Novinka ostravského Divadla Mír Ledvina dokáže rozvibrovat nejen bránice, ale i svědomí diváků
8.1.2023 11:51 Evelína Vaněk Síčová Divadlo Recenze
Divadlo Mír pod záštitou magického úplňku představilo v sobotu vyprodanému hledišti premiéru nové inscenace divadelní hry Ledvina. Autorem textu je rakouský dramatik Stefan Vögel. Divadlo Mír jej uvádí v překladu Michala Kotrouše. Režie se ujal Peter Gábor a dramaturgie Alice Olmová. Herci obklopeni scénou Michala Syrového převedli opět kvalitní konverzační představení, které má své předvídatelné chvilky, ale neubírá na kvalitě diváckého zážitku. Inscenace podpořená hudbou Michala Sedláčka a doladěná kostýmy Tomáše Kypty se opět dočkala ocenění v podobě potlesku ve stoje.
Albert Čuba a Lada Bělašková v inscenaci Ledvina.
Foto: Jan Lipovský
Darovali byste svou ledvinu? Tato otázka rezonuje celým představením a je jakýmsi dmychadlem, jenž rozfouká veškeré vybudované masky mezi partnery a přáteli. Jak se dokáží čtyři lidé postavit před takovouto otázku v situaci, kdy se to všech bezprostředně dotýká?
Téma zpracoval do svého divadelního textu Stefan Vögel, původně kabaretní herec, majitel divadla a v současnosti především autor divadelních her. Ledvina je inscenace v příjemném tempu, které se sice točí pořád kolem jednoho tématu, ale s dobře načasovanými zvraty přinášející nové skutečnosti, které děj posouvají kupředu. K inscenaci opět vznikl program, jenž poskytuje divákovi rozhovory s jednotlivými herci a vkusně zpracované téma dárcovství a transplantace ledvin.
Divadlo Mír je momentálně skloňované ve všech směrech a jeho popularita stále stoupá, o to více si cením na jednotlivých premiérách neutuchající preciznost divadelní práce. Vše je dotažené a je vidět, že každý z tvůrců do své práce vkládá maximum. Počínaje scénou Michala Syrového, která koresponduje s charakterem ústřední dvojice a nabízí chladný minimalismus s uměleckými prvky, jež mají svou roli i v příběhu, a konče výběrem hudby, která děj neruší, vkusně ho doplňuje a dotváří celkovou atmosféru.
Podobně jsou na tom i kostýmy Tomáše Kypty, které dodávají svým postavám hlubší rozměr. Elegantní Kathrin (Lada Bělašková), vkusně moderní Arnold (Albert Čuba) upjatě extravagantní Diana (Marie Anna Kupcová) a vágně neukotvený bodrý Gustav (Ondřej Malý).
Kombinace těchto faktorů pak výsledný efekt znásobuje a vytváří velmi kvalitní představení. Režie Petera Gábora není ostravským divákům cizí. Navíc v kombinaci s dramaturgyní Alici Olmovou jde o opakovanou spolupráci, která nese ovoce. Konverzační komedie jsou bezesporu těžkou disciplínou, kde se ukazuje, jak důležitá je chemie mezi herci a jak i dobrý text potřebuje dobrou oporu v režii. Divadlo Mír dokazuje, že herce jejich práce baví a naplňuje.
Albert Čuba si svou roli (byť svou postavu popsal v programu slovy: „Arnold je hrozný blbec”) doslova užívá. Místy jeho role sklouzává do one man show, ale představení to neubírá na záživnosti, naopak, na Arnoldově slaboduchých projevech v podání Alberta Čuby se baví celé hlediště a slyšet je mnohdy více pánský smích.
Lada Bělašková se stala nedílnou součástí souboru divadla Mír a jsem moc ráda, že zrovna role Kathrin připadla jí. Dlouho jsem se neuměla srovnat s jejími rolemi rozverných dívčin, které už mi k ní neseděly, a najednou je tady elegantní dáma se smyslem pro situaci, která svého manžela umí vytrestat s grácií a nadhledem. Její postava sice není o moc lepšího charakteru než Arnoldova, ale Lada Bělašková ji hraje se sympatickým klidem. Zbytečně nekřičí, ladně se pohybuje po jevišti bez afektů a nechává rozehrát vše kolem sebe. Tato poloha ji velmi sluší.
Oceňuji, že Divadlo Mír dává příležitosti i nejmladším hercům. Marie Anna Kupcová již v inscenaci Tik Tik prokázala, že umí držet krok s mírovým souborem a mladickou nezkušenost lze v jejím projevu zaznamenat jen stěží. Nervozita se projevuje snad jen v hlasitějším projevu dominantní Diany, ale to se dá pochopit. Razantnost Dianina projevu je dost výrazná sama o sobě a Marie Anna Kupcová si se svou rolí umí poradit, není tedy potřeba ještě dodávat rušivého zvuku klapajících podpatků, bez kterého bych se obešla.
Nesourodou dvojici doplňuje Gustav, který je pravým opakem chladné a racionální lékárnice. Optimista s dobrým srdcem, jenž přes svou laskavost nevidí pravdu, která je zjevná. Při premiéře jsem měla možnost zhlédnout v této roli Ondřeje Malého, který se alternuje s Bořivojem Čermákem. Ondřej Malý dokonale vyobrazuje Gustava jako paralelu k naději, že to s těmi pokřivenými charaktery není až tak zlé, avšak v převaze těch pokryteckých a sobeckých osobností je ta naděje mizivá.
Inscenace Ledvina je příjemná komedie s hořkým dovětkem, která rozvibruje nejen bránice, ale také svědomí, a určitě si každý z nás v průběhu představení může sám před sebou odpovědět na tak nenápadnou otázku, zda bychom byli ochotní darovat tento životně důležitý orgán.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.