Druhá premiéra operní fantazie Dítě a kouzla přinesla slibné výkony studentů Fakulty umění
13.2.2022 11:41 Milan Bátor Divadlo Recenze
V sobotu 12. února znovu oživly věci a předměty v Divadle „12“ Národního divadla moravskoslezského. Druhá premiéra fantazijní miniopery Maurice Ravela Dítě a kouzla představila studenty ostravské Fakulty umění v rámci projektu Operní akademie Ostrava. V hlavní roli dítěte se tentokrát představila nadějná sopranistka Lenka Kurková, spolu s ní účinkovali Veronika Andrašková, Aneta Schwarzová, Ivana Migová, Patrícia Smoľáková, Daniel Poledňák, Aleš Pirnos a řada dalších. Také v sobotu obstarali precizní klavírní spolupráci pánové Michal Bárta a Martin Pančocha.
Lenka Kurková v ústřední roli inscenace Dítě a kouzla.
Foto: Martin Popelář
Volba Ravelovy opery Dítě a kouzla není náhodná. Dramaturgie Operní akademie Ostrava cíleně vybírá díla, jež umožňují participaci studentů Fakulty umění Ostravské univerzity. Kde jinde získat zkušenosti a jistotu než přímo na pódiu? Námět opery je lyrický a fantazijní. Jako každá dobrá pohádka je srozumitelný a svým způsobem blízký všem generacím. Vychází totiž z reálné situace, kterou zažil jistě téměř každý, ale přináší něco, co běžnou realitu přesahuje. Magický prvek, díky němuž se stanou věci, o kterých lze pouze snít. V opeře Dítě a kouzla ožívají věci a zvířata, které se vzbouří proti malému tyranovi.
Po čtvrteční premiéře, jež byla z velké části záležitostí zkušených sólistů a členů operního souboru NDM, se v sobotu na jevišti „Dvanáctky“ sešli hlavně studenti Fakulty umění. Titulní roli dítěte ztvárnila mladičká sopranistka Lenka Kurková, která si počínala výborně. Byla adekvátně umíněná a nanicovatá, na nečekané situace dokázala reagovat pestrou škálou obličejové mimiky a velmi dobře zpívala. Její pěvecký výkon lze vyzdvihnout především za hezkou výslovnost a tedy srozumitelnou artikulaci. Osobně se domnívám, že tato mladá sopranistka má v sobě také dramatický potenciál, který snad v budoucnu dostane příležitost rozvinout.
Dobře si vedli i další představitelé nejrůznějších postav a oživlých věcí. Patrícia Smoľáková se představila jako půvabná princezna, její interpretace byla profesionální a emocionálně zabarvená. Přesvědčivé výkony sehrály dámy Aneta Schwarzová, Ivana Migová a Alexandra Patakyová, které ztvárnily své role spolehlivými hereckými a pěveckými prostředky. Z mužských protagonistů mne nejvíc zaujal Daniel Poledňák, jehož herecký rejstřík je už nyní pozoruhodně široký, navíc má příjemně zbavený hlas. Zdařilé bylo i pojetí Aleše Pirnose, který má pohybové nadání a talent k situační komice.
Další protagonisté své role zvládli s menšími i většími potížemi. I o tom je život. Zjistit, kde má člověk své limity a zapřemýšlet, zdali je na správné cestě, se dá jedině tímto aktivním způsobem.
Režisér Juraj Čiernik si jako zkušený a etablovaný umělec dokázal najít v předloze mnoho příležitostí k perlivému humoru a interakci. Jeho hravá režie je svěží a nenásilná, přistupuje vlídně a ohleduplně k účinkujícím i samotnému dílu.
Představení po hudební stránce šlape jako švýcarské hodinky díky klavíristům Michalu Bártovi a Martinu Pančochovi. Pánové si zaslouží velký respekt. Nejen, že upravili Ravelovu partituru pro čtyři ruce, ale především: jejich rytmicky pevný a nesmírně citlivý doprovod je obrovskou oporou všem účinkujícím. Klavír v jejich podání dokázal sugerovat atmosféru magie i humoru, ostatně slovní bonmot si jeden z pánů (Michal Bárta) vystřihnul přímo na pódiu.
Dramaturgii Operní akademie Ostrava můžeme hodnotit s uznáním a pochvalou. Vybírá tituly, na kterých se studenti mnoho naučí, současně se nejedná o díla, která by kvalitou byla sporná a problematická. Nastudováním opery Dítě a kouzla si Národní divadlo moravskoslezské připsalo další hezkou a zdařilou inscenaci, kterou mohou bez problémů navštívit všechny generace. Že se budou dobře bavit, smát a dojímat, je téměř jisté.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.