Ředitel Svatováclavského hudebního festivalu Igor Františák: V našich aktivitách vidím smysl a poslání
9.5.2022 06:32 Aleš Honus Hudba Rozhovor
Největší tuzemská přehlídka duchovní a staré hudby, Svatováclavský hudební festival, chystá v rámci svého 19. ročníku 33 koncertů po celém Moravskoslezském kraji. O letošním programu jsme si povídali se zakladatelem festivalu a jeho dlouholetým ředitelem Igorem Františákem.
Ředitel Svatováclavského hudebního festivalu Igor Františák.
Foto: Ivan Korč
Svatováclavský hudební festival se sice uskuteční až v září, ovšem už v květnu a v červnu můžou milovníci komorních hudebních projektů navštívit několik koncertů z cyklu Hudební výlety. Na co se můžeme v rámci jarní části tohoto projektu těšit?
Jak správně uvádíte, 19. ročník Svatováclavského hudebního festivalu se svými 33 koncerty bude probíhat od 2. do 28. září, ale náš druhý projekt nazvaný Hudební výlety realizujeme v průběhu celého roku. Nejbližší koncerty tohoto cyklu koncertů se budou konat poslední dva květnové víkendy a vystoupí na nich vynikající polský klarinetista a profesor Wrocławské hudební akademie Jakub Bokun se svým kolegou kytaristou Jakubem Kościuszkem. Jejich koncertní program jsme sice uváděli už v době covidu, ale nebylo to možné s živým publikem a byl přístupný pouze na on-line platformě. Ukázky z tohoto koncertu jsou dodnes dostupné na našich stránkách a na YouTube kanále SHF. Druhým projektem je zbrusu nový program nazvaný Děti a rodiče skvělého muzikanta Jiřího Slavíka, který si přizval ke spoluprací vynikající jazzové hudebníky. Jeho kapelu The Survivors tvoří jazzmeni Jiří Slavík (klavír, klávesy, saxofon, kytara, zpěv), Jiří Levíček (klávesy, klarinet, vokály) a Jakub Tengler (bicí, vokály). Autorská hudba tohoto seskupení je inspirována celou řadou hudebních žánrů od brazilské a africké tradiční hudby po jazz či písňovou tvorbu.
Těsně před začátkem prázdnin budeme realizovat ještě dva koncerty, na nichž vystoupí sólista Národního divadla moravskoslezského, basista Martin Gurbaľ společně se Stadlerovým klarinetovým kvartetem. Na programu vedle skladeb Johanna Sebastiana Bacha a italského barokního skladatele Tomasa Albinoniho zazní unikátní a mimořádně vydařená transkripce Biblických písní Antonína Dvořáka, kterou vytvořil skladatel a klarinetista Aleš Pavlorek.
Na letošním zahajovacím koncertě SHF zazní zejména Mozartova Velká mše c moll v podání PKF–Prague Philharmonia pod vedením dirigenta Václava Lukse, kterého mají návštěvníci festivalu spojeného s barokním orchestrem Collegium 1704. Proč jste se rozhodli festival zahájit právě tímto projektem?
Předně jsem přesvědčen, že Mozartova hudba je k otevření našeho festivalu vždy vítanou volbou. Pokud se jedná o propojení dirigenta Václava Lukse s orchestrem PKF–Prague Philharmonia a Českým filharmonickým sborem Brno, jedná se o dlouhodobější domluvu právě s Václavem Luksem. Ten se mimo jiné už mnohokrát úspěšně prezentoval jako dirigent u řady „moderních“ orchestrů a jeho nový vítr do plachet v nastudování tradičního repertoáru převážně období klasicismu a romantismu přináší vždy něco mimořádného. Nejinak tomu bude jistě i na našem zahajovacím koncertu, kde vedle Mozartovy Velké mše c moll zazní jeho známá Linecká symfonie.
Václav Luks na festival samozřejmě přijede i se svým vlastním souborem. S čím se letos Collegium 1704 představí?
Václav Luks se svým Colllegiem 1704 je od počátku vzniku Svatováclavského hudebního festivalu našim rezidenčním umělcem a jsem upřímně velice rád, že nás zároveň pojí osobní přátelství. V průběhu uplynulých let na našem festivalu představil téměř všechny zásadní skladby Johanna Sebastiana Bacha a Jana Dismase Zelenky. Vedle děl těchto velikánů barokní hudby jsme měli možnost vyslechnout v podání Collegia 1704 unikátní skladby Georga Friedricha Händela, jako jsou Mesiáš či Vzkříšení, které letos doplníme o monumentální oratorium Izrael v Egyptě. Jsem rovněž velice rád, že také „ostravské“ publikum umí ocenit jejich interpretační mistrovství a tyto koncerty se těší mimořádnému zájmu návštěvníků. Navíc mnohdy boří mylné představy o „vážné“ hudbě. Svou strhující a spontánní muzikalitou nenechají žádného posluchače „vlažným“ a mnohdy to na konci jejich koncertu vypadá spíše jako když jste na koncertu rockovém. Rozhodně to stojí za to slyšet!
