Čtyřikrát bravo!!! Ostrava triumfovala na Cenách Thálie. NDM proměnilo všechny nominace
9.10.2022 11:02 Milan Bátor Divadlo Report
Devětadvacátý ročník Cen Thálie se stal pro Národní divadlo moravskoslezské (NDM) jedním z největších historických triumfů. Veronika Forejtová, Hana Fialová, Natalia Adamska a Jana Sibera získaly nejvyšší ocenění za své umělecké mistrovství, které mohlo vzniknout a rozvíjet se právě v Ostravě. Slavnostní galavečer v Národním divadle v Praze trval necelé dvě hodiny a moderovala ho sice na záskok, ale naprosto excelentně Daniela Písařovicová.
Zleva oceněné Natalia Adamska, Hana Fialová, Jana Sibera a Veronika Forejtová spolu s ředitelem NDM J. Nekvasilem.
Foto: Lucie Maceczková
Divím se, že jsou Ceny Thálie stále mezi námi, poznamenal prezident Herecké asociace Ondřej Kepka, který k divákům Národního divadla a u televizních obrazovek promluvil nečekaně z videozáznamu. Ceny Thálie přečkaly otřesy posledních let a v konsenzu se starou pravdou, že všechno zlé je pro něco dobré, se rozšířily o nové kategorie. Kultura přežila restrikce a možná i trochu ozdravěla, protože nakonec zůstane jen to, co má trvalou hodnotu a přínos.
Ceremoniál moderovala Daniela Písařovicová, která na přípravu neměla dny, ale jen hodiny. Tento záskok se ale náramně dobře vydařil, oblíbená moderátorka a redaktorka měla v rukávu okřídlené bonmoty z Cimrmanů. Písařovicová sršela optimismem, nadhledem a pro každého, kdo přišel na pódium měla připravenou otázku „na tělo“. Jednou se jí to vrátilo zpátky, když se zeptala Vlastimila Harapese, jakou moderní taneční techniku by si rád vyzkoušel. Harapes odvětil „Bylo toho dost“ a bylo vymalováno. Jinak ale moderátorka potěšila spolehlivou jistotou, bezproblémovou výslovností a nenuceným zvládnutím každé situace.
Ceny Thálie proběhly bez doprovodného uměleckého programu, místo estrádních čísel galavečer nabídnul videosekvence, v kterých o oceněných umělcích hovořili čeští teatrologové, herci, publicisté, kolegové či rodinní příslušníci. Jejich medailonky byly místy až dojemné a vyzněly jako osobní a krásné vyznání. Nejsilnější okamžiky podle předpokladu přišly s oceněním za celoživotní mistrovství. Poděkování operní pěvkyně Libuše Márové, muzikálové herečky a zpěvačky Gally Macků, Martina Hilského a Viktora Polesného se vymykala běžným proslovům. Plná moudrosti a hluboké životní zkušenosti by mohla být motivací pro každou lidskou činnost.
Národní divadlo moravskoslezské mělo v ohni několik svých želízek, ale to, že se mu podaří proměnit všechny nominace, předčilo všechna očekávání. Thálie za balet, tanec a pohybové divadlo putuje k Natalii Adamské za titulní roli v baletu Carmen. „Jsem nesmírně vděčná a nadšená z tohoto úžasného ocenění,“ prozradila deníku Ostravan.cz šťastná Adamská po galavečeru. „Žádná slova nedokážou dobře popsat, jak se skutečně cítím. Je to něco, o čem jako umělec sníte“, dodala Adamská.
Ocenění bohužel nezískala herečka Markéta Matulová, která se v nominacích objevila dokonce dvakrát: za roli Julky v inscenaci Šikmý kostel a za jedinečné ztvárnění Věry v inscenaci Špinarka, za níž si vysloužila širší nominaci. To však vůbec nevadí. Kdo viděl, jak věrohodně dokázala Matulová legendární zpěvačku Věru Špinarovou ztvárnit, nemá nejmenší pochybnosti o tom, že jde o zásadní výkon nejen v ostravském měřítku. Připomeňme, že širší nominace si z ostravských herců zasloužili i Barbora Křupková a Jakub Burýšek.
Obrovské ocenění ostravského muzikálu představuje už druhá Cena Thálie pro Hanu Fialovou. Tato nezaměnitelná, jadrná a neobyčejně charismatická muzikálová diva trvale změnila tvář ostravského hudebního divadla. V sobotu večer přidala Fialová ke své první Thálii druhou sošku, a to za svou nezdolnou a laskavou paní Ádu v muzikálu Květiny pro paní Harrisovou. Ten se stal jednou z největších senzací tuzemské muzikálové scény. Fialová v titulní roli podala famózní výkon a během poděkování tradičně zmínila široký okruh svých blízkých (v tomto ohledu jí překonal pouze upovídaný operní pěvec Martin Bárta). Po skončení galavečera se sice skleněná soška pro Hanu Fialovou nedopatřením rozbila, ovšem pořadatelé okamžitě zareagovali slibem, že první dáma ostravského muzikálu obdrží sošku náhradní. A my dodáváme, že střepy přinášejí štěstí, což znamená, že na Hanu Fialovou ještě další ceny možná čekají v dalších letech.
Další radostí Národního divadla moravskoslezského je ocenění sopranistky Jany Sibery. Sympatická operní pěvkyně se objevuje na prknech NDM řadu let a její výkony patří dlouhodobě k nejspolehlivějším a nejvýraznějším. Cena za titulní roli v inscenaci Manon je trefou do černého. Manon Julese Masseneta patří v operním repertoáru k těm nejnáročnějším postavám, Sibera ji však ztvárnila s obdivuhodnou lehkostí. „Spolupráce s NDM je skvělá!“, nešetřila nadšením sopranistka po skončení přímého přenosu. „Na Manon jsem se hodně naučila a těším se na další krásné výzvy,“ dodala sopranistka.
Thálii za celoživotní mistrovství obdržela Veronika Forejtová. Legendární herečka ve svém projevu zavzpomínala na rázovité ostravské poměry a její poděkování patřilo k nejkrásnějším. Největší ohlas získal Bolek Polívka, který dal k dobru hlášky svých rodičů a na závěr se rozšafně rozpovídal o svých „ženách“.
Pro Ostravu byl 29. ročník Cen Thálie mimořádně úspěšný, ale mnohem větším úspěchem je to, že divadlo hraje a že se hraje pro lidi. Ostatně to během večera zaznělo z mnoha úst. A největší zážitek večera? Pro mne nepochybně nádherný, neopakovatelný Petr Kostka, který měl předat ocenění svému kolegovi Františku Němcovi. Jeden z velikánů českého herectví se z důvodu nemoci nemohl ceremoniálu osobně zúčastnit. Kostkovo překvapení a bezelstné zklamání bylo kamarádské a nesmírně dojemné. Rivalita v umění nemá smysl a tito dva nejlepší z nejlepších ukázali, že přátelství a vzájemná podpora je nad všechny soutěže světa. Díky!
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.