V ostravské Galerii ZaZa se představuje Julie Machallová, malířka halasného ticha
11.5.2022 05:33 Jaroslav Michna Obraz & Slovo Recenze
Opavská rodačka a absolventka Ateliéru malby na ostravské Fakultě umění Julie Machallová (*1986) vystavuje v ostravské Galerii ZaZa. Její vernisáž uvedl malíř Daniel Balabán. Cestovatelka a malířka symboly nabitého ticha představuje na výstavě mix starších i novějších prací.
Zleva Daniel Balabán, Julie Machallová a galeristka Radana Zapletalová.
Foto: Ondřej Švestka
Je to zákon, stavět se před neprobádané kulisy života a spekulovat o tom, zda do nich vstoupíme, či ne. Toto dilema zákonitě přináší dva druhy pocitů, obavu a vzrušení z objevování neznámého. Buď převažuje jeden, či druhý pocit, anebo se oba v jistých poměrech vzájemně mísí. To je vlastně na životě zajímavé, onen rozdílný poměr cukru v hořké čokoládě plynoucí životní energie.
Julie Machallová se ve svých malbách noří do tohoto záhadného rozhraní mezi obavou a vzrušením, jelikož sama se v žité realitě potkává s fenoménem cestovatelských výzev. Podstatnou roli v Juliiných malbách hraje prostředí, kulisy, do nichž je zasazena figura. Povětšinou je tvoří monumentální scény vyplňující pozadí a nezáleží na tom, zdali se jedná o městskou, či přírodní krajinu. Je v nich zakódován pocit, kdy se člověk ocitá v pokorném vztahu k přesahující entitě.
Julie ráda v obrazech zastavuje čas, což je úzce spjato s figurou, která se nachází osamocená v totalitě dané chvíle. Dalším aspektem, který strukturálně nastavuje vizuální komunikaci Juliiných maleb, je práce s jinotajem. Dodává obrazům rozměr záhadnosti. Může to být oblouková nika, náhle znemožňující figuře v přírodním prostředí volný prostup. Mystická fascinace, moment překvapení, kdy se z hlubokého lesa vynořují záhadné kulisy architektury.
Podobně záhadně může působit scéna s ohněm obklopeným nepatřičnými vypolstrovanými křesílky z ohýbaného kovu. Na nich ovšem nikdo nesedí, spíše by se hodily do zasedací místnosti některé z radničních budov než k ohni. Podstatný je tvar kruhu, do něhož jsou křesílka situována. Kruh je symbolem věčnosti, dokonalosti a moudrosti. Vedle stojící mladý muž, čtoucí knihu, dodává scéně další rozměr. Jakoby se autorka podprahově uchýlila ke kritickému komentáři municipální praxe zasedání různých rad a zastupitelstev. Zcela odmazává účastníky. Zůstává pouze oheň, přítomnost Boha, síly, energie a opravdovosti, kruh a čtoucí mladý muž jakožto reprezentant vzdělanosti a komplexního přesahu, tedy mentálních hodnot dnes spíše upozaďovaných před schopnostmi ploché, emocionální a působivé politické rétoriky, přesvědčivé spíše svou formou nežli obsahem. Stojící figura je dosazena do zvláštního, narativně asymetrického pole, kde je divák znejišťován a provokován ke kontextualizaci.
Princip vizuálních symbolických rébusů, kdy se narace nenápadně vylévá z racionálních břehů prosté čitelnosti, je na Juliiných plátnech nezřídka přítomný. Postava muže mizícího v tůni před drobnou lesní chatkou přenáší kromě silné emocionality i psychologické interpretační vhledy. Tůň je výrazným symbolickým motivem, frekventovaným na přelomu 19. a 20. století. Tedy v době kdy se začala studovat a umělci apropriovat psychoanalýza. Hloubka, nepřehlednost, nevyzpytatelnost tůně je přesným opisem podvědomí. Obraz Julie Machallové sice tůň v názvu nenese, ovšem všechny konotace spojené s tímto námětem okamžitě vyvěrají. Osamělý muž v osamělém lese nořící se do vlastního nevědomí… I když je kompozice obrazu zdánlivě jasná a čitelná, přesto působí anomálně. Jako by byly obě poloviny obrazu vystřiženým fragmentem rozličných vizuálních informací a následně kolážovitě propojeny do jednoho celku.
Rozhodně je pro malířské uvažování Julie Machallové společná častá tematizace nekompromisní samoty. Aktér vizuálního děje je zatížen naší pozorností, voyeursky ho pozorujeme, potýkajícího se s něčím závažným. Závažnost ale není demonstrována radikální dynamickou gesticitou, naopak, figury jsou povětšinou klidné a statické. Expresivní bývá měřítkový vztah figury a pozadí, například předimenzované architektury, která podobně jako již zmíněný motiv tůně či třeba velehor násobí symboliku podprahových přesahů, které člověk svou vůli nemůže ovlivnit.
A pak jsou tady nefigurální motivy slumů či železničních vagónů. Cestovatelské záznamy, z nichž opět vyvěrá psychologie soustředěného klidu a ikonografický potenciál imaginárních obrazů lidského podvědomí plného rozličných vrstev, přechodů a záhadných temných zákoutí.
Na obraze Hanoi se autorka uchyluje k odmazávání částí figur. Z obrazu na jedné straně vyvěrá až magická hravost, kterou můžeme připsat dětské psychice svobodně modelující realitu. Zároveň lze obraz číst jako kritickou reflexi prostředí komunistického Vietnamu, kterému, podobně jako v Číně či Laosu, vévodí mocenské represivní složky státní moci, tedy všudypřítomní policisté. Jejich odmazané tváře mohou symbolizovat deindividualizaci. Neexistence tváře zračí jedno, poslušnost, loajalitu, stádnost. Zůstávají jen uniformy tiše, jistě a všudypřítomně monitorující veřejný prostor. U hrající si dívenky jsou odmazány nohy jakožto symbol svobody pohybu. Ztráta individuální svobody začíná požírat její tělo odspodu, přičemž ruce se ještě vznášejí v pohybech svobodného rozevlátého gesta.
Julie Machallová rozehrává křehké a skryté psychologické partie. Dopřává nám možnost soustředěné pozornosti. Její statické stafáže ale nesou vnitřní symbolické napětí. Zdánlivě přehledné a jasné motivy se v druhém čtení mění v symbolickou matérii plnou interpretačních kauzalit. Julie Machallová je malířkou halasného ticha.
Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.