi intimní zpovědí protagonistky, která po dlouhou dobu zažívala úzkost a panické ataky. Jak sama říká, sólovou inscenací překonala některé ze svých největších strachů a vystoupila daleko ze své komfortní zóny, kde mohla najít nové možnosti vyjádření (k tomu jistě dopomohla spolupráce s umělkyněmi Cécile Da Costou a Eliškou Brtnickou). I přes tento osobní rozměr ale umí Hajdinová nahlížet téma duševního (ne)zdraví komplexně a s pochopením pro „ty okolo“ – přátele, rodiče, kolegy, kteří si často neví s náročnými stavy rady a jejich rádoby pomáhající doporučení situaci spíše zhoršují.
Bezmoc je totiž také součástí začarovaného kruhu. Prolomit ji často zvládne až odborník – psychoterapeut nebo psychiatr. Kolem odborné péče v této oblasti se ale stále vznášejí předsudky a domněnky. Ty se autorka rozhodla prolomit pomocí závěrečné diskuze, do níž kromě diváků zapojuje také psychoterapeuta. K debatám v Ostravě byla přizvána psycholožka a psychoterapeutka Kateřina Ožanová a zodpovídala otázky z publika jak po dopoledním uvedení pro studenty Janáčkovy konzervatoře, tak po večerní repríze pro širokou veřejnost. Diskuzi moderovala Kateřina Huberová.
Performance Kláry Hajdinové svým námětem rozhodně nešokuje, přece jen, jak bylo řečeno výše, se o psychických problémech mluví stále více a otevřeněji. Přesto v této one-woman show najdeme nuance, které nás nutí přemýšlet o dané problematice jinak. Jednou z nich je upozornění na tendenci nasazovat si různé pomyslné masky, abychom před světem (a často i sami před sebou) obstáli, připadali zdraví, výkonní, bezproblémoví. Chceme si namluvit, že všechno je vlastně v pořádku, že léky ledacos vyřeší, že to špatné potlačíme někam hluboko. Mohou to být masky věčného optimismu a pozitivní nálady, workoholismus nebo iluze dokonalosti – aby náš život vypadal skoro jako ta zlatá kočička pro štěstí, usměvavá, nablýskaná a neunavitelná.
Díky práci Kláry Hajdinové se můžeme pokusit podívat se pod tento „ochranný štít“. Ne proto, abychom se vyděsili a utekli, ale naopak přijali nedokonalost, svou i těch druhých.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.