Svatováclavský hudební festival se loučil Svatebními košilemi. Velkorysá výstavba tentokrát převládla nad detaily
29.9.2022 10:14 Milan Bátor Hudba Recenze
Devatenáctý ročník Svatováclavského hudebního festivalu je historií. Největší tuzemská přehlídka duchovní a staré hudby letos nabídla 33 koncertů. Všechny proběhly podle avizovaných scénářů v různých sakrálních stavbách Moravskoslezského kraje. Závěrečný koncert v Katedrále Božského Spasitele v Ostravě patřil hudbě Antonína Dvořáka. Kantáta Svatební košile zazněla v podání Filharmonie Hradec Králové a Českého filharmonického sboru Brno. Sólové party ztvárnili Pavla Vykopalová, Richard Samek a Svatopluk Sem. Provedení řídil dirigent Tomáš Brauner.
Ze závěrečného koncertu Svatováclavského hudebního festivalu.
Foto: Ivan Korč
Kantátu Svatební košile začal Dvořák skicovat na Vysoké u Příbrami. Svém letním sídle, které si zamiloval. Myšlenka napsat hudbu na slova balady Karla Jaromíra Erbena nepřišla hned: Dvořák téma zvažoval, šlo totiž o objednávku hudebního festivalu v Birminghamu. Psal se rok 1884, rok tragického konce Bedřicha Smetany, jemuž Dvořák věnoval na poslední cestu pohřební věnec s nápisem „Na rozloučenou“. Kulturní Evropou letěla zvěst o Dvořákově úchvatném Stabat mater, které bylo s velkým úspěchem hráno doma, v Anglii i ve Spojených státech amerických. Za necelých sedm měsíců bylo hotovo. Před anglickým uvedením byla kantáta předpremiérována v Plzni, ale provedení v Birminghamu vstoupilo do dějin. Dvořák své dílo sám řídil od dirigentského pultu, před sebou měl sbor čítající 400 zpěváků a stopadesátičlenný orchestr! Úspěch překonal veškerá očekávání.
Dvořákova kantáta není jen hudebně strhující a krásné dílo. Je to i velmi náročná kompozice, která si žádá špičkové interprety. Není tajemstvím, že Český filharmonický sbor Brno dokáže zvládat takové úkoly s těžko dohledatelnou analogií. Filharmonie Hradec Králové také kantátu nehrála poprvé, zazněla v podání tohoto orchestru například nedávno na Podzimním festivalu duchovní hudby v Olomouci. Představitelé sólových partů Pavla Vykopalová, Richard Samek a Svatopluk Sem samozřejmě patří do první interpretační ligy v oblasti klasické hudby. Vše nasvědčovalo tomu, že se může povést provedení výborné a mimořádné. Tentokrát ale k podobnému charakteristice něco málo chybělo.
V prvé řadě musíme zmínit dynamickou korelaci orchestru a dalších protagonistů. Pan dirigent Brauner vystavěl kantátu na velmi dramatických kontrastech, což je naprosto v pořádku. Některé momenty zněly hodně makabrózně, to ale syžetu díla spíše prospělo než překáželo. Kostelní akustika je ovšem nevyzpytatelná a některé momenty ve fortissimech vyzněly na úkor dalších účinkujících. Zatímco sbor zpíval často s překrásnou a delikátní srozumitelností, orchestr už nebyl tolik zdrženlivý a sólisty s výjimkou Svatopluka Sema někdy překrýval. Samozřejmě nikdo po nich nemůže chtít, aby místo zpěvu svůj part vykřičeli. Stačilo by pouze jemně doladit.
Filharmonie Hradec Králové ve stejný den hrála ještě další paralelní koncert s kapelou Lucie, paradoxně také v Ostravě. Nejsem si jist, jestli je tohle ideální způsob řešení a už vůbec nechci spekulovat o tom, jak bylo koncipováno složení jednotlivých dělených orchestrů. Čím jsem si ovšem téměř jistý, je fakt, že lepší provedení už jsem slyšel. Nepřesnosti v dechových nástrojích, občasné kolísání intonace a celkové souhry… to jsou věci, které se mohou přihodit i mistrům. Stojí však za úvahu otázka, zdali by orchestr zaneprázdněný jinou akcí nepodal přesvědčivější a konzistentní výkon, kdyby nebyl současně na dvou místech.
Vedle precizního a bravurního Českého filharmonického sboru Brno je zapotřebí vyzdvihnout sólisty v čele s barytonistou Svatoplukem Semem. Ten se dokázal vyrovnat s akustickou nepřízní prostoru i přespříliš razantní dynamikou nejlépe, zpíval zřetelně s přesvědčivým výrazem. Zajisté se mu vedlo dobře i díky mohutnému hlasovému fondu.
Sopranistka Pavla Vykopalová má cit pro dramatické odstínění textu. Oceňuji její schopnost svým hlasem poutavě vyprávět i v nižších hlasových polohách, dechovou výdrž a v každém ohledu kultivovaný projev. V nejexponovanějších pasážích prokázala intonační jistotu a našla dost sil i k strhující gradaci.
Také tenoristu Richarda Samka musíme vyzdvihnout za překrásně kantabilní zpěv a bezchybné výšky. Technicky absolutně bravurní výkon, kterému z mého pohledu chyběla jen o vlásek zřetelnější artikulace koncových hlásek. Výkon všech tří sólistů se vyznačoval souzněním s narací díla a některé momenty, jako třeba duet Vykopalové a Samka či závěrečné Semovo působivé líčení hororového příběhu, lze přidat k těm nejzdařilejším. Škoda přeškoda, že se to podobně nesešlo v celkovém provedení.
Svatováclavský hudební festival dal publiku na závěr impozantní tečku. Také v letošním roce festival potvrdil, že patří na tuzemské scéně k absolutní špičce. A co je velmi důležité, že rok od roku precizuje svou dramaturgii a připravuje nové a crossoverové projekty, které rámec staré a duchovní hudby přesahují a spojují tento festival s přítomností. Za to mu patří velký dík.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.