Janáčkův festival začal s nečekaným dirigentem a úžasným hobojistou, který hudbu umí prožít až do morku kostí
30.5.2022 11:18 Milan Bátor Hudba Recenze
V neděli 29. května začal v Ostravě Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka. Naposledy v Domě kultury města Ostravy, kde co nevidět začne rekonstrukce, ale s nadějnou perspektivou na lepší časy. Tradičním dílem zahajovacího koncertu je Janáčkova Sinfonietta, zazněla také hudba Richarda Strausse. Večerem posluchače poutavě provedl moderátor Jiří Vejvoda, Symfonický orchestr Českého rozhlasu (SOČR) řídil Petr Altrichter. Nečekaně, s obrovským nasazením a zaslouženým úspěchem. V sólové roli se představil vynikající český hobojista Vilém Veverka. Muž mnoha talentů a profesí, jehož provedení jsou na hranici performance.
Vilém Veverka během zahajovacího koncertu MHFLJ.
Foto: Petr Tkáč
Oznámení o zdravotní indispozici Alexandra Liebreicha přišlo na poslední chvíli. Takové nemilé věci se stávají, ale dají se řešit dobrou alternativou. Volba Petra Altrichtera, který šéfdirigenta SOČR zastoupil, byla naprosto adekvátní. Rodák z Frenštátu pod Radhoštěm v Ostravě studoval, pravidelně se vrací a jeho dirigentské renomé je nezpochybnitelné.
Stručně řečeno, dirigent Altrichter zabodoval u publika na celé čáře. Už česká státní hymna jako obligátní úvod festivalu zazněla pod jeho taktovkou s nezvyklou rázností a svěžestí. Bez tak běžného a častého patosu a rozmělněné agogiky evokovala prostou, ale krásnou písničku. Však to také píseň je!
Janáčkova Sinfonietta v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu s Petrem Altrichterem rovněž měla velmi osobité znaky. Altrichter nehledal v partituře nějaké speciality. Prozíravě se vyhnul extrémům v tempech i dynamice a soustředil se především na krásně nesenou melodii a proporční vyváženost orchestrálního zvuku. Sinfonietta je plná nejroztodivnějších sólových pasáží, figurací a instrumentálních motivů. Všechno v ní tak nějak bublá, vře a bouří jako by byla z masa a krve. Podobně na mne hra SOČR pod taktovkou energického Altrichtera působila. Jako dílo plné života a zdravého odhodlání dívat se do budoucnosti. Skvělé provedení s řadou znamenitých hráčských výkonů.
Koncert pro hoboj a orchestr Richarda Strausse je úplně z jiného těsta. Pochopitelně nemá Janáčkovu dravost jako spíš neoklasickou vyrovnanost, smířlivost a mírumilovnost. Ne náhodou vznikl na konci druhé světové války. Sólového hobojového partu se ujal nepřehlédnutelný Vilém Veverka. Muž, který je stejně zdatný interpret, horolezec a fotograf. Milovník rychlých aut a člověk, který si neklade žádné limity. Veverka zahrál Straussovu skladbu s nenapodobitelným elánem. Procítil každý tón, jeho fráze měly nádherně kantabilní zpěvnost opřenou o bezkonkurenční technické zázemí. Místy se hobojista rozohnil natolik, že svými pažemi hudbu ztvárňoval i gestikulací a řečí těla. Excentrická podání Veverky nejsou žádnou novinkou.
Hobojový koncert německého mistra je sice zvukově líbezný, přesto jsem měl pocit, že se melodika přelévá v záplavě tónů nahoru a dolů bez nějakého výraznějšího momentu a emocionální odezvy. Veverkova živelná interpretace jednoznačně přispěla k lepšímu dojmu z tohoto díla. Ostatně, stejně jako agilní hra komorněji zredukovaného SOČRu.
U Richarda Strausse ještě chvíli zůstaneme. Německého skladatele reprezentovala také poslední skladba zahajovacího koncertu. Tenkrát se jednalo naopak o dílo z jeho mladých let. Don Juan op. 20 je koncipován jako symfonická báseň pro velký orchestr. Legendární svůdce žen inspiroval Strausse nejen svými erotickými choutkami, ale také nezdolnou energií a – budeme-li upřímní, egocentrismem, který je atributem mnoha suverénních a úspěšných umělců.
SOČR pod Altrichterovou taktovkou zahrál i tuto skladbu báječně. S vystupňovanou dynamikou a precizně připraveným vrcholem, který ovšem v samotném závěru skladatel velmi hezky zjemnil do půvabného náznaku. Dirigent ani hráči se nenechali strhnout lákavou možností „velkého“ zvuku: provedení bylo plné jemných přechodů a elegantně tvarované dynamiky, rytmu a melodie. Slova uznání posílám především lesním rohům a dalším dechovým nástrojům, jejichž instrumentální party jsou velmi náročné. Sluší se říci, že Petr Altrichter zastoupil Alexandra Liebreicha báječně. Panu šéfdirigentovi SOČRu přejeme brzké uzdravení a frenštátskému rodákovi, který oslavil loni sedmdesátiny, vinšujeme pevné zdraví a posíláme poděkování za skutečně nevšední hudební zážitek!
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.