Improvizační večer Plynutí na Janáčkově konzervatoři: V pohybu jsme všichni na stejné lodi
9.12.2022 21:55 Tereza Cigánková Divadlo Recenze
Čtvrteční úplňkový podvečer na Janáčkově konzervatoři patřil dalšímu z řady setkání hudební a taneční improvizace s názvem Plynutí, za jejichž organizací stojí tanečnice, choreografka a pedagožka Kristýna Slezáková. Na jevišti se tentokrát sešlo devět uměleckých osobností, z nichž každá je svým způsobem propojena s ostravskou taneční scénou, ačkoli současné působení většiny z nich je od moravskoslezské metropole už značně vzdáleno.
Z improvizačního večera Plynutí.
Foto: Radim Golka.
Taneční improvizace ve svých rozličných podobách má v Ostravě dlouholetou tradici. Vznikala a rozpadala se nejrůznější taneční uskupení, komunita tanečníků se přirozeně obměňovala, avšak tvořivé a improvizaci otevřené „podhoubí“ nepřestávalo existovat. Mezi umělci, kteří byli či jsou součástí tohoto vývoje, výrazně figuruje právě jméno Kristýny Slezákové – aktivní interpretky, pedagožky, vedoucí dnes již bohužel zaniklé pohybové jednotky Stres ve Vřesu a v neposlední řadě iniciátorky pravidelných improvizačních večerů, na které vždy navazuje také série workshopů pro veřejnost.
Projekt Plynutí si během několika minulých let prošel určitou evolucí a získával obrysy. Nyní už, dá se říct, stojí na pevných základech. Kromě Kristýny je jeho nedílnou součástí vokalista a hlasový improvizátor Patrik Kee Kedzierski – k této stabilní dvojici pak přicházejí profesionální tanečníci i studenti tance, kteří mají chuť objevovat tvorbu „tady a teď“ a nezaleknou se zadání: Máme pár styčných momentů, ale jinak nevíme, co bude.
Letošní adventní Plynutí, které zároveň připadlo na magické období úplňku, lákalo na mimořádné obsazení – ke Kristýně a Patrikovi se připojily tanečnice a choreografka Anna Prokopová, tanečnice a ředitelka platformy MOVE Ostrava Jana Ryšlavá, aspirující tanečnice Adina Mlčáková, dále student současného tance na Janáčkově konzervatoři Mikuláš Juřík a profesionální tanečníci, performeři a choreografové Radoslav Piovarči, Filip Staněk a Vladislav Šoltýs. Při tak silné sestavě u mne – diváka, který Plynutí vidí naživo poprvé – panovaly obavy, jestli se taneční osobnosti nebudou na jevišti takzvaně „bít“ nebo snažit překonat jedna druhou. O to příjemněji mě pak překvapila atmosféra celého večera, v níž ego šlo stranou a převládlo napojení se na společný záměr, atmosféru, vizi.
Plynutí (a také splynutí) celé skupiny ale nebránilo tomu, aby vynikly individuality a styly, v nichž se jednotliví tanečníci cítí dobře. Přesně to přinášelo lehké napětí i třecí plochy. Z kontrastu (a občas i konfliktu) totiž mohou vzniknout zajímavé situace, které posouvají dění na jevišti vpřed a nenechají tok pohybu ustrnout. A tak jsme mohli vidět okamžiky meditativního jógového flow, dravou energii ve skocích a akrobacii, něžné až romantické napojení, synchron i chaos, setkání i rozpojení, vyvažování ženského a mužského elementu a – pro mě zásadní prvek – humor!
Pomyslnou stěnu, která by snad mohla vzniknout mezi umělci a diváky, totiž spolehlivě rozboural smích a oddechnutí, že tanec a improvizace není smrtelně vážná záležitost, kterou je vždy nutné sledovat s kamennou tváří a hlubokým zamyšlením, ale můžeme se u ní usmívat a bavit a vědět, že tanečníci jsou lidé jako my (a občas se jim taky něco nepovede).
Kde vlastně se nacházely ony styčné body, kde se umělci mohli setkat a sjednotit, nebylo v průběhu večera vlastně ani možné určit – i když se jednalo o improvizaci, budilo Plynutí dojem dobře nazkoušeného představení. Tady se ukázala schopnost všech zúčastněných na sebe vzájemně reagovat, tvořit a rozvíjet příběhy i umět z nich ve správnou chvíli odejít. V tom všem je do velké míry podpořila hudba, kterou Patrik Kee vytvářel rovněž přímo na jevišti, občas tempo udával a občas se mu přizpůsoboval, jak bylo potřeba. Jeho hlasové a zvukové kreace umí být křehké a zasněné, ale rázem se dokáží proměnit a díky těžkým beatům dominovat celé scéně. V každém případě jsou posluchačsky nesmírně příjemné a věřím, že také inspirativní pro ty, kdo s nimi (a na ně) tančí. V neposlední řadě musíme zmínit i světelný design, který se stejně jako ostatní prvky večera vezl na vlně improvizace. Nápady vznikající na scéně dotvořil světlem Jakub Labor a troufám si říct, že bez jeho přispění by dojem z Plynutí nebyl takový, jaký jsme si nakonec mohli odnést.
Závěrem mohu upřímně konstatovat, že jsem si tuto chvíli čiré improvizace užila více, než bych byla sama čekala. Víc než polovinu interpretů osobně znám a vím, čím se zabývají, neviděla jsem je však nikdy fungovat spolu na jevišti, ani improvizovat v takovém rozsahu, jako tomu bylo právě v Plynutí. Překvapilo mě, jak otevřeně do této výzvy šli a byli schopni se navzájem podpořit tak, aby nikdo nevyčníval ani nezapadl, bez ohledu na zkušenosti, věk, pohlaví či cokoli jiného. V konkurenčním a na výkon zaměřeném oboru, jakým tanec může být, je to důležitá připomínka toho, že v pohybu jsme nakonec stejně všichni na stejné lodi.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.