Boris Urbánek: Cením si snahy vrátit klubu Parník někdejší lesk a výjimečnost
30.9.2022 09:32 Milan Bátor Hudba Rozhovor
Známý ostravský skladatel a jazzový pianista Boris Urbánek je v Parníku jako doma. Nejen, že tam vystupuje s různými formacemi, ale aktuálně se podílí také na programové nabídce prestižní řady Ostrava Jazz Nights jako nezávislý konzultant. V měsících říjnu a listopadu v Parníku proběhne řada zajímavých koncertů. O nich jsme s Borisem Urbánkem vedli hovor, během nějž přišla řeč i na dřevní začátky vyhlášeného ostravského hudebního klubu.
Skladatel a jazzman Boris Urbánek.
Foto: archiv
Už 5. října vystoupí v rámci Ostrava Jazz Nights v Parníku vibrafonista, hráč na bicí a skladatel Irek Głyk v duetu s talentovaným klavíristou Piotrem Matusikem. Jak na tebe jejich společný projekt působí?
Ireka Glyka znám už delší dobu, kdy se představil na Jazz Open Ostrava v roce 2016 se svou dcerou, dnes už velmi známou baskytaristkou Kingou Glyk. Tenkrát ji doprovázel jako bubeník. Irek je tedy velmi všestranný muzikant, což koneckonců dokládá jeho hra na vibrafon. Famózního pianistu Piotra Matusika mohli ostravští posluchači vidět a slyšet na Jazz Open 2017 s kapelou Lakise neboli Apostolise Anthimose. Já mám naprosto čerstvý zážitek z 25. září, kde hrál opět s Lakisem na jeho narozeninovém koncertu v překrásné hale Cavatina v Bialsko Biale. S Irekem už jsme se domlouvali někdy před dobou covidovou, v rámci projektu Silesian Open, ovšem události vše ovlivnily tak, že teprve teď jsme se konečně domluvili na termínu a místě. Jeho duet se skvělým pianistou Piotrem Matusikem slibuje krásný hudební zážitek.
Brighton Blues Cartel jsou pro mne úplně neznámý pojem. Tohle britské bluesrockové trio není dohledatelné ani na YouTube. Máš s touto kapelou, která v Parníku zahraje 11. října, nějakou zkušenost?
Upřímně, vím toho asi tolik co ty.
Tak to bude asi překvapení pro všechny. Řada Ostrava Jazz Night v říjnu pokračuje i společným koncertem Boris Band Combination a flétnisty Jiřího Stivína. Čím je pro tebe tento významný muzikant v kontextu české hudební scény?
Jiří letos slaví velmi významné jubileum, což je pádný důvod to pořádně oslavit. Představovat Jirku Stivína asi netřeba, protože to je jedna z největších legend evropské hudby.
Souhlasím, tak tedy konkrétně: Co můžeme od této legendy, která oslaví v Parníku své letošní osmdesátiny očekávat?
Čeká nás velmi zajímavý večer, Jirka je nedostižný improvizátor a celý společný koncert bude taková jedna velká improvizace. Na můj dotaz, jestli pošle nějaké noty nebo mu mám poslat já nějaké noty nebo nahrávky, zazněla velmi rychlá a hlasitá odpověď: Neeee! Blázníš ?!
V letošním roce se chopila vedení Parníku Marcela Mrozková Heříková, která působila v opavské organizaci OKO. Od ní jsem se dozvěděl, že se podílíš na programu jazzové linky Parníku jako nezávislý odborný konzultant…
S Marcelou se známe už od gymnazijních let. Požádala mě, jestli bych nebyl takový „přítel na telefonu“, který ji poradí v případě jazzových interpretů. Tedy ano, jak říkáš, plním roli (jen) konzultanta.
Jaké umělce a kapely, bys rád na pódiu Parníku slyšel?
Vše se vždy odvíjí od možností finančních a termínových. Nedávný koncert kytaristy Scott Hendersona je krásným příkladem. Moje touha je stále stejná. Přitáhnout na jazzový koncert co nejvíc lidí, aby to celé dávalo smysl. Třeba se to podaří na duet Glyk – Matusik nebo na Jirku Stivína nebo na Brighton Blues Cartel. 25. listopadu si s kapelou Boris Band Combination pozvu jednoho z nejlepších světových perkusistů Michito Sanchéze z USA, v současnosti člena kapely Jamese Taylora, který spolupracoval s těmi nejlepšími hudebníky světa. Tak snad se tam všichni uvidíme.
Vyhovuje ti dramaturgie Parníku? Ty jsi s tímto klubem srostlý už hodně dlouho, že?
Dnes už se asi málo ví, že Parník je tzv. moje dítě. Tedy přesněji řečeno dítětem „Jazzové nadace“, kterou jsme s kamarádem Štěpánem Rainischem založili, abychom mohli v devadesátých letech provozovat první Jazzklub, tenkrát v klubu Blaník Divadle P. Bezruče a také první jazzové festivaly s názvem „Jazz Club Live“. Doba, místo, tehdejší ředitelka CKV paní Marie Janáková a štěstí stálo při nás u zrodu tohoto unikátního klubu. Parník prošel od těch dob, kdy jsme jej s nadšením a ideály otvírali, eufemisticky řečeno poměrně zajímavým vývojem, který jsem časem sledoval už jen zpovzdálí. Kam se Parník vydá na svou plavbu teď, je ještě asi předčasné hodnotit, nicméně si velmi cením snahy současné ředitelky vrátit Parníku někdejší lesk a výjimečnost. Možná se dočkám i chvíle, kdy si přečtu v záhlaví webové stránky O Parníku, že „Parník zahájil svou koncertní činnost v dubnu 1996, pódium pokřtila kapela Boris Band Combination se svým hostem Petrem Lipou…“ na což předchozí vedení jaksi opomnělo.
Díky za připomenutí, také jsem to nevěděl. Uvidíme se na tvém společném koncertě s Jiřím Stivínem. Máš pro čtenáře Ostravanu nějaký vzkaz?
Jako téměř pokaždé. Přijďte, nebojte se jazzové hudby. Určitě se dobře pobavíte. My pro to uděláme úplně všechno, co je v našich silách.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.