Velkou ozdobou letošního ročníku bude koncert lotyšské mezzosopranistky Elīny Garanči, která má u nás možná i díky přenosům z newyorské Metropolitní opery velkou základnu obdivovatelů. Jaký bude program koncertu? Bude laděn spíše populárněji, nebo bude dramaturgie přizpůsobena tomu, že váš festival se orientuje zejména na duchovní a starou hudbu?
Na finální podobu programu Elīny Garanči jsme čekali skutečně velmi dlouho. Jsem však velice rád, že nyní můžeme zveřejnit její půvabný a zároveň atraktivní program, na němž zazní skladby autorů jako Giuseppe Verdi, Pietro Mascagni, Jules Massenet, Hector Berlioz, Michail Ivanovič Glinka, Petr Iljič Čajkovskij, ale také písně španělského skladatele Federica Chueca. Tuto světovou mezzosopranistku bude doprovázet domácí Janáčkova filharmonie Ostrava pod taktovkou Karla Marka Chichona a bude to v tomto roce její jediný koncert v České republice.
Další velkou pěveckou hvězdou festivalu bude Adam Plachetka. I jeho koncert se bude konat v evangelickém kostele v centru Ostravy. Na co se můžou návštěvníci těšit? A nebyli jste v pokušení jeho koncert situovat v ještě větších prostorách? Určitě se dá v případě tohoto interpreta očekávat velký zájem.
Ano, také koncert Adama Plachetky s PKF – Prague Philharmonia a jejím šéfdirigentem Emmanuelem Villaumem jsme naplánovali do evangelického kostela v centru Ostravy. Vedle dobré akustiky je to zároveň největší sakrální prostor v regionu, co se týče počtu míst k sezení. Vzhledem ke skutečnosti, že Svatováclavský hudební festival realizuje své koncerty výhradně v sakrálních stavbách celého Moravskoslezského kraje, nemáme jinou volbu. V jistém smyslu je to limitující, avšak o to více unikátní a atraktivní. Zbytečně se stále nedržíme motta „Koncert v kostele je zážitek“. Jistě mi dají všichni (co mají rádi hudbu) za pravdu, že sebelépe nazvučený koncert ve velkokapacitních halách či „open airech“ vám nemají šanci zprostředkovat intimní zážitek z živého akustického koncertu.
V programu je i koncert umělkyně, která si říká Katta a která přijede se zajímavým programem zahrnujícím hudbu různých epoch – zahraje skladby J. S. Bacha, Philipa Glasse i své vlastní kompozice. Jak byste na tento koncert pozval ty, kteří nevědí, co od Katty očekávat?
Katta je jednak skvělá varhanice a cembalistka, ale rovněž „performerka“ a hledačka nových cest komunikace s publikem. K tomu všemu hraje na unikátní nástroj – bílé varhany, vytvořené jí na míru. Tento nástroj jí postavila česká firma Shan Eduarda Tomana, splňující všechny technické požadavky a s parametry pro hru od klasického repertoáru až po experimentální projekty. Software Hauptwerk umožňuje, že jsou v jejím nástroji nasamplovány zvuky nejkrásnějších varhan různých zemí a historických období. Katta sama uvádí: „Díky spolupráci s majitelem projektu Sonus Paradisi Jiřím Žůrkem, který spolu se svým týmem nahrává a dokumentuje originální a vzácné nástroje po celém světě, mám k dispozici svou vlastní a unikátní paletu varhanních zvuků, která odpovídá mému zvukovému ideálu.“ Za své umění získala v roce 2018 cenu klasické hudby Classic Prague Awards, a to za autorský projekt Vox Organi, který uvede společně se skladbami Johanna Sebastiana Bacha a průkopníka hudebního minimalismu Philipa Glasse právě na koncertu Svatováclavského hudebního festivalu v nádherném kostele sv. Václava v Opavě.
