Kracikův Višňový sad v Těšínském divadle nabízí velmi slušné herecké výkony
21.3.2022 00:34 Ladislav Vrchovský Divadlo Recenze
Česká scéna Těšínského divadla konečně odehrála v neděli 20. března kvůli pandemii odkládanou premiéru Višňového sadu. Stejný titul, ale ve zcela jiném inscenačním pojetí, nabídne v sobotní premiéře také Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě. A jaké je tedy českotěšínské zpracování jednoho z nejslavnějších děl Antona Pavloviče Čechova?
Z inscenace Višňový sad.
Foto: Karin Dziadková
Višňový sad, označený autorem za komedii a o kterém jiní mluví jako o lyrickém dramatu, psychologickém dramatu nebo hořké komedii, patří ke skutečným perlám světové dramatiky. Čechov do této své poslední hry vepsal dva možné hlavní syžety: linku prodeje šlechtického panství a linku vnitřních životů jednajících postav.
Režisér inscenace Petr Kracik s dramaturgyní Alicí Olmovou se rozhodli ve shodě s aktuálním trendem posledních let, tedy uchopením tématu her skrze existenciální rozměry jednajících postav, akcentovat tu druhou linii. Dávají tím zároveň největší prostor pro herce a jejich vlastní práci.
Scénograf Jaroslav Milfajt vytvořil na jevišti prostor salonu uvnitř šlechtického sídla na pozadí kvetoucího, posléze zanikajícího višňového sadu v projekci pokrývající celé pozadí. Kostýmy Marty Roszkopfové jsou dobové a napomáhají k určení charakterů a povah jednotlivých postav.
Hlavní postavu Raněvské, majitelky panství, svěřil režisér Jolaně Ferencové. Vyzrálá a velmi zkušená herečka hraje Raněvskou jako milou a přívětivou ženu velmi kultivovaného jednání, snažící se ukrývat své city, které však občas prorazí tenkou skořápku sebeovládání, byť to Ferencová prozradí jen vřelým nebo naopak chladným pohledem.
Velmi ukázněný, soustředěný a zcela srozumitelný herecký projev činí z této Raněvské jednu z nejpropracovanějších hereckých kreací mezi všemi, které byly v poslední době vidět na českých, moravských a slezských scénách. Raněvská je z pohledu diváka žena jakoby ustrnulá v čase, nechápající situaci své rodiny, neschopná rozpoznat vnitřní tragédie jejích jednotlivých členů. Žije jen díky konzumaci prostředků poskytovaných od příbuzné babičky nebo z půjčených peněz. Sama sebe opájí tím, že si vlastně nevědomě stále lže, neboť nechápe realitu.
Druhá hlavní postava, podnikatel Lopachin, kterého hraje Tomasz W. Przybyla, pobíhá po scéně jako cholerik štvaný časem i sebou samým a svou vidinou turistům z celého věta pronajímaného statku Raněvských. Mluví o něm jako o jednom z nejkrásnějších míst v Rusku a neustále upozorňuje Raněvskou, kdykoliv k tomu má příležitost, aby mu a jeho myšlence dala za pravdu. Nechápe, že Raněvská něčeho takového není schopna, ani to, že v něm stále vidí a bude vidět pouze potomka mužiků, kteří odjakživa dřeli na rodinném panství.
Przybyla hraje Lopachina velmi expresivně a měl by si více dávat pozor, aby v rychlém sledu často křičených slov mluvil srozumitelně. Jinak je jeho výkon velmi přesvědčivý, místy až uhrančivý, zejména v závěru, kdy se po aukci statku objeví na scéně v kostýmu připomínajícím úspěšné české podnikatele z počátku devadesátých let minulého století, s cigárem v ústech a s poněkud povýšeným pohledem. Herec však také velmi přesně vyjádří i jeden z hlubších rozměrů této postavy, a to neschopnost vnímat lásku Varji k němu.
Varju, adoptivní dceru Raněvské, hraje Eliška Adamovská jako mladou a předčasně zralou ženu, týranou starostmi o běh celé domácnosti, ve které je stále nouze o peníze. Adamovská mistrně ukrývá vnitřní Varjin život, a to i v rozhodujícím okamžiku jejího života, ve chvíli, kdy je zbabělým a k citům naprosto hluchým Lopachinem odmítnuta.
Další dva výrazné herecké ženské výkony odevzdávají Barbora Sedláčková jako Aňa, mladičká dcera Raněvské, a Bára Vidomská, hrající panskou Duňašu. Aňa prozrazuje mladickou naivitu a důvěřivost, ale také vroucí city, a je to jediná postava vybavená jakousi viditelnou lidskostí, která se po jevišti pohybuje.
Duňaša Báry Vidomské je povrchní fiflena, která chce jen jediné, a to žít pokud možno nákladným životem, který ovšem zaplatí někdo jiný. Jako potenciální partner pak přichází v úvahu jen takový muž, který na to z pohledu Duňaši má. Proto nemá u ní žádnou šanci účetní Jepichodov, který je ve velmi dobrém podání Tomáše Háby mladíkem pronásledovaným vlastní neschopností, pokládanou ovšem za vlastní, sebou samotným nezměnitelný osud. Hába hraje Jepichodova v alternaci s Jiřím Krupicou.
Mezi mužské výrazné postavy patří také Gajev Zdeňka Hrabala i Trofimov, kterého v premiéře hrál Zdeněk Klusák (pro reprízy v alternaci s Ondřejem Frydrychem). Klusákův Trofimov je oním věčným studentem, jak ho Čechov napsal, včetně té jeho polohy demonstrující naději ve schopnosti pracovat. Nicméně i když Trofimov o práci skoro pořád mluví, stále více a více vypadá téměř jako ideolog, který práce ve prospěch svůj i ostatních vlastně není schopen.
Celek doplňují Petr Sutorý a Denis Kuboň obsazení do postavy sluhy Jaši, Miroslav Liška a Miloš Čížek, kteří alternují v postavě statkáře Simenova-Piščika, a Lenka Waclaviecová, hrající guvernantku Charlottu. Starého komorníka Firse svěřil režisér Vítězslavu Kryškemu.
Českotěšínský Višňový sad je velmi slušným divadelním dílem, podporujícím argument, že Těšínské divadlo, tato regionální divadelní instituce v minulosti považovaná za nežádoucí štaci pro každého herce, se příchodem Petra Kracika do funkce ředitele stává stále více a více viditelným divadlem v rámci celé České republiky.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.