Festival i letos nabídne přesahy do jiných žánrů, určitě zajímavý bude koncert kapely Vertigo. Podle čeho vybíráte interprety z oblasti jazzové hudby? Hraje v tom roli spíše váš hudební vkus, nebo vybíráte zejména takové projekty, které se hodí do sakrálních prostor?
Od mých studií na konzervatoři obdivuji a miluji jazz. Řada mých kolegů a blízkých přátel jsou vynikající jazzmani, se kterými se mám možnost setkávat a občas i konzultovat mé vize. Všechny mé představy a plány však musím podřizovat sakrálním prostorám. V tomto ohledu je to značné omezení, a proto jsem se v letošním roce rozhodl oba jazzové projekty umístit do Husova sboru s Ostravě – Staré Bělé. Je to sice „koncertně“ malý prostor, ale je skvělý pro svou komorní akustiku. Vedle polského souboru Adam Bałdych Quintet, který v poslední době patří k absolutní světové špičce, uvedeme i vámi zmíněný koncert kapely Vertigo, a to k jejím 20 letům na scéně. Tento koncert bude jistě příjemným oživením dramaturgie našeho festivalu a věřím, že milovníci skvělé hudby ocení vystoupení jedné z nejoriginálnějších kapel současnosti.
Jak to prozatím vypadá s předprodejem vstupenek? Skončila už doba, kdy se lidé báli kupovat vstupenky s větším předstihem, protože měli obavu, zda se koncerty nebudou rušit kvůli covidu? Ale třeba se ptám příliš brzy, je teprve květen…
My jsme se rozhodli otevřít předprodej na vybrané koncerty letošního 19. ročníku SHF již v březnu a nyní je možné zakoupit vstupenky na všechny festivalové koncerty. Sám jsem překvapen, že se již řada z koncertů prodává a v některých případech jsou nejdražší, tedy nejaktraktivnější sektory již vyprodané. Rozhodně ti, kteří chtějí mít zaručen ideální poslech a nejlepší místa, mají jedinečnou možnost nakoupit vstupenky v předprodeji a tím si zajistit, že jim některý z našich festivalových koncertů neunikne.
Svatováclavský hudební festival i letos nabídne více než tři desítky koncertů, jde přitom už o devatenáctý ročník. Jestli správně počítám, za celou dobu jste zorganizovali přes 600 festivalových koncertů a k tomu je třeba přičíst snad už stovky samostatných koncertů zařazených do speciální edice Hudební výlety. Co vás stále drží u tohoto velkolepého konceptu? Musí to být přece velmi vyčerpávající závazek udržet každým rokem festival na tak vysoké úrovni a zároveň neslevovat z kvantity.
Děkuji za tuto otázku na tělo. Ve skutečnosti jsme k dnešnímu dni zorganizovali na 1167 koncertů, což je skutečně neuvěřitelně vysoké číslo. Svatováclavský hudební festival se od svého založení snaží o systematické rozvíjení kulturních aktivit v celém Moravskoslezském kraji, a to bez ohledu na velikost měst či obcí. Za ty uplynulé roky jsme zanechali v regionu silnou stopu a pomohli otevřít celou řadu unikátních míst a tím se výrazně zasloužili o kulturní turismus, který tento region dle mého názoru velice potřebuje. Svatováclavský hudební festival patří v oblasti „klasické hudby“ mezi pět největších festivalů v České republice a v našem regionu je rozhodně bezkonkurenčně největší kulturní akcí vážné hudby.
Vzhledem k silnému podfinancování našich aktivit každoročně čelím rozhodnutí radikálně redukovat počet koncertů. Ono je velice složité si představit, kolik času a energie stojí zajistit (finančně) a zorganizovat každoročně na 60 koncertů různého rozsahu. Když si představíte, že toto vše realizujeme v „mini týmu“ tří osob, zdá se to až neuvěřitelné. Situace v posledních letech navíc příliš nepřeje „vznešené“ kultuře a ekonomická situace je více než děsivá. Ceny služeb a vlastně všeho neustále rostou, k tomu velice silná inflace a nechuť sponzorů podporovat živou uměleckou kulturu, která je rodinným stříbrem každé země a každé společnosti… To jsou otázky, které každodenně řeším ve vztahu „co do budoucna“. Já osobně v aktivitách Svatováclavského hudebního festivalu vidím obrovský smysl a poslání. Proto věřím, že v našich aktivitách budeme pokračovat, i když počty koncertů nebudou zřejmě tak vysoké jako byly doposud. Nicméně v kvalitě a umělecké úrovni, kterou nabízíme, nehodlám nic měnit či omezovat.
Srdečně vás zvu na naše koncerty.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.